مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور، از دست رفته است

سرویس کرمانشاه _ دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه گفت: مرکزیت استان کرمانشاه در غرب کشور در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و خدماتی سال هاست از دست رفته و احیای دوباره این جایگاه نیازمند بازنگری اساسی در اولویت‌های توسعه‌ای استان است.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس؛ در ادامه گفت: موضوع تداوم‌ مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور همچنان توسط مسئولین مطرح می شود ولی این شعارها با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

وی گفت: متاسفانه مسئولین سال هاست  با وعده ساخت فلان پالایشگاه و یا فلان پتروشیمی مردم کرمانشاه را مشغول کرده اند در حالیکه استان های دیگر با شناسایی و تعیین اولویت های توسعه ای تحول آفرین توانسته‌اند در حوزه های مختلفی مانند گردشگری و خدمات، اقتصادی و صنعتی گوی سبقت را از کرمانشاه بربایند.

رحیمی زنگنه تاکید کرد: در واقع مسئولین ما طی این سال ها به جای برنامه محوری به دنبال پروژه محوری بوده اند و به جای کلان‌نگری بیشتر به دنبال انجام کارهای خُرد و کم اثر بوده اند.

وی افزود:  استان همدان از اواخر دهه ۷۰ با انتخاب گردشگری و خدمات به عنوان محور اصلی توسعه و ارتقای زیرساخت های مبادلاتی و خدماتی، توانسته است به یک قطب بزرگ در منطقه تبدیل شود و شغل های بسیاری را ایجاد کند.

وی ادامه داد: ایلام که روزگاری توسعه نیافته ترین استان غرب کشور بود؛ از دهه ۸۰ توانست با تعیین حوزه گردشگری مذهبی به عنوان یک اولویت توسعه آفرین از یک بن بست مبادلاتی به سوی یک شاهراه زیارتی و تجاری گام بردارد.

این استاد دانشگاه رازی گفت: ایلام همچنین توانسته است صنعت نفت و گاز خود را توسعه دهد به گونه ای که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد منابع کشف شده این حوزه در این استان قرار دارد و  سال گذشته موفق شد دفتر نفت و گاز غرب را از کرمانشاه به ایلام منتقل کند و هم اکنون در حال اجرای چندین پروژه بزرگ در این حوزه است.

وی در دنباله سخنانش عنوان کرد: استان کردستان هم تقریبا مسیر مشابهی را دنبال کرده و از اوایل دهه ۸۰ توانسته با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری، تجاری و حتی صنعتی، یک جهش بسیار  محسوس پیدا کند.

 وی خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات در حالی رخ داده که استان کرمانشاه با همه ظرفیت های متنوع و گسترده اش در تعیین اولویت های توسعه ای بسیار ناتوان ظاهر شده و طی این سال‌ها تنها به تلاش‌های پراکنده و کم اثر در حوزه های مختلف مشغول بوده است.

 رحیمی زنگنه با اشاره به اینکه ممکن است برای احیای دوباره  مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور بسیار دیر شده باشد در ادامه تاکید کرد: با بازنگری اساسی در اولویت‌های توسعه‌ای استان توسط اساتید و نخبگان دغدغه مند و همدلی و همگرایی مردم و مسولین، باید  به سمت احیای دوباره این جایگاه منطقه ای گام برداشت و جایگاه نامطلوب فعلی را ارتقاء بخشید.

کد خبر 2755369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha