تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق با موافقت بغداد بوده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – وزیر خارجه عراق بر موافقت بغداد با تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکایی در کشورش تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق تصریح کرد، بغداد با تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکایی در کشورش موافق است.

شبکه کردستان 24 گزارش داد، محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق در واشنگتن در خصوص وجود و تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در کشورش گفت: این نیروها بنا به موافقت دولت فدرال عراق در این کشور هستند و مأموریت آن ها فقط آموزشی است و فاقد پایگاه نظامی هستند.

وی در گفتگو با این شبکه تلویزیونی تاکید کرد: بغداد و واشنگتن به توافق استراتژیک و امنیتی فی ‌مابین پایبند هستند.

وزیر خارجه عراق در خصوص تبلیغات و درخواست برخی شخصیت ها و احزاب سیاسی در عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور تصریح کرد که بغداد و واشنگتن به توافق امنیتی و نظامی فی مابین پایبندند و به آن ادامه خواهند.

بر اساس این خبر محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق در سفر به آمریکا در بنیاد تحقیقات استراتژیک و امور بین المللی در واشنگتن شرکت کرد که در آن مسائل عراق پسا داعش و همچنین روابط بغداد و واشنگتن و تأثیرات ایران بر عراق محور اصلی گفتگوها بود.

اظهارات وزیر خارجه عراق در خصوص تداوم حضور آمریکا در این کشور و پایبندی به توافقنامه امنیتی فی‌ مابین، در حالی است که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در مجلس نمایندگان عراق با جمع آوری ١٠٠ امضا در تلاش برای به تصویب رساندن قانون اخراج نیروهای خارجی و به ویژه آمریکایی از این کشور است و بسیاری از احزاب و ائتلاف های شیعی بر ضرورت تصویب این قانون و اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان تاکید دارند.

شایان ذکر است دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس، گفت: نیروهای آمریکا پس از خروج از سوریه در پایگاه اصلی ارتش آمریکا در عراق مستقر خواهند شد و تعدادی از آن‌ها در نهایت به آمریکا باز خواهند گشت.

وی با اشاره به این که آمریکا پایگاه بزرگی را در عراق تاسیس کرده، آن را محل مناسبی برای رصد کردن تحولات مختلف خاورمیانه از جمله تحرکات داعش دانست.

در حالی که اظهارات ترامپ در خصوص انتقال نیروی آمریکایی به عراق و تداوم حضور در این کشور واکنش های منفی بسیاری در میان احزاب شیعی به دنبال داشت، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در آخرین کنفرانس خبری در این باره سخن گفت و بر ضرورت باقی ماندن نیروهای نظامی آمریکایی در عراق تاکید کرد.

وی خاطرنشان ساخت که‌ تاکنون خطر داعش در عراق باقی مانده‌ است و تا هنگامی که‌ این خطر باقی است، لازم است نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و اقلیم کردستان بمانند.

اکثریت احزاب و شخصیت های سیاسی اهل سنت عراق نیز بر ضرورت تداوم حضور نظامی آمریکا در این کشور تاکید دارند.

کد خبر 105247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha