۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
غم نامه سیب آذربایجان غربی

افزایش تولید بدون پشتوانه سیب در آذربایجان غربی به عنوان قطب سیب ایران، در کنار بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و منفی شدن بیش از یک میلیارد آبخوان در استان، نشان از نامدیریتی ها است.

گویی سال های گذشته حجم انبوه تولید بسیار مطلوب مدیریت شده بود که امسال هم مدیران جهاد کشاورزی استان به فکر افزایش تولید افتاده اند! چرا که صادرات سیب تا بهار امسال با هزاران گرفتاری رو به رو بود و "غم نامه" سیب زیر درختی هم هر سال در حال تکرار شدن است!
تولید انبوه و بی برنامه در حوضه آبریز دریاچه خشک شده ارومیه، بازار نابسامان و بدون پشتوانه، دپوی سیب های صنعتی در کنار جاده ها، جولان دلالان، عدم همکاری صنایع تبدیلی و عاقب خام فروشی و رنج و بی حاصل باغداران، همگی با هم تراژدی سیب استان را کامل می کنند.
سالانه یک پنجم محصول سیب تولیدی استان به سیب زیر درختی یا همان صنعتی تبدیل می شود. طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که میزان سیب زیر درختی باید به ٢٤٤ هزار تن سیب درختی برسد اما طبق اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی؛«پیش بینی تولید محصول سیب صنعتی امسال، حدود ۳۲۰ هزار تن است.
در کنار افزایش تولید، اما قیمت ها هم نسبت به دو سال پیش کاهش هم یافته و هر کیلو سیب درجه ٣ یا صنعتی از ٤٢ هزار ریال به ٣١ هزار ریال تنزل یافته است!
در حالی که ۳۰ درصد تولید سیب کشور متعلق به آذربایجان غربی است اما در نبود زنجیره تولید، ماحصل زحمات باغداران به جیب دلالان و واسطه ها می رود. هنور مهر ماه نرسیده باز هم دپوی سیب کنار جاده ایی قد علم کرده و سازماندهی ها به جایی نرسیده است. در این اوضاع افزایش تولید جای سوال دارد؟!

کد خبر 2761014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha