هشدار قرمز برای پاوه، تنها شهر بدون چراغ قرمز ایران! / فردین رحیمی

سرویس کرمانشاه _فردین رحیمی کارشناس ارشد مسائل شهری و منطقه ای و صاحب نظر در حوزه توسعه و گردشگری در تازه ترین یادداشت خود به نقد مدیریت شهری در پاوه و وضعیت معماری و ترافیک این شهر پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ شهرهای ایران هر کدام برای خود جلوه ی متمایزی از نظر معماری، شهرسازی، سیاسی، فرهنگی و اقلیمی برخوردار هستند. برخی بزرگان حوزه های شهرسازی و معماری، متمایز شدن شهرها از روستاها به نوع رفتار و توپوگرافی منطقه بسنده کرده اند ولی جدای از این محورها، شهرها و روستاها از نگاه و نگرش انسان ها بیشتر تاثیر گذار بوده و بنا به شرایط جهانی تغییرات زیادی داشته است.

در دو قرن اخیر با تاسیس بلدیه و سیستم های جدید برای مدیریت بهتر، منظم بودن و انسجام بیشتر و تغییرات اقتصادی و تحول در سبک زندگی مردم، وضعیت شهرها در ایران و جهان به صورت اساسی و کامل، عوض شد. با این وجود در حوزه مدیریت شهری و شورای شهر در شهرهای ایران همچنان درگیر حساسیت ها و قوانین دست و پاگیر است و رویه فساد و سوءاستفاده از منابع و درآمدهای مدیریت شهری، اغلب شهرهای جذاب دیدنی کشور را با چالش های جدی روبه رو کرده است.

مسئله دیگر بی توجهی دولت و مجلس بخصوص در دوره‌های مختلف، فقدان نظر کارشناسی دقیق و مبتنی بر تنوع اقلیم شهرهای ایران، نگاه های سلیقه ای و سیاسی به استان ها و شهرهای کشور و عدم توازن در تخصیص بودجه های کشور است که هنوز به اصلاح آن توجهی نشده است.

تنها آورده ای که  شورای شهر برای شهرها داشت، شکل گیری یک انتخابات تازه بود که قرار شد مردم سهم بیشتری در اداره شهرها داشته باشند اما در تمامی دوره ها کاملا مشخص شد که صاحب اصلی شهرها، هنوز دولت ها هستند و آن ها با اعمال نفوذ و تغییر در راندمان مدیریت شهری به مدیریت شهر آسیب های فراوانی رسانده اند.

یکی دیگر از مشکلات اصلی موضوع ترافیک در  شهرها و کلانشهرهای ایران است که هنوز صاحبی برای آن پیدا نشده است! این بی توجهی حتی شهرهای کوچک را نیز گریبانگیر ترافیک کرده است و هنوز نتوانسته اند طرح جامعی را برای ترافیک شهرهای کشور تدوین نمایند.

«پاوه» تنها شهر بدون چراغ قرمز ایران یکی از شهرهایی است که اگر به آن توجه می شد آینده خوب و افتخاری برای ایرانیان در جهان بود. این شهر می توانست الگویی برای دیگر شهرهای جهان باشد، اما متاسفانه همانطور که گفتیم مشکلاتی که گفته شد شاید به شکلی شدیدتر از همه جا، شهر پاوه را در برگرفته است و عدم توجه مسئولان اجرایی، ناکارآمدی شهرداری در پیگیری مصوبات و عدم پیگیری طرح جامع شهری و طرح تفضیلی و کندی بسیار اقدامات، باعث سوءاستفاده از شهر پاوه در تمامی مقیاس ها از جمله ساخت و سازها، تصرف معابر، خیابان و کوچه شده است. و هر روز شهر در تنگنای ترافیکی و ناهمگونی تازه ای قرار می گیرد و معماری زیبای پلکانی، آثار محله های قدیمی با طرح ساختمان های فرسوده و طبیعت های بکر اطراف آن، نابود و نابودتر می شوند. ترک فعل مسئولان در این حوزه کاملا پیداست و عدم نظارت بر امور اجرایی را به طور محسوس می توان دید.

امروز پاوه تنها شهر بدون چراغ قرمز، وضعیت قرمزی دارد و اگر پیگیری و اقدامات درستی صورت نگیرد، سیمای شهر از بین خواهد رفت. پاوه محدویت های خاص خود را دارد و نوع توپوگرافی منطقه و محرومیت و بی توجهی مسئولان استان به این شهر، بر دامنه مشکلات افزوده است. از طرف دیگر مدیران غیربومی که متاسفانه به علت عدم آشنایی و فقط جهت ارتقاء و آینده شغلی، بلیط سفر به پایتخت اورامانات را ثبت می کنند. و متاسفانه مدیران نخبه بومی نیز یا در حاشیه هستند و یا از شهر مهاجرت کرده اند.

سیل ناامیدی در شهر و تغییر رفتارهای اجتماعی بسیار چشمگیر است و این بهم ریختگی شهر بر روح و روان انسان تاثیرات منفی خواهد داشت. امروز پاوه در زمینه معضلات اجتماعی و سیل مهاجرت جوانان، بیشترین آمار کشور به نسبت جمعیت را دار است و این شهر را به هشدار قرمز رسانده است.

بُعد دیگر آن، فرهنگ سنتی و اسلامی پاوه است که این شهر شاید بیشترین مساجد از لحاظ رتبه بندی و جمعیت رتبه اول را در کشور داشته باشد اما متاسفانه بی توجهی به نوع معماری و ساخت برج های چندین طبقه، مساجد شهر را نیز دید خارج کرده است و فرهنگ اصیل هورامان نیز روزبه روز در شهر پاوه در حال کمرنگ شدن است و بی هویتی و سرگردانی جوانان، بیکاری، مشکلات اقتصادی و بی توجهی به علم - که روزگاری پاوه سرآمد غرب کشور از لحاط نخبه پروری بود - در حال رقم زدن پایانی تلخ است.

اما در حوزه گردشگری شهری و فضا و محیط شهر نیز به طبع با وجود ثبت جهانی هورامان و اورامانات، ورود گردشگران طی چند سال اخیر به شهر پاوه بیشتر شده بود ولی متاسفانه به علت بی برنامه گی  و عدم سرمایه گذاری و نبود امکانات، تعداد بسیاری از مسافرین اذعان داشته اند که فقط یکبار از هورامان و پاوه دیدن خواهند کرد ‼️ و به زودی آثار گردشگری معکوس پاوه و اورامانات را درآینده نزدیک خواهیم دید.

با تمامی مشکلات دولت مردان، نماینده مجلس و استاندار کرمانشاه هنوز نمی دانند که این شهر در بین دو استان کمتر توسعه یافته قرار گرفته است و همین جریان باعث عقب رفت شهرهای پاوه و اورامانات شده است و برای تقویت آن باید به زیر ساخت های اولیه توجه کرد که تاکنون در شهر پاوه  اقدام جدی برای آن نشده است.

کد خبر 2764400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha