قصد ترکیه برای ضمیمه کردن عفرین به خاک خود

سرویس سوریه - تحمیل لیر ترکیه در عفرین و از بین بردن گذرنامه سوری اعراب و ترکمن‌های ساکن عفرین و رابطه گرفتن آنها با شهرهای ترک‌نشین ترکیه نشان از نقشه ترکیه برای ضمیمه کردن عفرین در خاک خود دارد.

به گزارش کردپرس، «لزگین ابراهیم» روزنامه‌نگار و محقق مرکز تحقیقات فرات، «تحمیل لیر ترکیه در عفرین و از بین بردن گذرنامه سوری اعراب و ترکمن‌های ساکن عفرین و رابطه گرفتن آنها با شهرهای ترک‌نشین ترکیه مانند اسکندریه را نشان از نقشه ترکیه برای ادغام عفرین در خاک خود عنوان کرد.

در گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری شارپرس، از طرح خطرناک دولت ترکیه علیه عفرین خبر داده شده که این طرح شامل قرار دادن منطقه عفرین در داخل مرزهای این کشور است که این طرح با تحمیل لیر ترکیه، محو هویت کردی عفرین و اسکان اعراب و ترکمن‌ها برای مقابله با کردها در عفرین آغاز شده است.

دولت ترکیه قصد دارد با از بین بردن کردها در عفرین، تغییر بافت جمعیتی این منطقه و اسکان اعراب و ترکمن‌ها، هویت کردی را در عفرین محو کند.

شش سال از تصرف عفرین در کردستان سوریه توسط ترکیه می‌گذرد و در حال حاضر نقشه خطرناکی علیه کردهای عفرین اجرا می‌شود. 

ترکیه به بهانه «حفاظت از امنیت ملی خود» تصرف عفرین را آغاز کرد اما پس از تصرف عفرین مشخص شد که هدف اصلی ترکیه نابودی کردها در غرب رود فرات است.

قصد ترکیه برای ضمیمه کردن عفرین به خاک خود

ربایش کردها در عفرین

«ابراهیم شیخو» سخنگوی سازمان حقوق بشر عفرین-سوریه در گفتگو با شارپرس از موارد نقض حقوق بشر توسط ترکیه در عفرین در ماه ژانویه خبر داد. 

به گفته «ابراهیم شیخو»، دولت ترکیه در ماه ژانویه ۵۳ کرد را از عفرین ربود که شامل ۱۵ زن و هفت کودک بودند. سرنوشت این افراد همچنان نامشخص است.

بر اساس اطلاعاتی که شارپرس از منابع خود در عفرین به دست آورده است، ترکیه بسیاری از افراد ربوده شده را به ترکیه برده و در آنجا زندانی کرده است. 

اگرچه بر اساس قوانین بین‌المللی ربودن شهروندان یک کشور و محاکمه آنها در کشوری دیگر ممنوع است و جنایت جنگی تلقی می‌شود، ترکیه در عفرین این کار را انجام می‌دهد.

قصد ترکیه برای ضمیمه کردن عفرین به خاک خود

تخریب محیط زیست

همزمان با آدم‌ربایی و ترور کردها، جنگ دولت ترکیه علیه طبیعت عفرین نیز ادامه دارد. «ابراهیم شیخو» به شارپرس گفت: «دولت ترکیه در ماه ژانویه بیش از ۱۶۰۰ درخت میوه مانند زیتون، انار، توت فرنگی و غیره را در عفرین قطع کرده و در بازارها می‌فروشد.»

اسکان اعراب و ترکمن‌ها در عفرین

برای تغییر بافت جمعیتی عفرین و از بین بردن هویت کردی آن، دولت ترکیه از سال ۲۰۱۸ با کمک اخوان‌المسلمین شروع به ساخت روستاها و شهرک‌ها در عفرین و دیگر شهرها و شهرستان‌های مرزی آن کرده است.

شیخو به شارپرس گفت: «ترکیه در ماه ژانویه یک دهکده صلح در منطقه کردنشین عفرین در منطقه شراوای تحت نظارت سازمان «اورانچ» ساخته و قرار است که عرب‌ها و ترکمن‌های دیگر مناطق سوریه در آن اسکان داده شوند.»

در همین حال شیخو گفت که دولت ترکیه روستایی با نام «دنیز فنری» را در مرز منطقه جندرس عفرین زیر نظر سازمان «منارالبحر» ساخته و اعراب و ترکمن‌ها را از دیگر مناطق سوریه به این روستا کوچانده است.

شیخو افزود: «دولت ترکیه تمام تخلفات و جنایات جنگی را برای تغییر هویت عفرین انجام می‌دهد و در آینده عفرین در خاک ترکیه قرار خواهد گرفت.

ادغام عفرین در خاک ترکیه

«لزگین ابراهیم» روزنامه‌نگار و محقق مرکز تحقیقات فرات به شارپرس گفت: «تحمیل لیر ترکیه در عفرین و از بین بردن گذرنامه سوری اعراب و ترکمن‌های ساکن عفرین و رابطه گرفتن آنها با شهرهای ترک‌نشین ترکیه مانند اسکندریه، نشان از نقشه ترکیه برای ادغام عفرین در خاک خود دارد.»

«لزگین ابراهیم ادامه داد: «طبق کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، در مواد ۴۲ تا ۵۶ و مواد ۲۷ تا ۳۴ و ۴۷ تا ۷۸ کنوانسیون ژنو، یک قدرت اشغالگر نمی‌تواند بر سرزمینی در کشور دیگری حکومت کند، اگرچه ترکیه کنوانسیون ژنو و لاهه را نقض می‌کند، نیروهای بین‌المللی در قبال این تخلفات سکوت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که نیروهای بین‌المللی به ترکیه اجازه داده‌اند در عفرین و سایر مناطق این اقدامات را انجام دهد. این اشغال تضمین می‌کند که ترکیه در آینده بر عفرین حاکمیت کامل داشته باشد و ترکیه به راحتی عفرین را به خاک خود ضمیمه کند».

منبع - خبرگزاری شارپرس

برگردان از کردی: بهمن میرانی - کردپرس

کد خبر 2766867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha