چند سوال اساسی از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی/رحمت اله محبوبی

سرویس آذربایجان غربی- رحمت اله محبوبی، پژوهشگر اخلاق زیستی، در پاسخ به بیانات مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی که اعلام کردند: «سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت در مقابل تخریب و آلودگی محیط زیست ایستاده و خواهد ایستاد» در یادداشت انتقادی پیش رو عنوان کرده؛ قوانین ایمنی با خون هزاران انسان نوشته شده است پس به آن احترام بگذاریم. او در این متن با طرح چندین پرسش از مدیر کل محیط یست استان خواستار پاسخگویی ابهامات موجود شده است.

در اینجا چند سوال جهت تنویر افکار عمومی و عمل راستین مسئولان امر به تکالیف و وعده های خود طرح نموده و خواهان پاسخگویی و شفافیت باید بود.
جناب آقای مدیر کل در برابر تخریب منطقه حفاظت شده مراتع روستای گوله گوله با مجوز معدنی سنگ آهن ، مراتع درجه یک چیچکلو، آقدره ، زرشوران، احمد آباد ، برنجه و در یک کلام اکوسیستم و محیط زیست شهرستان تکاب اقدامات  پیشگیرانه اداره کل  محیط زیست چه بوده است؟

آیا به غیر از عدم انجام وظایف قانونی آن اداره کل این مهم یعنی عمل به اصل ۵۰ قانون اساسی و حقوق زیستی و امنیت زیستی در تکاب لحاظ شده است؟
با اذعان به فرمایشات حضرتعالی و باور به آن  این دوگانگی و عدم رعایت اصول قوانین جاری کشور و محیط زیست و قوانین و کنوانسیون های بین المللی در خصوص امنیت زیستی و حفظ حقوق بین نسلی را چگونه مردم باور کنند در حالی که ناظر و شاهد ماجرای  آلایندگی و تخریب محیط زیست آن هم با ماده ای سمی جیوه و سیانور و آرسنیک هستند.
خصوصا ، نمونه آب های آلوده ، گیاهان آلوده حتی هوای آلوده اطراف کارخانجات طلا ،جیوه و نقره تکاب علی الخصوص در مجموعه فرآوری طلای آغدره با ماده مزاحم جیوه را چگونه توجیه می نمائید؟
با کدام نظارت دقیق حفاظتی اداره کل محیط زیست  این مهم فراموش گردیده که پس از  حدودا ۱۲ سال مجوزی صوری تحت عنوان سولفید جیوه کارخانه ای را تأسیس می نمایند و از سال ۱۳۸۵ جیوه این ماده سمی کشنده چه سرنوشتی را در مجموعه فرآوری آقدره داشته است و به چه صورت؟
امروز از شما مدیر کل جهادی درخواست و سوال می شود آیا حاضرید  با حضور کارشناسان بی طرف چرخه تولید سولفید  جیوه را در تکاب معرفی  و رسانه ای نمایید؟
سازمان عریض و طویل محیط زیست کشور و اداره کل تابعه در استان چگونه اجازه فعالیت آلاینده ترین مجموعه های فرآوری جهان  یعنی طلا و جیوه را  آن هم در زرشوران ، یارعزیز و آقدره بدون ایجاد سد باطله  استاندارد که ضروری ترین قسمت در صنایع آلاینده همچون جیوه و طلا هست داده است؟.
توجیه افتتاح سد باطله در مجموعه زرشوران  پس از ۹ سال با حضور حضرتعالی چیست؟
با اینکه مجموعه زرشوران سد باطله استاندارد نداشت چگونه و بر چه اساسی ریاست محیط زیست تکاب در سال ۱۳۹۶ لوح سپاس رعایت ایمنی و بهداشت به آن مجموعه  صادر نموده است ؟
آیا حضرتعالی آماده اید سد باطله استاندارد مجموعه فراوری کانی کاران یارعزیز و آغدره را با اسناد و مدارک شرکت های سازنده و تأیید آزمایشگاه های شاخص بی طرف رسانه ای نمایید؟
راستی جناب مدیر کل می دانستید مردم شهرستان تکاب سالهاست با دود حاصل از سوختن پسماند شهری معروف (آشغال دره) از تنفس پاک بی بهره اند چرا هیچ اقدام پیشگیرانه ای از طرف آن مجموعه موظف صورت نگرفته است؟

پاسخ مدیر کل محترم محیط زیست استان در برابر رساله و پایان نامه های دانشگاه های دولتی و نتایج آزمایش ها و اخطار های پی در پی  شبکه بهداشت شهرستان و استان نسبت به آلاینده بودن صنایع فرآوری طلا و جیوه و معادن شهرستان تکاب چیست ؟

در نهایت شما اگر می خواهید برادری و عمل به وعده های داده شده خویش را به اثبات برسانید بفرمایید علت ابقای یکی از معاونت های شما با وجود محکومیت در خصوص عدم رعایت موازین قانونی و علمی و وجدانی در نظارت و کنترل آلایندگی های مجموعه زرشوران با شکایت بازرسی کل استان چیست؟ سرنوشت زیستی یک استان را در اختیار یک فرد متخلف قرار دادن چه توجیهی عقلایی و قانونی دارد؟

ما با ضمانت نهادهای مربوطه و مسئول نسبت به سرنوشت کاری خیل عظیمی از کارگران آلوده به جیوه و آرسنیک و کادمیوم و تلفات بیش از ده ها کلونی زنبور عسل و نتایج آزمایشات آب شرب روستاهای اطراف کارخانجات و معادن در تکاب آماده ایم اسناد مربوطه را در جلسات کارشناسی و علمی جهت اثبات  مراتب بالا و جلوگیری از یک فاجعه زیستی، انسانی در جنوب استان آذربایجان غربی ارائه دهیم. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.

چند سوال اساسی از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی/رحمت اله محبوبی

صدور لوح سپاس به مناسبت رعایت ایمنی بهداشت شرکت فرآوری زرشوران با نداشتن سد باطله از طرف اداره محیط زیست تکاب

چند سوال اساسی از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی/رحمت اله محبوبی

چند سوال اساسی از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی/رحمت اله محبوبی

نمونه نتایج آب شرب روستاهای تکاب

چند سوال اساسی از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی/رحمت اله محبوبی

وجود آرسنیک در نمونه آزمایشگاهی کارگران معدن
 

کد خبر 2768107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha