سلامت قروه ای ها در سبد وعده ها/ تکلیف زباله های قروه نانوشته ماند

سرویس کردستان- معضل وضعیت بهداشتی زباله های قروه در حالی در وعده های مسئولان جای خوش کرده که روز به روز بر آسیب های آن افزوده شده و خطرات زیست محیطی و سلامتی مردم را دوچندان می کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، با انتشار گزارش وضعیت نامناسب مکان دپوی زباله های قروه در خبرگزاری کردپرس با عنوان «شیرابه ای که قروه را فتح کرده است/ بازی مسئولان با سلامت مردم» مسئولان مرتبط واکنش هایی را نشان دادند.

در گزارش مربوط وضعیت نامناسب دفن زباله در قروه و آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده روایت شده بود که پس از انتشار با بازخوردهایی از جانب مسئولان و حتی مردم مواجه شد.

از یک طرف فرماندار قروه با بیان اینکه این وضعیت در حال پیگیری می باشد و به دنبال طرح مطالعاتی هستیم از نگاه دقیق و علمی برای تعیین جایگاه دفن زباله خبر می دهد و معتقد است که سلامت مردم در اولویت کاری مسئولان می باشد.

از طرف دیگر شهرداری قروه در حالی خبر از توقف جمع آوری زباله در دشت جنیان می دهد که همچنان طرح مکان یابی در دست مطالعه می باشد و این سؤال پیش می آید که اگر دستور توقف انباشت زباله در حوضه آبخیز قروه داده شده پس در حال حاضر زباله های ایجاد شده در کدامین منطقه دپو می شوند؟!

تناقضی که آشکار است و نشان می دهد مسئولان امر بدون هیچ گونه برنامه علمی و عملی تنها به دنبال وقت کشی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هستند.

وعده بی اساس

گرچه هشدارهای لازم در خصوص وضعیت نامناسب دشت جنیان داده شده اما پیگیری های خبرنگار کردپرس نشان می دهد که مسئولان گویا نسبت به این هشدارها هنوز به آن حساسیتی که باید نرسیده اند و با وعده های بی اساس موضوع را حواله می دهند و به نوعی ساده از این مشکل می گذرند.

این موضوع بعد از آغاز بارندگی ها در قروه شدت بیشتری گرفت چرا که بنا به تحقیقات صورت گرفته بارندگی می تواند نفوذ شیرابه به آب های زیرزمینی را سرعت بخشیده و آلودگی را افزایش دهد.

حساسیت این معضل تا جایی پیش رفت که تعدادی از شهروندان قروه ای در اعتراضی خواستار حل مشکل و تسریع در این زمینه شدند به طوری که در اجتماعی همگانی با در دست داشتن نوشته هایی شعار محور از قبیل «ما درخواست راه اندازی کارخانه بیوکمپوست را داریم»، «آیندگان حق استفاده از آب سالم دارند»، «ما به فرزندان خود آب آلوده نمی دهیم» و «ما درخواست استفاده از دستگاه زباله سوز را داریم» نسبت به این معضل زیست محیطی و بهداشتی واکنش نشان دادند و شورای شهر سریش آباد هم درخواست جلسه اضطراری برای بررسی مسئله داشته است.

همچنین انجمن های زیست محیطی برای رسیدگی بهتر و سریع تر خواستار دیدار با شورای شهر بودند که به دلیل ناهماهنگی میان اعضای شورا و حضور نداشتن تمامی اعضا، جلسه به صورت غیررسمی برگزار شد و اینجاست که باید پرسید آیا رسیدگی به این معضلی که تا دیروز در برگه انتخاباتی تک تک منتخبین شورای قروه برجسته شده بود هم اکنون که به مرحله عمل رسیده نیازمند کاغذ بازی و مصوبه می باشد؟!

معضلی که سلامت مردم، بهداشت زندگی مردم، سلامت محیط زیست، جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و از همه مهم تر جلوگیری از تشدید بی آبی در قروه را در خود نهفته دارد نیازمند پیگیری اساسی می باشد و جلسات رسمی و غیر رسمی و مصوبه را نمی شناسد.

با این اوصاف فعالان زیست محیطی در همان نشست غیر علنی شورا به شرایط نامطلوب جایگاه زباله و خطرات پیش رو پرداختند و شورای شهر هم درخواست مهلت دو هفته ای برای مطالعه جهت تعیین مکان مناسب داشتند و این درست همان وعده ای است که فرماندار و شهرداری و محیط زیست داده اند. وعده ای که باید سال ها قبل و همزمان با جابجایی اولیه مکان دفن زباله از شیخ جعفر به جنیان عملی و اجرا می شد نه حالا که زنگ مرگ سلامت مردم به صدا درآمده است.

معضل اصلی

شورای شهر در حالی تقاضای مهلت دو هفته ای برای رسیدگی به موضوع را دارد که انگار این معضل تازه بوده و آن طور که باید حساسیت بالایی برای اعضای شورا و شهرداری ندارد. شورای شهری که دو نفر از اعضای دوره قبل را در خود جای داده گویا تنها راهکار را همین مطالعه برای مکان یابی می داند و طبق گفته های فعالان زیست محیطی هیچگونه برنامه ای برای دشت جنیان و زباله های انباشتی در این منطقه را ندارد.

در واقع مسئله جایگزین مکان برای دفن زباله تنها معضل این جریان نیست بلکه به نظر می رسد که مشکل اصلی تعیین تکلیف برای زباله های دپو شده در حوضه آبخیز قروه است که به حال خود رها شده اند و همین باعث آلودگی آبهای زیرزمینی می گردد.

شکی نیست که محل فعلی دپوی زباله در قروه با بی توجهی روبرو بوده و در دو دهه گذشته تنها کارکرد آن علاوه بر دپوی زباله، دفع و امحای غیربهداشتی آن می باشد و هیچ کدام از شهرداران، شوراهای شهر، فرمانداران و مدیران ارشد قبلی اقدامی اساسی برای رفع مشکل نکرده اند.

این در حالی است که مردم شهرستان قروه به خصوص اهالی بیش از 20 روستای نزدیک به دشت جنیان این مدت انواع آلودگی اعم از بیماری، بود تعفن آور، وجود حشرات موذی، تخریب زمین های کشاورزی و منابع آب و ... را تحمل کرده اند و پاسخ این همه صبوری تنها به وعده هایی رسید که گویا هرگز به راه عمل نخواهند پیوست.

مسئولیت زیر بار سکوت

با وجود اینکه سازمان های مردم نهاد قروه، فعالان زیست محیطی، نخبگان، رسانه ها و حتی شهروندان شهرستان با اعتراضات پی در پی و بحث و انتقاد در فضای مجازی و عمومی به این معضل پرداخته اند اما همچنان مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط زیر بار سکوت نشسته و قصد اظهار نظر ندارند.

مسئولانی که سلامت مردم را با وعده های امید به آینده به بازی می گیرند تنها برنامه خود را مطالعه برای مکان یابی می دانند و بس. به گفته جمعی از نخبگان شهرستان قروه اگر مسئولان برنامه ای خاص مدنظر ندارند چه خوب است فضا را برای ارائه طرح ها و ایده های افراد دارای برنامه و طرح مهیا کنند شاید اینگونه بتوان از آلودگی های بعدی جلوگیری کرد.

در هر صورت سلامت زیست محیطی و بهداشتی مردم مسئله ای نیست که به سادگی از آن گذشت و در این خصوص لازم است تمامی مسئولان مربوط همانند دادستان و استاندار هم روی کار بیایند و ارگان های مرتبط را ملزم به تسریع در کار و جدی گرفتن این معضل بدانند.

معضلی که هر چه بیشتر در زیر بارش باران بماند بر خطر آن افزوده شده و آینده شهرستان قروه به عنوان دروازه ورودی استان و یکی از مناطق مهم در توسعه کشور به دلیل دارا بودن معادن طلا و سنگ و ... را با مشکل مواجه خواهد کرد و شاید دیگر از این شهرستان تنها حسرت بی توجهی مسئولان باقی بماند.

کد خبر 48002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha