طرح پتروشیمی بە سود روانسر است یا به زیان آن؟ / فردین رحیمی

سرویس کرمانشاه _ موضوع اجرای طرح پتروشیمی در شهرستان روانسر و آثار احتمالی و زیان بار آن بر پتانسیل های گردشگری و کشاورزی منطقه، موضوع یادداشتی است که فردین رحیمی پیرامون این پروژه مهم به نگارش درآورده است.

خبرگزاری کردپرس _ این روزها خبرهای خوشحال کننده‌ای از احداث پتروشیمی در منطقه اورامانات و در شهرستان روانسر به گوش می‌رسد و خبرها و اطلاع‌رسانی‌ها، نویدبخشِ روزهای خوب برای اشتغال در منطقه اورامانات دارد. و به احتمال زیاد نگارنده‌ی این یادداشت مورد سرزنش حامیان این طرح قرار گیرد که این تحلیل نوعی چوب لای چرخ گذاشتن است تا کمک به روشن تر شدن اذهان عمومی؟! اما در هر صورت در این شرایط نوشتن، گفتن و تحلیل بهتر از سکوت است تا فردا روزی پشیمانی به‌ دنبالش نباشد!

و اما احداث طرح پتروشیمی در دشت روانسر چه اثراتی در پی دارد؟ به گفته کارشناسان ساخت پتروشیمی برای خود مزایا و معایبی دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و در کل ماهیت مثبتی دارد، اما ساخت پتروشیمی باید در جایی استارت بخورد که از شرایط ویژه و مطالعات امکان سنجی دقیقی برخوردار باشد.

فارق از اینکه چه نوع مواد پتروشیمی قرار است در این پروژه تولید شود، ابتدا باید مشخص شود این طرح چه اثرات کوتاه‌مدت و درازمدتی بر روی روانسر به عنوان حاصلخیزترن دشت اورامانات، استان و حتی کشور دارد؟ آیا برخورداری از پتروشیمی، بر مزیت حاصلخیزی و پیشینه کشاورزی این دشت می‌چربد یا خیر؟
آیا با توجه به موضوع ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات، به عواقب زیان آور اجرای اینگونه طرح‌های صنعتی بر لرزان شدن جایگاه روانسر به عنوان دروازه اورامانات در باقی ماندن در محدوده ثبت جهانی اندیشیده شده است؟ جدای از این موارد، آیا احداث پتروشیمی در جوار یک شهر پاک و سبز و زیبا، جز آسیب، مزیت‌های دیگری در پی دارد؟

حتما در توجیه این طرح مردم منطقه را به اشتغال چند هزار نفری دل خوش می کنند ولی آیا موضوع تبلیغات وسیع در زمان ساخت سد داریان به عنوان بزرگترین پروژه غرب کشور و موضوع استخدام نیروهای بومی را فراموش کرده‌ایم؟ آیا تشنگی باغات و زمین‌های اورامانات در جوار سد داریان و یا اثرات زیست محیطی این طرح را فراموش کرده‌ایم؟
و یا پروژه کمربندی پاوه که روزِ کلنگ‌زنی تازه در حال امکان‌سنجی بود، فارق از خبرهای هیجانی و صرف وقت و انرژی و مراسم و تصویر برداری، الان در چه مرحله ای‌ است؟ به راستی باید نه ساده باشیم و نه فراموشکار!
روانسر از توان‌ و پتانسیل زیادی برای ایجاد اشتغال، توسعه پایدار کشاورزی و گردشگری برخوردار است و تاکنون برنامه‌ریزی و توجهی خاصی به این استعدادها نشده است. نباید با نیت دلسوزی یا هر چیز دیگری استعدادها و مزیت‌های ارزشمند این منطقه را از بین ببریم!

به نظر می رسد احداث پتروشیمی در دشت روانسر، آینده خوبی برای این منطقه در پی نخواهد داشت، هرچند ممکن است اجرای این پروژه در دیگر نقاط اورامانات، امر مبارکی باشد.

به عنوان نمونه ثلاث باباجانی محروم ترین شهرستان استان به‌ حساب می آید و تاکنون نیز هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای توسعه این شهرستان مظلوم انجام نگرفته است. بیشترین آمار بیکاری در منطقه اورامانات نیز به این شهرستان تعلق دارد و بیشتر جوانان این منطقه زلزله زده مجبور به مهاجرت از شهر و روستای خود شده‌اند و یا به کولبری در مرزهای منطقه اورامانات مشغول هستند.
باتوجه به محرومیت های بسیار این شهرستان کم برخوردار، ترسیم یک چشم انداز صنعتی برای این منطقه پهناور و اجرای پروژه‌های صنعتی، ازجمله پتروشیمی و ... می‌تواند بر رونق اقتصادی و اشتغال در ثلاث باباجانی و شکل گیری یک توسعه متوازن در منطقه اثرگذار باشد و با توجه به امکان سنجی‌ها اجرای این طرح در ثلاث باباجانی از راندمان بیشتری خواهد بود.

کد خبر 23878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha