پیامدهای حضور ترکیه در سوریه برای کردها

سرویس جهان- برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که قلمرو گشایی ترکیه در سوریه بیشترین زیان را به کردها رسانده است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دو عملیات نظامی بزرگ در خاک سوریه برای بیرون راندن نیروهای کرد سوریه از مناطقی مانند عفرین، سریکانی و گری سپی انجام داد. طی این دو عملیات، بخش بزرگی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به تصرف ترکیه و شورشیان وابسته به آن درآمد.

برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه در مصاحبه با نشریه نیو عرب گفتند کردهای سوریه بیشترین زیان را به سبب حضور نظامی ترکیه در سوریه دیده اند.

جاشوا لاندیس، پژوهشگر ارشد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اکلاهما می گوید عملیات نظامی ترکیه در سوریه برای کردهای فاجعه به بار آورد. اخراج کردها از مناطقی مانند عفرین و راس العین و جایگزین شدن آنها با اعراب آواره به معنی پاکسازی نژادی کردها در این مناطق است اما این عملیات ها برای اقلیتهای مانند ترکمن ها یک موهبت بود.

آقای کایل اورتون، تحلیلگر مستقل خاورمیانه معتقد است یکی از پیامدهای منفی دخالت نظامی ترکیه در سوریه اشغال عفرین و آواره شدن و اخراج صدها هزار شهروند کرد از این منطقه بود. ترک ها ادعا می کنند که این جابجایی خارج از کنترل آن‌ها بوده است اما مشکل اینجاست که ترکیه بعد از آواره شدن این افراد اجازه بازگشت آنها را نمی دهد و بدتر از آن، ۲۰۰ هزار آواره عرب را در خانه های کردهای عفرین جای داده است.

اما علی دمیر داش، تحلیلگر سیاسی و استاد روابط بین الملل می گوید با اینکه ترکیه دخالت نظامی در سوریه کرده است اما اقداماتی مانند پناه دادن به چند میلیون آواره سوری از جمله ۳۰۰ هزار شهروند کرد این کشور انجام داده است که این کشور را به بزرگترین پناهگاه آوارگان تبدیل کرده است.

نیکولاس هراس، مدیر روابط دولتی در موسسه مطالعات جنگ نیز هشدار داد که ترکیه زمینه را برای حضور دراز مدت در شمال سوریه بویژه مناطق کردنشین این کشور آماده کرده است. وی هشدار داد رفتار ترکیه در مناطقی مانند سپر فرات و عفرین کردنشین به گونه‌ای است که انگار این مناطق بخشی از خاک ترکیه هستند.

این پژوهشگر تاکید کرد مناطق کردنشینی مانند عفرین که تحت کنترل ترکیه است جزء بی ثبات ترین مناطق سوریه است. نیکلاس هراس معتقد است که بر اساس شواهد و اسنادی که نهادهای حقوق بشری ارائه کرده اند ترکیه در مناطقی که سابقاً تحت کنترل کردها بوده، اقدام به پاکسازی نژادی کرده و نیروهای این کشور با کمک شورشیان ترکمن ها را در برخی مناطق کردنشین اسکان داده است. او تاکید کرد در کل باید گفت حضور درازمدت ترکیه در شمال سوریه تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و متحدان عضو ناتو این کشور است.

کد خبر 28408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha