خوی ١٠٠ روز پس از زلزله همچنان بوی بحران می دهد!

سرویس آذربایجان غربی- در آخرین زلزله خوی که بحران مدیریت بر مدیریت بحران چربید، می شد پیش بینی کرد که وضعیت مردم زلزله زده بعدها چگونه خواهد بود. زمانی که بحران از قبل مدیریت نشود، نامش با فاجعه عوض شده و پس لرزه هایش تا ١٠٠روز بعد از زلزله هم همچنان ادامه خواهد داشت در این وضعیت؛ تدوام زندگی در چادر، کندی بازسازی ها و صدور قبوض میلیونی برای مردم زلزله زده همچنان دردسرساز شده است.

به گزارش کردپرس، ١٠٠ روز از زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه خوی می گذرد و وضعیت عادی هنوز به این شهر زلزله زده بازنگشته است و پس لرزه های زمین همگام با پس لرزه های نامدیریتی امان مردم را بریده است!

گفته می شود؛ هنوز هم تعدادی از شهروندان مناطق زلزله زده در بلاتکلیفی بسر برده و در چادر زندگی می‌کنند و چادرها در حاشیه جاده و داخل حیاط منازل همچنان پابرجاست.

یکی از شهروندان که در چادر زندگی می کند به ایلنا گفته است: «اجاره خانه در این مناطق بسیار بالاست و ما را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا پایان احداث منزل مسکونی خود در چادر زندگی کنیم».

گلایه ها از کندی عملیات بازسازی و عدم ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره در مناطق زلزله زده خوی ادامه دارد. ایلنا می نویسد: «برخی از خانه ها نمای بیرونی سالمی دارند اما از درون ترک خورده اند  و مردم جرات بازگشت به داخل آنها را ندارد همین مورد سبب شده تا زندگی در چادرها ادامه داشته باشد چرا که به گفته اهالی محل ، بنیاد مسکن این خانه‌ها را در ردیف خانه‌های تخریبی محسوب نکرده و در فهرست تعمیری‌ها قرار داده است».

بانک ها در اوج بی اخلاقی توان مردم زلزله زده را بریده اند

چندی پیش هم عادل نجف زاده نماینده خوی در مجلس یازدهم در تذکری به ریاست جمهوری گفته بود: «آقای رئیس جمهور، مردم شهرستان خوی هنوز غرق در مشکلات زلزله هستند، وام تخصیصی دولت در حداقل مقدار، پرداخت نشده است و در بانک های عامل بلوکه است، خانه های مستحق تخریب، تعمیر زده شده و قبوض آب، برق و گاز میلیونی برای مردم صادر می شود. بانک ها در اوج بی اخلاقی توان مردم را بریده اند».

او با طرح این سوال که دولت برای مستأجران آسیب دیده از زلزله چه اقدامی انجام داده، اظهار کرد: «بی کفایتی در مدیریت اجرایی شهرستان غوغا می کند. مردم خوی ساعت ها در صف های طولانی برای گرفتن نان به سر می برند».

وعده بسته شدن پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی تا پایان فصل گرما

وضعیت آشنایی که مردم زلزله زده قطور خوی هنوز هم باگذشت چندین سال از زلزله به روال زندگی عادی برنگشته اند. حال که تنها ١٠٠ روز از زلزله دیگری در خوی گذشته است بلاسامانی ها و مسکن موقت و وام های مساعدتی با هفت خان پیاپی، سرنوشت مردمی شده که سرپناهشان را از دست داده اند و خانه هایش مهر تخریب و تعمیر گرفته است.

خوی تنها در سال گذشته ٣ بار شاهد زلزله های بالای ٥ ریشتر بوده و مساکن شهری و روستای، مراکز درمانی، مدارس و ... با تخریب گسترده همراه بوده اند و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ «دلیل اصلی خرابی‌های گسترده در شهرستان خوی ساخت‌وسازهای بدون مجوز و مهندسی ناظر است».

در همین راستا مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و عضو هیئت مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران نیز می گوید: «در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم رد پای مداخلات انسانی در بروز این زلزله‌ها دیده می‌شود، دخالت انسان در حذف آب‌های زیرزمینی و خشک کردن دریاچه ارومیه ۲ عاملی هستند که در تحریک این منطقه برای زلزله موثر هستند».

تجربه ٣ زلزله در کمتر از ٣ ماه در خوی با حجم بالای تخریب در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم سازی جدی گرفته شود. موضوعی که تا کنون کمتر به آن توجه شده است!

استاندار آذربایجان‌غربی هم وعده داده تا پایان فصل گرما، پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی بسته شود و  هیچ واحد بلاتکلیفی نباید در مناطق زلزله‌زده وجود داشته باشد.

اینکه در بازسازی های اخیر مقاوم سازی و ضد زلزله بودن مساکن در این منطقه زلزله خیز تا چه حد جدی گرفته شده است، یک سوال اساسی است؟!

در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه ١٤٠١ در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملا تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین دراین زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه هم ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب و حدود ٤هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت. همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه سال گذشته در خوی بیش از ۵۰۰‌ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و ١٩٤ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند.

سوا از همه اینها اما، حال و روز زلزله زدگان هنوز هم ناخوش است. کندی باز سازی ها و وام تخصیصی پرداخت نشده دولت از یک طرف، تهدید مردم زلزله با قبوض آب و برق و گاز هم از طرف دیگر قوز بالای قوز شده است.

در واقع در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه خوی، باز هم این بحران مدیریت بود که بر مدیریت بحران چربید، توزیع نامرتب اقلام ضروری، کمبود امکانات و حال و روز مردم زلزله زده در سرمای استخوان سوز شهرستان خوی زیر برف و باران در چادر در آن زمان نشان داد بحران که از قبل مدیریت نشود، نامش با فاجعه عوض خواهد شد و پس لرزه هایش تا صد روز بعد از زلزله هم همچنان ادامه دارد/.

کد خبر 2756130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha