کرونا تمام شد؛ دست نشستید!؟ /  عبداله مرادی

سرویس کرمانشاه _ عبداله مرادی روزنامه نگار و صاحب‌نظر در مطلبی به نقد رفتار برخی مدیران بی تجربه فاقد در پذیرش پست ها بدون داشتن تخصص و آثار مخرب این رویه ها پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ همزمان با ۱۶ اردیبهشت روز جهانی  «بهداشت دست» سازمان بهداشت جهانی در حالی پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹ را اعلام کرد که همچنان این بیماری در ایران و خیلی دیگر از کشورهای دیگر جان مردم را می‌گیرد. این آمار در یک سال گذشته در دنیا نزولی بوده است به همین واسطه پایان همه‌گیری را اعلام کردند.

بنابر آمارهای رسمی از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان به بیش از ۶۸۰ میلیون نفر رسیده و مرگ بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار بیمار نیز تایید شده است. در ایران  حدود ۱۴۷ هزار نفر و در کرمانشاه حدود ۳هزار و ۲۴۴نفر جان خود را از دست دادند.

این اتفاق از آن دسته مرگ‌هایی یود که به طور غیرطبیعی سراغ انسان‌ها آمد و از این دست بسیارند که مرگ زودتر از آنکه فکرش را بکنند به سراغشان می‌آید.

امام علی(ع) می‌فرمایند: قدرتمندان تاریخ، پادشاهان بزرگ و ثروتمندان را به خاطر بیاورید! که چگونه طومار زندگانی آنها درهم پیچیده شد و از قصرهای مجلّل آنها، جز ویرانه و از اندام پر قدرت آنها، جز استخوان پوسیده باقی نمانده است؛ همگی رفتند و فراموش شدند! هم چنین از آیات روشن الهی عبرت بگیرید و انذارهای رسا و گویای الهی را بپذیرید و از تذکّرات و مواعظ بهره بگیرید».

در دوران کرونا به ویژه سال اول این جمله را خیلی می‌شنیدیم؛  «دست بشویید» ،چون یکی از اصلی‌ترین و اساسی ترین راه های پیشگیری از انتقال و ابتلا به ویروس کرونا بود.

اما کسی به دیگر معنی این جمله توجه نکرد که می توانست یک توصیه اجتماعی باشد.

آری این روزها باید از خیلی‌ها و از خیلی کارها دست بشوییم.

بخش اول صحبتم با کسانی است که به واسطه جاه طلبی و تنها برای رسیدن به قدرت مسئولیتی را می‌پذیرند که از عهده آن بر نمی‌آیند.

البته این گروه را نمی‌توان به اندازه کسانی مقصر دانست که حکم این افراد را امضا می‌کنند. چون خیلی از این افراد در حوزه‌ای که برای آنها حکم مدیریتی صادر می‌شود تخصصی ندارند و تاحالا کنار گود نشسته‌اند و فقط فریاد زده اند لنگش‌کن. به همین واسطه مسئولیت می‌پذیرند چون تصور می‌کنند خوب، این که کاری ندارد!!

البته چون این حکم‌ها به همین ترتیب از وزیر و معاون و … با همین دیدگاه پذیرفته شده است کار از دست خارج می‌شود.

با روی کار آمدن مدیران نا آگاه راه برای رانت خواری و قدرت‌گرفتن گروه های ناصواب باز می‌شود.

این نه فقط در این دولت بلکه در دو دهه اخیر در اکثر دولت‌ها تکرار شده است. آیین نامه های غیر کارشناسی و قوانینی صادر می‌شود که تنها برای ایجاد رانت عده‌ای صادر می شود و این پول‌های حرام یکی از اصلی ترین عوامل تورم است. پولهایی که بابت آن زحمتی کشیده نشده و در خرج کردن آن هیچ حساب کتاب وابایی وجود ندارد.

سوداگری رانت و آشوب در بازار این روزها زندگی مردم را با چالش مواجه کرده است. دست های آلوده آنقدر زیاد شده است که پاک کردن آن نیازمند یک عزم جدی و شمشیر برنده است.

کاری کرده‌اید جان مردم به لبشان رسیده، کجای علم اقتصاد این روش ثروت اندوزی را خوانده‌اید و در کدام مکتب به شما چنین مشق کرده‌اند؟ ناز شستتان ما هم ضرر بی‌تدبیری، زیاده خواهی و گرانفروشی شما و عدم نظارت مسئولان را به جان می خریم ، گوارای وجودمان اما روزی دلمان خنک خواهد شد که در اولین وعده خیراتتان کار به انتخاب رنگ نوشابه بکشد.

همه اینها که رفتند دوست نداشتند ولی به اجبار دست از این زندگی شستند، دست بشویید قبل از اینکه شما را بشویند.

 

کد خبر 2755589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha