گزارش کمیته حقیت یاب سازمان‌ملل در مورد عفرین ضمانت اجرایی ندارد/۵ هزار نفر در عفرین ربوده شده‌اند

سرویس سوریه-حقوقدان سوری گفت:گزارش کمیته حقیت یاب سازمان‌ ملل در خصوص نقض حقوق بشر توسط ترکیه و مسلحین در عفرین،ضمانت اجرایی ندارد.

«ابراهیم شیخو» حقوقدان عفرینی که پس از تصرف این منطقه توسط ترکیه و مسلحین به کانتون شهباء نقل مکان کرده است در خصوص گزارش جدید سازمان‌ ملل در خصوص نقض حقوق بشر در عفرین توسط ترکیه و گروه‌های مسلح به کُردپرس گفت:این گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل اقدام مناسبی است اما در تشریح جنایات گروه‌های مسلح در این منطقه بسیار کم است.

وی ادامه داد:این اولین واکنش سازمان‌ ملل به وقایع عفرین است اما چیزی از مسئله تجاوزگری ترکیه و مسلحین کم نمی‌کند.آن چیزی که برای مردم‌ عفرین اهمیت دارد اقدامات عملی برای پایان تجاوزگری ترکیه است.

وی افزود:این گزارش امیدی برای پایان‌ تجاوزگری‌های ترکیه در عفرین نیست و تنها اظهار نظر و گزارشی است که ضمانت اجرایی ندارد.

این‌ حقوقدان سوری خاطرنشان کرد:در این گزارش اشاره‌ای به تجاوزگری و ورود غیرقانونی ترکیه و تروریست‌ها به عفرین نشده است،در حالی که بزرگترین تاوان تصرف خاک کشوری توسط ارتش کشور دیگر است.

ابراهیم شیخو تصریح کرد:در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر از عفرین آواره شده‌اند و خانه و زمین و همه زندکی این مردم توسط ترکیه و تروریست‌ها تصرف شده است و هیچ کدام از این موارد در گزارش نیامده است و تنها به چند موضوع فردی اشاره شده است.

وی تاکید کرد:نزدیک‌ به ۵ هزار نفر از مردم‌ عفرین ربوده شده و یا مفقودالاثر شده‌ند و یا در زندان‌ها تروریست‌های به بدترین نحو شکنجه می‌شوند و همه نهادهای حقوقی بین‌الملل در این باره سکوت کرده‌اند.

این حقوقدان عفرینی یادآور شد:سال گذشته وقتی موضوع خان شیخون پیش آمد سازمان ملل تیم به منطقه فرستاد تا به بررسی وضعیت بپردازند اما با توجه به جنایت‌های فراوانی که در عفرین می‌شود،همه سکوت می‌کنند و این تنها یک مبحث را می‌رساند آن هم چشم پوشی جهانی از اقدامات غیر انسانی ترکیه در عفرین است.

کد خبر 147524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha