امینه شن یاشار سالروز کشتار فرزندانش را روز عزا اعلام کرد/امینه شن یاشار کیست؟

سرویس ترکیه - امنیه شن یاشار مادر کُرد که بیش از یک سال است در مقابل ساختمان دادگستری اورفا تحصن کرده است، روز کشتار فرزندانش را روز عزا اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، امینه شن یاشار بانوی کرد اهل سوروچ - اورفا که همه ترکیه و کردها او را به دلیل مبارزه 4 ساله اش برای احقاق عدالت درباره عاملان کشتار اعضای خانواده اش توسط اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) می شناسند، با رسیدن سالگرد کشتار همسر و فرزندانش در 14 ژوئن، این روز را روز عزا اعلام کرد و بر تداوم مبارزه خود برای احقاق عدالت درباره خانواده اش تأکید کرد.

4 سال از روزی که دو فرزند جوان و همسر امینه شن یاشار توسط افراد و اعضای خانواده ابراهیم خلیل ییلدیز نماینده AKP در بیمارستان سوروچ کشته شدند، می گذرد. امینه شن یاشار از آن روز تا کنون برای احقاق عدالت درباره عاملان کشتار اعضای خانواده اش، همچنین آزادی پسرش فاضل که از 4 سال پیش تا کنون در سلول انفرادی زندان به سر می برد، مبارزه می کند. او 9 مارس 2021 با اعلام این که «اگر عدالت در زیر خروارها بتون مدفون شده باشد هم آن را بیرون خواهم آورد» تحصن اعتراضی خود را در مقابل ساختمان دادگستری اورفا آغاز کرد. او هر روز صبح از سوروچ راهی اورفا می شود و تا غروب جلوی ساختمان دادگستری می نشیند.

امینه شن یاشار کیست و اعضای خانواده او چگونه کشته شدند؟

امینه در 2 آوریل 1956 در روستای هاشمان از توابع سوروچ استان اورفا به دنیا آمد. او در خانواده ای کُرد با 15 فرزند بزرگ شد. خانواده اش کشاورزی می کردند و عدس و جو می کاشتند. او سپس با اسود ازدواج کرد و پس از مدتی زندگی در روستای تل هوت از توابع سوروچ، به سوروچ نقل مکان کردند. آنها صاحب 7 فرزند شدند. زاهده یکی از دختران امینه در سن 25 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان چشم از جهان فرو بست و امنیه مسئولیت نگهداری از روژدا فرزند زاهده را نیز بر عهده گرفت.

خانواده شن یاشار زندگی آرامی داشتند تا روزی که زندگی آنها با کشتار سه تن از اعضای خانواده شان رنگ سیاهی به خود گرفت. مغازه برادران شن یاشار در بازار سوروچ شلوغ بود. اعضای AKP و طرفداران ابراهیم خلیل ییلدیز پیش از برگزاری انتخابات برای جمع آوری رأی به دیدار مغازه داران سوروچ رفته بودند. آنها وارد مغازه شن یاشار شدند و وقتی با پاسخ منفی آنها برای رأی دادن به AKP مواجه شدند، شروع به درگیری با اعضای خانواده کردند. درگیری اولیه با مداخله مردمی که در مغازه بودند متوقف شد اما کمی بعد 50 نفر از افراد ییلدیز به مغازه حمله کردند. عادل، جلال، محمت، فاضل و فرید شن یاشار که در مغازه بودند مجروح شدند. در شلوغی این معرکه محمت شاه ییلدیز برادر بزرگ ابراهیم خلیل ییلدیز نیز با شلیک اسلحه ای که هیچ گاه پیدا نشد و مشخص نشد دست چه کسی بوده، هدف قرار گرفت. همه آنها با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. در فاصله رفتن پسرها به بیمارستان امینه و اسود شن یاشار که از درگیری خبردار شده بودند برای دیدن فرزندان مجروح خود به جلوی بیمارستان رفته بودند. گروه حامی AKP و افراد خانواده ییلدیز جلوی بیمارستان سوروچ مجروحان، همچنین اسود پدر آنها را به رگبار بستند.

در جریان این کشتار اسود شن یاشار و دو پسرش عادل و جلال در همان مقابل بیمارستان کشته شدند. محمت و فرید شن یاشار توسط کارکنان بیمارستان فراری داده شدند. فاضل شن یاشار که در آمبولانس دیگری بود به بیمارستان آنتپ منتقل شد اما پیش از به پایان رسیدن دوره درمانش بازداشت و روانه زندان شد.

امینه شن یاشار که سه تن از عزیزانش را جلوی چشمانش کشته بودند تا یک سال نتوانست به سوروچ برود. او تاب دیدن این شهر را نداشت. او یک سال تمام در اورفا ماند و مخفیانه به دیدار مزار فرزندانش رفت زیرا اعضای حکومت آنها را «تروریست» اعلام کرده بودند. در پایان سال اول با درخواست مردم امینه شن یاشار به خانه خود در سوروچ بازگشت و تلاش او برای احقاق عدالت آغاز شد. امینه شن یاشار و خانواده اش هنوز نتوانسته اند برای اعضای درگذشته خانواده خود مراسم ختم برگزار کنند. بانو شن یاشار یک سال و اندی پیش پس از آن که بارها از پله های دادگستری های اورفا و آنکارا بالا رفت و به هیچ نتیجه ای نرسید، تصمیم گرفت در مقابل ساختمان دادگستری اورفا بست بنشیند. او اکنون 462 روز است که در مقابل این ساختمان نشسته است.

نویسنده: امراله آجار خبرنگار مزوپوتامیا
برگردان به فارسی: کردپرس- سرویس ترکیه

کد خبر 34109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha