تهدید استهلاک بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین تا افتتاح کامل!

سرویس آذربایجان غربی- از مجموع طول بزرگراه نقده- پیرانشهر تنها ٢.٥ کیلومتر افتتاح شده و بنا بر وعده معاون وزیر راه قرار بود؛ تا بهار سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۰ کیلومتر از این مسیر بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین، چهارخطه شود، اما با آغاز تابستان ١٤٠١ نه تنها هنوز پیشرفت مورد نظر وزارت راه، حاصل نشده، بلکه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به سرانجام رسیدن آن ١٠ کیلومتر را به ادامه سال جاری موکول کرده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بزرگراه نقده- پیرانشهر به طول ٧٠ کیلومتر که به مرز رسمی و زمینی تمرچین ختم می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است اما این پروژه که از سال ۹۴ آغاز شده بود به دلیل مشکلات همیشگی پروژه های حوزه راه و پیمانکار! در سال ۹۹ راکد ماند.

پس از آن روند اجرای طرح مجددا از سر گرفته شده ولی باز هم به دلیل کمبود اعتبار و سایر مشکلات پیش آمده تا کنون با کندی مواجه بوده و تنها ٢.٥ کیلومتر از این پروژه افتتاح شده است!

این در حالی است که اقتصادی شدن زیرساخت‌های حمل و نقلی در پایانه مرزی تمرچین و مرز مشترک استان با عراق می تواند به تجارت دو کشور ایران و عراق رونق ببخشد و نقش کلیدی در توسعه جنوب استان آذربایجان غربی داشته باشد، چرا که مرز «تمرچین» در ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان پیرانشهر و نقطه مقابل آن مرز «حاج عمران» عراق قرار دارد که یکی از نزدیک ترین مسیرهای زمینی ایران به دریای مدیترانه شرقی، دروازه تجاری دو کشور ایران و عراق و رسیدن به هدف افزایش ظرفیت صادراتی قلمداد می‌شود.

در واقع یکی از برنامه‌های اساسی شرکت ساخت، افزایش ظرفیت ترافیکی و حمل و نقلی منتهی به مرز تمرچین بود که از سه راهی حیدرآباد در کریدور غرب کشور شروع و به نقده و پیرانشهر می‌رود و از پیرانشهر به مرز تمرچین ختم می‌شود، اما در این سال ها افتتاح های ناچیز چند کیلومتری عاقبت بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین! شده که با اهداف تعیین شده وزارت راه و شهرسازی هم همخوانی ندارد.

پاییز سال گذشته معاون وزیر راه با اشاره به مشخصات کلی این پروژه استراتژیک گفته بود: «طول کلی این مسیر ۷۰ کیلومتر است و چهار پیمانکار در چهار بخش در حال عملیات اجرایی هستند که امیدوار هستیم بتوانیم نسبت به گذشته عملیات اجرایی را با پیمانکارانی که انتخاب کردیم با سرعت و طبق زمانبندی پیش ببریم».

خیر الله خادمی بیان کرد: «برنامه این است که تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ که بهار سال ۱۴۰۱ است حداقل ۱۰ کیلومتر از این مسیر را برای تردد، چهارخطه کنیم و باقیمانده را نیز بتوانیم حداکثر تا ۱۴۰۲ به شکل چهارخطه ایجاد کنیم ».

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتباری که برای تکمیل چهارخطه شدن این مسیر ۷۰ کیلومتری لازم است را ۵۰۰ میلیاردتومان اعلام کرد و افزود: «چنانچه منابع مالی این پروژه شامل پیوست قانون بودجه و سایر منابع از محل ماده ۵۶ قانون با کمک بانک‌ها تامین شود، پروژه چهارخطه تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت» .

بنابراین در حالی که بنا به گفته های معاون وزیر راه قرار بود؛ تا بهار سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۰ کیلومتر از این مسیر را برای تردد، چهارخطه شود، اما با آغاز تابستان ١٤٠١ نه تنها هنوز پیشرفت مورد نظر وزارت راه در خصوص پروژه مذکور حاصل نشده، بلکه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به سرانجام رسیدن آن ١٠ کیلومتر را به ادامه سال جاری موکول کرده است!

سیدمحسن حمزه‌لو اخیر در بازدید از بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین می گوید: «امسال ۱۰ کیلومتر از بزرگراه نقده- پیرانشهر-تمرچین در بخش ورودی پیرانشهر تا گردنه کولیج توسعه یافته و به بهره‌برداری می‌رسد».

او ادامه می دهد: «عملیات اجرایی در ۲۳ کیلومتر از مسیر ۶۰ کیلومتری بزرگراه نقده - پیرانشهر آغاز و برنامه‌ریزی شده روند بهسازی و تعریض این مسیر در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد».

به دلیل کند بودن روند اجرایی پروژه در حال حاضر با بهسازی و تعریض ورودی شهر پیرانشهر تنها ٢.٥ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی هم می گوید: « طول ۲ کیلومتر و ۵۰۰ متری که موجب رفع معضلات ترافیکی و سهولت تردد شده در سال گذشته اجرا شده و شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر پایانه مرزی تمرچین با اتمام این طرح ارتقا یافته و ناوگان سنگین حمل و نقلی به این سمت سوق می‌یابد».

افتتاح تنها ٢.٥ کیلومتر از بزرگراه نقده- پیرانشهر بعد از سالها و محقق نشدن بهره بردار از ١٠ کیلومتر دیگر در بهار ١٤٠١، نشان می دهد وعده های وزارت راه برای افتتاح کامل پروژه تا سال ١٤٠٢ هم چندان امیدوار کننده نیست، این درحالی است که وزیر وقت راه و شهرسازی سال ٩٩، در جریان بازدید از این پروژه گفته بود: «مشکل اعتباری وجود ندارد و در کمترین زمان ممکن پروژه به پایان می رسد».

بزرگراهی که با گذشت دو سال هنوز هم به صورت فاز تا فاز افتتاح می شود و زمانبندی های اعلام شده برای آن هم محقق نمی شود جایی در کارگاه به اصلاح راهسازی وزارت راه ندارد چرا که تا زمان افتتاح کامل باید در انتظار استهلاک افتتاح های ناچیز چند کیلومتری اش باشد!!

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 35942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha