تهدید فضای سبز کارخانه پویا زرکان آقدره تکاب به بهانه ایجاد محل انباشت باطله

سرویس آذربایجان غربی- گزارش های مردمی از تهدید فضای سبز اطراف کارخانه پویا زرکان آق دره تکاب و قطع درختان جهت ایجاد محل انباشت باطله کارخانه خبر داده اند. موضوعی که اداره منابع طبیعی تکاب نیز برای بررسی به آن ورود کرده است.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش های مردمی رسیده به این خبرگزاری، تنها ضلع بدون باطله شیمیایی اطراف کارخانه پویا زرکان آق دره تکاب که باشیب بالای ۷۰ درصد مشرف به رودخانه دایمی ساروق است، با قطع درختان بادام ١٨ ساله که در پس تعهدات کارخانه برای ارتقای سرانه فضای سبز ایجاد شده بود، در حال تهدید است.

گویا این  فضای سبز به بهانه ایجاد انباشت باطله کارخانه قرار است، نابود  شود؛ موضوعی که اداره منابع طبیعی تکاب نیز برای بررسی به آن ورود کرده است.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که کارخانه پویازرکان آقدره تکاب به علت انباشت پیس خروجی باطله که حاوی مواد شیمیایی از جمله سدیم سییانید، جیوه فعال و انواع اسیدهای قابل استفاده برای استحصال طلا است، قصد دارند در ضلع شمال شرقی کارخانه که در سال‌های گذشته به دلیل رعایت استانداردهای زیست محیطی ملزم به کاشت درختان در این بخش شده بودند، یک محل باطله دیگر را دارد.

نصیری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تکاب نیز در این خصوص به خبرنگار کردپرس گفت: این موضوع در دست بررسی است و تا یکی دو روز آینده نتایج بررسی ها اعلام خواهد.

گفته می شود؛ این  قانون شکنی در سالهای اخیر هم در کمال سکوت وب ی تفاوتی مسئولین ذی ربط در پایین دست شرکت پویا زر ساز آقدره هم اتفاق افتاده و چندین هکتار از درختان مثمر به زیر باطله رفته بودند.

طبق قانون؛ پیش از قطع درختان  باید از ملی و غیر ملی بودن محل آن با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آگاهی کسب شود و چنانچه محل قطع درخت بر طبق نقشه منابع طبیعی در اراضی شخصی و مستثنیات واقع شود لازم است برای حمل درختان جنگلی بر طبق قانون پروانه حمل اخذ شود.

به استناد ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع، حمل هر نوع چوب از نوع گونه های جنگلی که فاقد پروانه حمل و مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشد جرم محسوب می شود. خواه حتی این درختان در ملک شخصی قرار گرفته باشد.

کد خبر 2758155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha