عدم یکپارچگی مدیریت شهری در «پاوه»/ فردین رحیمی

سرویس کرمانشاه ـ فردین رحیمی؛ کارشناس ارشد شهرسازی در یادداشتی آورده اسست که عدم یکپارچگی مدیریت شهری در پاوه یکی از معضلات است و باید این رویکرد را با نگرش شهروند پذیری و مسئولیت پذیری شهروندان حل کرد.

ارتقای حقوق شهروندی در قلمرو محلی نیازمند پیگیری سیاستِ مشارکت ورزیِ همگانی و پیش بینی ابزار قانونی کارآمد است.

شهر خوب ساختني است نه يافتني، من و شما چه سهمي در ساختن شهری خوب، قابل زيستن، سالم و آرام داريم؟! شهر پاوه؛ عزت، احترام و مهر شهروند را در دل دارد عاری از خشونت لفظي، فيزيکي و اداري است.

معنویت حاکم بر زندگی ایرانیان به ویژه پس از روی آوردن به تعالیم اسلام و آموزه های پیامبر عظیم الشأن حضرت محمد (ص)؛ بستر های فراوانی جهت بسط و گسترش معنویت و اخلاق حسنه در مردم ایران زمین را با محوریت ساختن شهری آرمانی به خوبی آماده می سازد و تا به امروز ضرورت این هم افزایی و همگرایی ها بیشتر خود را نشان داده است و همین آموزه های دینی راه را برای ما هموار تر می کند.

«پاوه» یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است با قدمت حدود 3 هزار ساله که از دیر باز تاکنون مرکزیت هورامان بوده است.

این شهر از پیشینه زیادی در اتفاقات تاریخ سیاسی دارد و همیشه به آن به نیکی نام می برند پاوه را هرچند با نوع توپوگرافی و همچنین کوهستانی بودن و هم مرز بودن با کشور عراق و دو استان کرمانشاه و کردستان یکی از مهمترین شهرهای مرزی ایران قلمداد می شود در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی به گفته بزرگان و تاریخ دانان و مفسران بسیار نقش مثبتی داشته است.

این شهر با قدمتی که دارد عالمان و دانشمندان زیادی در آن زیسته اند و به جامعه امروز خدمت کرده اند، شهر پاوه هنوز اصالت فرهنگی خود را داراست و با تمامی شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همیشه زبانزد خاص و عام بوده است.

آیا توانسته ایم پاوه را به آنجایی که همه ما آرزو داریم برسانیم؟ آیا هنوز با پیشرفت تکنولوژی در کلیه زمینه ها بخصوص شهرسازی هنوز شهر پاوه را بن بست می دانیم ؟ آیا باورهای ما در مورد شهر پاوه هنوز عوض نشده است ؟ و سوالهای فراوانی که هر شهروند پاوه ای در ذهنش از خود می پرسد.

شهر پاوه آنچنان که می دانیم پیشرفت زیادی نداشته است و هیچ تغییری در آن برای پیشبرد شهری با تمامی زبیایش هنوز به جایگاهی که داریم، نرسیده است هنوز شهر ما دچار مشکلات و کارهای اولیه شهری است و لازم است چند نکته را برای شما عزیزان بیان کنیم:

وقتی از ابتدای شهر ورود پیدا می کنیم با وانت های میوه فروشی در کنار جاده روبرو می شویم که با ترافیک در اکثر روزها مواجه می باشد و دید هر شهروند و مسافری را به خود جلب می کند وقتی وارد بلوار جانبازان می شوید آن هم به طرز عجیبی بسیار وضعیت نامطلوبی دارد از گالری ماشین که ماشینهای خود را در محل عبور و مرور عابرین پیاده و کنار جاده نگه داشته تا پل هوایی که در اول بلوار شهر نصب گردید که اصلا کسی از آن استفاده نمی کند و همچنین وضعیت بازارچه مرزی در کنار ترمینال شهر و جالب جایگاه پمپ گاز که در شلوغ ترین مکان ممکن قرار دارد و روشنایی بلوار و پارک نیز بماند از دست اندازهای هایی بگوییم که استاندارد نیستند و در آخر میدانی درست شده معلوم نیست فلکه است؟ یا میدان است و چه تغییری در رفت و آمد ماشین ها گذاشته است و جز گیج شدن رانندگان در حین تغییر مسیر باید چگونه عکس العمل نشان دهد.

پیاده روهای استاندارد در شهر دیده نمی شود از جاده گردشگری «درنیشه» بگوییم که وقتی از آنجا رد می شوید بسیار ناراحت کننده است که از این مکان توریستی نتوانسته ایم بخوبی بهره برداری کنیم از روشنایی و پیاده رو و همچنین مبلمان که به خوبی اجرا نشده است. به سراب «هولی» می رسیم که قدمت درخت چنار آن زبانزد است و سراب هولی را کمتر کوردی هست که نامش را نداند و شعاری ما در وصف این مکان سروده های زیبایی دارند ((سروا چون هولی مسکن وه ک پاوه ماچی بهشتن به روی دنیاوه )) و از آنجا به اولین میدان شهر که از آن آثار نمانده درباصتام می رویم که جدیدا به بازار پارچه فروشان تبدیل شده است و رونق اقتصادی و زیبایی به شهر داده است ولی وقتی می خواهید پیاده روی کنید و به مغازها سر بزنید دریغ از یک پیاده رو استاندارد و پارک ماشین های در کنار جاده بماند، سوالی همیشه ذهنم را به خود مشغول کرده چطور شهرداری برای پارکینگ تاکنون اقدامی نکرده است و در ساختمانهای جدید و در حال اجرا پارکینگ وجود ندارد؟!

وقتی از آنجا می خواهیم به سه راه ارشاد و میدان شهدا برویم که شاید اگر بیشتر روی این نقطه از شهر بهتر سرمایه گذاری میشد می توانست یکی از میدان های زیبای حتی در ایران باشد اما متاسفانه به نوعی ناهمگنی در نوع ساختمانهای اطراف آن بخصوص فرمانداری و سالن ورزشی و....می باشد.

مسیرهای جالبی که خروج شهر و یا سمت داخل شهر به سمت میدان مولوی با ترافیک شدید و همچنین نبود پارکینگ تا پیاده رو استاندارد برای رفت آمد شهروندان بسیار سخت می باشد و اگر کسی بخواهد خریدی و یا به دکتر مراجعه نماید با مشکلات زیادی روبروست شهرداران و شورای شهر تاکنون بسیار تغییر کرده اند ولی شهر آنطور که شهروندان خواسته اند تغییر نکرده است و هنوز به این باور نرسیده ایم باید بیشتر برای شهرمان تلاش کنیم یا آیا مشکل جای دیگری است؟

شهروندان یک وظیفه ای که آنهم خیلی به آن باور دارند و می خواهند به قانون مقررات احترام بگذارند و عمل کنند ولی آیا برای این وظیفه مسئولین کاری کرده اند و خودشان رعایت می کنند عدم یکپارچگی مدیریت شهری یکی از معضلات است و باید این رویکرد را با نگرش شهروند پذیری و مسئولیت پذیری شهروندان حل کرد.

آیا این مشکلاتی که بیان شد چقدر هزینه دارد که خیلی نکات ریزی می باشد که می توان با یک برنامه ریزی و طراحی درست همه این مشکلات را حل کرد.

اگر می خواهیم شهر رونق پیدا کند و شهرداری به درآمد پایدار برسد و امنیت و آرامش در شهر برای شهروندان بوجود بیاید و سرمایه گذاران محلی جهت سرمایه گذاری بخصوص در پروژهای شهری و تفریحی سهیم شوند باید این اعتماد را بوجود آورد و افراد سودجو و دلال که فقط به فکر منافع و رونق کسب و کار خود هستند را کنار بگذاریم.

بنظر می رسد یکی از این راهکارها مشارکت مردم در مدیریت شهر از طریق کمک گرفتن از انجمن و «سمن»ها و همچنین علما و روحانیون و معمتدین شهر است، همانطور که توانسته ایم دومین شهر بدون گدا کشور شویم باید بتوانیم شهری بدون مشکلات و معضلات که دامن گیره جامعه شده است شویم.

الان هم در آستانه نوروز هستیم و شهر پاوه با شناختی که از لحاظ توریستی و گردشگری دارد باید بیشتر به آن پردخت و فعالیت های شهروندان و مسئولین بسیار یاد باشد که بتوان به شهر آرمانی که در ذهن داریم برسیم.

تمامی رفع این مشکلات با عزم جدی مسئولین شهرداری و شورای شهر می تواند صورت پذیرد و باید «من گفتن ها» را کنار گذاریم و همه «ما» شویم برای شهری که دوستش داریم.

کد خبر 255054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha