ایران آسیب‌پذیرترین کشور خاورمیانه در برابر گرمایش زمین

سرویس کردستان- مجله علمی «لنست» در گزارشی پژوهشی از خطر افزایش گرمایش زمین خبر داده و عنوان کرده که ایران آسیب پذیرترین کشور خاورمیانه در برابر این پدیده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مجله علمی لنست در جدیدترین گزارش پژوهشی خود از خطرات گرمایش زمین و کشورهای آسیب پذیر در این زمینه گفته است.

براساس گزارش این مجله؛ خاورمیانه از آسیب پذیرترین نقاط جهان در برابر افزایش تغییرات اقلیمی است و همچنین شمار مرگ و میر انسانی ناشی از ادامه گرمایش زمین در خاورمیانه و شاخ آفریقا، بین ۱۰ تا ۶۰ برابر افزایش می یابد و در این میان کشور ایران آسیب پذیرترین کشور منطقه از این نظر است.

در این گزارش عنوان شده که در حال حاضر از گرمایش زمین در خاورمیانه، به طور متوسط ۲.۱ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر است اما اگر گرمایش زمین با روند کنونی ادامه یابد تا دهه ۶۰ قرن جاری این رسم به بالای ۱۲۳ نفر خواهد رسید.  

در مورد ایران هم اکنون این رسم ۱۱ مورد مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که پنج برابر متوسط خاورمیانه بوده اما تا چهار دهه آینده این رقم به ۴۲۳ نفر می رسد.

آنچه در ادامه این گزارش پژوهشی آمده این است که اگر جامعه جهانی بتواند میزان گرمایش زمین را در محدوده ۲ درجه نگه دارد، شمار مرگ و میرهای ناشی از این پدیده در خاورمیانه به حدود ۲۰ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید؛ به عبارتی شتاب رشد آن ۸۰ درصد کاهش می یابد اما باز هم ۱۰ برابر سطح کنونی است.

این پژوهش نشان داده که خاورمیانه از آسیب پذیرترین نقاط جهان در بربر افزایش گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بوده و ایران هم در میان این کشورها بدترین چشم انداز را دارد. در حال حاضر ایران از این لحاظ بعد از مصر، مقام دوم خاورمیانه و شاخص آفریقا را دارد اما تا چهار دهه آینده کشور ایران صدرنشین مرگ و میر انسانی ناشی از پدیده گرمایش خواهد بود.

گزارش لنست می افزاید هم اکنون شمار مرگ و میر سالانه ناشی از گرمایش زمین در ایران حدود هزار و ۷۰۳ نفر و حتی ۶ برابر عربستان است.

طبق این گزارش علمی مهم ترین عامل گرمایش زمین، انتشار گازهای گلخانه ای است. آمارهای بین المللی از جمله بانک جهانی، آزانس بین المللی انرژی و پروژه جهانی کربن نشان می دهد که ایران بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه را دارد و در سطح جهانی هم در مقام هفتم قرار گرفته است.

آمارهای پروژه جهانی کربین نشان می دهد ایران سالانه ۷۵۰ میلیون تن انتشار دی اکسید کربن حاصل از سوخت های فسیلی دارد که حتی از انتشار گازهای گلخانه ای آلمان با اقتصاد ۱۲ بربر بزرگ تر از ایران هم، بیشتر است.

همچنین این آمارها نشان از افزایش چشمگیر تولید گازهای گلخانه ای در ایران می دهد به طوری که از ابتدای دهه گذشته تا سال ۲۰۲۱ تولید گازهای گلخانه ای ایران ۳۱ درصد رشد داشته است. انتشار افسارگسیخته گازهای گلخانه ای ایران در سال های گذشته باعث آلدگی شدید هوا شده تا جایی که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور در سال گذشته تنها چند روز هوای سالم را تجربه کرده اند. /

کد خبر 2754261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha