«دره‌نیشه» هورامان ظرفیتی برای ایجاد شهر سالم گردشگری /  فردین رحیمی

سرویس کرمانشاه: منطقه جهانی هورامان سرشار از پتانسیل ها و ظرفیت های بکر گردشگری است. فردین رحیمی کارشناس ارشد شهرسازی در یادداشت تازه خود به معرفی «دره نیشه» و جذابیت های ویژه گردشگری آن پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ گردشگری به عنوان شیوه‌ای خاص از نحوه گذران اوقات فراغت و یک تفریح ویژه خانوادگی،دارای اهمیت قابل ملاحظه ای می‌باشد. در دنیای امروز، گردشگری دارای گردش مالی بسیار عظیمی در اقتصاد و بازار جهانی است و در عین حال به یکی از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورها تبدیل شده است.

همچنین در دنیای امروز، شهرها هم به عنوان مبدأ و هم به عنوان مقصد گردشگران جایگاه بسیار ویژه ای یافته اند، و در این میان بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های توسعه این فعالیت و سرمایه گذاری در آن برای سهیم شدن در این بازار جهانی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

شهر پاوه یکی از قطب های مطرح گردشگری شهری در سطح کشور و منطقه بحساب می رود و کمتر کسی را می بینیم که با پاوه بعنوان شهری تاریخی که به هزار ماسوله ایران مشهور است؛ آشنا نباشد. همچنین پاوه تنها شهر ایران است که در آن چراغ قرمز وجود ندارد.

این شهر در پیروزی انقلاب نقش اساسی را ایفا کرده است و همه ی ایران، از این شهر به نیکی یاد می کنند. شهری که اگر بیشتر به آن توجه می‌شد شاید بیشتر شهرهای جهان آرزوی خواهر خواندگی با آن را داشتند.
شهر پاوه یکی از با ارزش ترین شهرهای کوچک در جهان است. اگر می گوییم جهان تملق نگفته ایم چون این ویژگی را اساتید مطرح در حوزه های مختلف شهرسازی، اقتصاد و غیره به آن اذعان دارند و بارها مورد تحسین ملت‌های مختلف قرار گرفته است.

با ثبت جهانی هورامان، پاوه نیز در حریم ثبت جهانی قرار گرفته است. پاوه به عنوان مرکز اورامانات یکی از مهمترین شهرهای مهم از جنبه های متفاوت است. جزو معدود شهرهایی در منطقه و ایران است که هنوز اصالت و فرهنگ خود را نگه داشته است و از لباس محلی در شهر و ادارات استفاده می‌کنند.

از پاوه هرچه بگوییم کم گفته ایم. از نظر هر بینده ای پاوه جلوه های ویژه و منحصر بفردی دارد که هنوز کشف نشده است. یکی از جاذبه های زیبای پاوه جاده گردشگری دره نیشه (دره انگور) است که مشرف به نمای زیبای هزار ماسوله پاوه است و یکی از مهمترین جاده های گردشگری شهر ی پاوه می باشد.

تاکستان های انگور سیاه یاقوتی ارگانیک که قدمتی چند صد ساله دارد چنان طبیعت و منظر زیبایی بوجود آورده است که انگار بهشته گمشده ای در این گوشه دنیا وجود دارد. طبیعت بکر این جاده که سمتی از آن مشرف به هزار ماسوله، و سمت دیگر آن به سمت تاکستان‌های انگور است و روبروی آن به سمت شمال کوه شاهو بلندترین کوه استان و سمت دیگر آن کوه آتشکده می باشد که به باور تاریخ نویسان دومین آتشکده ایران بوده است. جاده ای به این منحصر بفردی در کجای جهان می توان پیدا کرد. شاید تمام دنیا را بگردیم چنین موقعیتی را در هیچ جا ندیده باشیم.

با تمامی این وصف‌ها اما امروز این جاده گردشگری و تاکستان های آن در حال نابودی است و کامل فراموش کرده اند چه گنجینه ای از ظرفیت‌های گردشگر ی شهری چگونه در جلو چشمانمان هست و چنین وضعیتی داشته باشد.

یکی غاز مهمترین مولفه های یک شهر گردشگری که باعث ارتقاء فرهنگ اجتماعی، سرگرمی و نشاط جامعه و رونق اقتصاد شهری و درآمد پایداری شهری می شود. آیا این مکان گرانبها باید اینطور رها شود و ساخت و سازهای بی رویه هر روز در این مسیر بیشتر می شود. این پرسش وجود دارد که مجوزهای ساخت و ساز در اینجا چگونه گرفته می شوند؟ در جایی که در محور اصلی جاده منزل و مسکونی و ضایعات فروشی دیده می شود و اگر گردشگری آن ها را ببیند، چه فکری می‌کند!؟ آیا مسئولین شهر از گذشته تاکنون به خصوص شورای شهر و شهرداری چه جوابی برای این مکان که در حال نابودی است؛ دارند؟ تاکستان‌های این مسیر در حال از بین رفتن است و اگر به آن توجه نشود به مرور زمان نابود خواهد شد.
اگر به دره نیشه توجه شود و برای آن برنامه ریزی اساسی اتخاذ گردد؛ می تواند در سطح جهان شناخته شود و با طراحی اصولی برای تاکستان‌ها و این جاده به رونق اقتصادی شهر و گردشگری کمک شایانی آنجام دهد‌. با طراحی اصولی برای معابر تاکستان‌ها برای مالکین جهت رسیدگی به تاکستان خود و حصارکشی‌های زیبا و ایجاد روشنایی و مبلمان شهری برای رفت و آمد گردشگران می توان به این شهر یک سامان مناسب بخشید. نمونه اینکار در مزرعه چای لاهیجان انجام شده است که اکنون به یکی از قطب های گردشگری در استان گیلان تبدیل شده است.

از مسئولین شورای شهر و شهرداری انتظار می رود که این رویه ساخت و ساز بی رویه را متوقف نمایند و از تبدیل شدن این جاده گردشگری به ضایعات فروشی و دیگ
ر مکان هایی که باعث نابودی جذابیت ها و ظرفیت های این مکان زیبا می گردد؛ جلوگیری کنند و به دنبال ثبت جهانی این میسر جذاب باشند.

کد خبر 24923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha