خروج طلای خام و شمش از آذربایجان غربی/امکانات زیر ساختی منطقه مناسب نیست

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بهترین معادن طلای کشور در این منطقه وجود دارد ولی امکانات رفاهی و زیرساختی منطقه اصلا خوب نیست، گفت: در حال حاضر طلای خام به صورت شمش از استان خارج می شود باید صنایع پایین دستی طلا در منطقه برای افزایش ارزش افزوده و ایجاد فرصت های اشتغال برای مردم ایجاد شود.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی در ارومیه، با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی برای استان در سال آینده، گفت: برای تحقق این رقم، مشارکت همه بخش ها از جمله بخش دولتی، خصوصی و نیروهای مسلح ضروری است و همه باید به صورت شبانه روزی با استفاده از همه امکانات پای کار باشند.

استاندار افزود: لایحه بودجه سال آینده، متفاوت ترین لایحه در سال های بعد از انقلاب اسلامی است که در آن علاوه بر توجه به ثبات اقتصادی، به موضوع رشد اقتصادی با تمرکز و بهره گیری از همه امکانات در کشور و استان ها توجه ویژه شده است.

او اضافه کرد: در همین راستا نیز صندوق پیشرفت و عدالت با واریز اعتبار اولیه از طریق دولت و اختصاص بخشی از درآمدهای مازاد استان در بخش های مختلف استانی طرح ریزی شده که اعتبارات این صندوق می تواند زمینه شتاب بخشیدن به روند توسعه استان را فراهم کند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص بخشی از عوارض معادن به مدیریت استان ها طی سال آینده بیان کرد: بی توجهی به این امر طی سال های گذشته مورد اعتراض استان های مختلف بود که تغییر این روند بسیار مبارک بوده و استان ما نیز می تواند از آن منتفع شود.

معتمدیان در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای بهره مندی از ظرفیت معادن در راستای توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه سهم اشتغال معادن در استان، کمتر از یک درصد است و نقش این بخش در اقتصاد استان بسیار پایین است که باید این روند تقویت شود.

او گفت: با توجه به این سهم کم، برنامه ریزی برای اکتشاف پهنه های معدنی و استفاده از ظرفیت های اکتشافی سازمان های مسئول از جمله سازمان زمین شناسی در این حوزه، استفاده از ظرفیت دولت برای سرمایه گذاری در اکتشاف با توجه به نبود صرفه برای بخش خصوصی در این بخش و توجه به موضوع فرآوری در کنار بهره برداری از مواد معدنی از جمله مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

معتمدیان با اشاره به توجه به لزوم توسعه زیرساختی مناطق دارای معادن با ارزش افزوده قابل توجه از جمله طلا به ویژه در مناطقی نظیر تکاب تاکید کرد: بهترین معادن طلای کشور در این منطقه وجود دارد ولی امکانات رفاهی و زیرساختی منطقه اصلا خوب نیست.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم ایجاد صنایع پایین دستی طلا در منطقه برای افزایش ارزش افزوده و ایجاد فرصت های اشتغال برای مردم ، افزود: در حال حاضر طلای خام به صورت شمش از استان خارج می شود در حالی که می توان آن را در ساخت زیورآلات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مورد استفاده قرار داد که این امر، بسیار متحول کننده است.

معتمدیان یکی از مهمترین اسناد بالادستی در راستای ایجاد شناخت در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری در آذربایجان غربی را سند آمایش سرزمینی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه اهمیت مطالعات انجام شده در این سند ، تمام سرمایه گذاری ها در استان باید مبتنی بر این سند طراحی و اجرا شود.

او یکی دیگر از الزامات کاری مدیران به ویژه در خصوص بودجه امسال را توجه به استفاده از بودجه های وزارتخانه ها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بودجه در اختیار منابع استانی بوده و ۸۰ درصد در اختیار وزارتخانه ها و متمرکز در تهران است که مدیران باید با رایزنی و پیگیری های مداوم و همچنین استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بیشترین میزان اعتبار را برای استان جذب کنند.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر همگرایی منطقه ای و استفاده از ظرفیت همه بخش های مدیریتی و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی برای توسعه استان بیان کرد: بخش هایی که در استان کمتر توسعه یافته یا دچار محرومیت هستند باید شناسایی شده و از سال آینده باید توجه ویژه ای به ارتقای شاخص های آن بخش ها اعمال شود تا بتوانیم زمینه را برای توسعه متوازن فراهم کنیم.

او اظهار کرد: همچنین توجه به پروژه های نیمه تمام و تکمیل آنها باید در دستور کار جدی مدیران قرار گیرد و البته نباید به خاطر کمبود اعتباری ناچیز، پروژه های عمرانی دارای پیشرفت فیزیکی مناسب، تعطیل شود و باید مدیران از ظرفیت مدیریتی خود برای اتمام آنها استفاده کنند.

معتمدیان در پایان تاکید کرد: مدیران باید به خاطر حل مشکلات مردم پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنند تا بیت المال به هدر نرود که مهمترین عامل در رسیدن به نتیجه در این بخش، تصمیم شجاعانه مدیران است.

کد خبر 23575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha