بیش از ۶۳ هزار نفر به جرم توهین به اردوغان محاکمه شده اند

سرویس ترکیه - ساری بال، نماینده CHP با یادآوری زندانی بودن دمیرتاش، و کشته شدن طاهر الچی رییس کانون وکلای دیاربکر، و عدم رسیدگی دستگاه قضا به این اتفاقات، دوگانگی رفتار و عمل اردوغان درباره مسئله حقوق بشر، را زیر سوال برد.

به گزارش کردپرس، به نقل از روزنامه سوزجو، اورهان ساری بال، نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، از شهر بورسا، در نشست خبری مجلس پیرامون بسته اقدام عملی حقوق بشر، با انتقاد به دوگانگی رفتار رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، گفت: «کسی که این بسته را پیشنهاد کرده در ۱۹ سال سابقه مدیریتش بر کشور، هزاران انسان را به جرم توییت کردن دادگاهی کرده و مورد پیگرد قانونی قرار داده است. برای مثال فقط از سال ۲۰۱۴ تا پایان سال ۲۰۱۹، ۶۳ هزار و ۴۱ نفر به جرم توهین به رییس جمهور دادگاهی شده اند. »
ساری بال با یادآوری اهداف بسته اقدام عملی حقوق بشر گفت: «مهم بیان کردن این قوانین نیست، مهم اجرای این قوانین است. وقتی به برنامه پیشنهادی نگاه می‌کنید فکر می کنید دولت جدیدی به قدرت رسیده. به برنامه نگاه می کنید یک چیزی می گوید، به کسی که برنامه را اعلام می کند یعنی اردوغان نگاه می کنید چیز دیگری می بینید. باورکردنی نیست؟ آیا این آقا دارد ما را مسخره می کند؟
فقط در مدت ۱۹ سال حکومت اردوغان هزاران نفر به جرم نوشتن توییت های انتقادی دادگاهی یا زندانی شده اند. روزنامه نگاران، نویسندگان، روشنفکران، وکلا، و فعالان حقوق بشر به دلیل عقایدشان در زندان به سر می برند.»
ساری بال در ادامه با اشاره به زندانی شدن صلاح الدین دمیرتاش رییس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، و یادآوری ماجرای کشته شدن طاهر الچی، و دوگانگی رفتار و عمل اردوغان گفت: «صلاح الدین دمیرتاش علی رغم رای کمیسیون حقوق بشر اروپا برای آزادی بی قید و شرط، همچنان در زندان به سر می برد. ۵ سال از کشته شدن طاهر الچی، رییس کانون وکلای دیاربکر، جلوی چشم مردم، گذشته اما هنوز که هنوز است ماجرا روشن نشده. در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ کمال قلیچدار اوغلو رییس CHP، در مراسم تشییع جنازه یک شهید مورد ضرب و شتم قرار گرفت. دو سال گذشته اما کسی دستگیر نشده. اما رییس حزب عدالت و توسعه (AKP)، اردوغان، می گوید عدالت باید زود اجرا شود و باید با سرعت به درخواست های شهروندان رسیدگی شود.»

کد خبر 5873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha