اسناد استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی علیه کردستان عراق در دست ما است

سرویس ترکیه - استیو سوئینی روزنامه نگار انگلیسی و یکی از اعضای هیأت ضد تسلیحات شیمیایی در کردستان، اعلام کرد که آنها اسناد موثقی از استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی در کردستان عراق در دست دارند.

به گزارش کردپرس، استیو سوئینی، روزنامه نگار انگلیسی و یکی از اعضای هیأت هفت نفره «ائتلاف علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی در کردستان» اعلام کرد که این هیأت نمونه هایی از مواد شیمیایی استفاده شده از سوی ترکیه را در دست دارد. او همچنین اعلام کرد که آمریکا از ترکیه برای احیای داعش در منطقه حمایت می کند.

سوئینی که از دو سال پیش تا کنون به عنوان یکی از اعضای هیأت ائتلاف علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی در کردستان، بین انگلستان و کردستان عراق در رفت و آمد است، در گفتگو با پایگاه خبری «سیاست آزاد نو» با بیان این که هیأت هفت نفره با انجام تحقیقاتی گسترده گزارشی با عنوان «توافق مخفی، توطئه و فساد» تهیه کرده است، گفت: «توافق های مخفیانه بر سر کردها انجام گرفته است که باعث قربانی شدن کردها برای منافع ترکیه شده است. امپریالیسم بر اساس توافقات محرمانه در مقیاس وسیع بنا شده است. از این نظر اگر ما ترکیه را به عنوان یک بازیگر مستقل ببینیم اشتباه است.»

سوئینی گفت که با وجود همه درخواست ها از سازمان های مختلف بین المللی برای اقدام علیه استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی آنها هنوز نتوانسته اند نتیجه ای بگیرند.

سوئینی با بیان اینکه آمار رسمی و دقیقی درباره میزان تلفات عملیات ترکیه در کردستان عراق وجود ندارد، زیرا مقامات محلی تلفات غیرنظامیان را تکذیب می کنند، گفت: «رئیس پارلمان حزب دمکرات کردستان (پارتی) در اربیل شخصاً به من گفت که هیچ اشغال نظامی از سوی ترکیه وجود ندارد. وقتی که عکس‌هایی را که داشتم به او نشان دادم و آنچه را که دیده بودم برای او شرح دادم، چهره ای متعجب به خود گرفت. او اظهار داشت که ترکیه اجازه دارد در مناطق تحت تسلط عراق فعالیت نظامی کند و البته این موضوع نیز به دلیل حضور PKK در منطقه است.»

او افزود: «برخی ارقام رسمی در مورد مهاجرت اجباری وجود دارد. CPT می گوید حدود 2000 نفر به اجبار آواره شدند. این با آنچه دیگر سازمان ها گفته اند مطابقت دارد. همچنین من به شخصه توانستم مشاهده کنم که روستاهای خالی زیادی در مناطق آواشین، زاپ و متینا وجود دارد.»

دبیر بخش بین الملل روزنامه مورنینگ استار، با بیان اینکه افرادی که توسط امدادگران درمان می شوند کاملا واضح است که در معرض سلاح های شیمیایی قرار گرفته اند، گفت: «این موضوع بخش مهمی از تخصص و آموزش آنها را تشکیل می دهد. نه تنها پرسنل پزشکی، بلکه افرادی که علائمی مانند مشکلات سرفه و جراحات سوختگی دارند، پیشتر تجربه مشاهده اثرات استاده از سلاح های شیمیایی را توسط صدام داشته اند و حالا همان را دارند با اردوغان تجربه می کنند، به همین دلیل می دانند که اثرات سلاح های شیمیایی چگونه هستند. یکی از مبارزان سابق پیشمرگه به ما گفت که آنها زمانی که در ارتش نام نویسی کردند، آموزش استفاده از تسلیحات شیمیایی را دیده اند. امدادگران نیز گزارش‌های استفاده از تسلیحات شیمایی را دریافت می کنند اما این گزارش ها با تهدید به مرگ تغییر می‌کنند.»

سوئینی در ادامه با بیان این که هزاران غیر نظامی از خانه های خود در کردستان عراق رانده شده اند، گفت: «من با افرادی که از خانه های خود رانده شده بودند صحبت کردم و آنها به من گفتند که شبه نظامیان تحت امر ترکیه خانه های آنها را تسخیر کرده اند. هزاران نیروی افراطی جهادی وجود دارند که در کنار ارتس ترکیه می جنگند.»

سوئینی با اشاره به حمایت های آمریکا از ترکیه در سرکوب کردها گفت: «آمریکا نقش فعالی در سرکوب مردم کرد دارد. فراموش نکنیم که آمریکا برای حمیل بایک، مراد قاراییلان و دوران کالکان رهبران PKK جایزه تعیین کرده است. بسیاری از افراد محلی حتی نیروهای نظامی محلی که با آنها مصاحبه کرده ام گفتند که ترکیه به همراه آمریکا به دنبال احیای داعش در منطقه هستند. من همچنین شنیدم که مسیرهای مخفی ای برای انتقال نیروهای جهادی از سوریه و ترکیه به کردستان عراق وجود دارد. دست کم جاده های جدید ساخته شده در منطقه این را نشان می دهند.»

روزنامه نگار انگلیسی درباره منافع آمریکا از احیای دوباره داعش در منطقه گفت: «احیای داعش خدمت به منافع قدرت های امپریالیستی است. ایالات متحده از نیروهای داعش برای توجیه ادامه حضور خود در منطقه استفاده می کند. آنها با نشان دادن این که عراق کشوری بی ثبات و بدون مدیریت است، نفوذ و هژمونی خود را در منطقه حفظ می کنند. آنها همچنین خواهان کنترل بر منابع نفت و سایر منابع در منطقه هستند. آنها می خواهند بین مردم عراق با سوریه و ایران فاصله ایجاد کنند که این نیز کار آسانی نیست. انگلیس، یکی از قدرت های موثر در منطقه، کردستان را اساساً یک پایگاه استعماری می داند. به همین دلیل از صحبت در مورد حملات و جنایات جنگی ترکیه خودداری می کند.»

سوئینی در پایان گفت که اگرچه سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) خود در تبانی علیه کردها شرکت دارد، با این حال هیأت هفت نفره به تلاش خود برای توقف فروش تسلیحات به ترکیه و افشاگری در زمینه استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی ادامه خواهند داد.

کد خبر 33592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha