مدیریت شهری ارومیه توسط یک شهردار زندانی انجام می شود!

سرویس آذربایجان غربی- رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به اینکه "محمد حضرت‌پور" در بازداشت، همچنان شهردار این کلانشهر است، گفت: تغییر شهردار ارومیه نیازمند مواردی است که هیچکدام از این موارد تاکنون، محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شهردار ارومیه روز 22 دی ماه توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شد. فردای آن روز شورای شهر ارومیه جلسه ایی فوق العاده که از صبح تا عصر به طول انجامید، برگزار کرد و در نهایت به هیچ نتیجه مشخصی نرسید. غیر اینکه سخنگوی شورا اعلام کرد: «محمد حضرت پور، شهردار بازداشت شده همچنان شهردار ارومیه باقی می ماند!».

به گفته حسین پناهی؛ «با استعلاماتی که از وزارت کشور و دادستانی انجام شد، راه قانونی برای برکناری شهردار فعلا احصا نشده و "حضرت پور" تا صدور حکم و تعیین تکلیف نهایی به عنوان شهردار خواهد بود مگر این که در این مدت استیضاح انجام شود و موقتا برای اینکه در انجام امور مدیریت شهری خللی وارد نشود "غلامرضا عدل دوست" معاون شهرداری مدیریت این مجموعه را برعهده خواهند داشت».

در همین خصوص محمد علیزاده امام زاده دیگر عضو شورای شهر بیان کرد: «طبق استعلام صورت گرفته از مسؤولان قضائی و امور حقوقی شوراهای وزارت کشور، به دلیل اینکه حکم تعلیق "حضرت پور" صادر نشده و او فعلاً در بازداشت موقت به سر می‌برد، با معرفی سرپرست برای شهرداری به جای ایشان موافقت نشد».

بنابراین قرار شده تا روز شنبه 27 دی ماه، بار دیگر استعلام‌های مربوطه از دستگاه‌های قضائی انجام و نسبت به معرفی کردن یا نکردن سرپرست برای شهرداری ارومیه تصمیم گیری و نتیجه نهایی بعد از استعلامات مکتوب با نهادهای مربوطه اعلام شود.

از این رو نگاه ها دوباره به سمت شورای شهر بود تا بر اساس استعلامات صورت گرفته رای نهایی را صادر کنند. اما این جلسه هم هیچ نتیجه ایی در بر نداشت!

امروز 30 دی ماه، رییس شورای شهر اعلام کرد: «تغییر شهردار ارومیه نیازمند مواردی شامل استعفا، دریافت حکم تعلیق از سوی دادگاه، استیضاح از سوی اعضای شورای شهر یا فقدان شرایط احرازی برای مدیریت شهری است که هیچکدام از این موارد، محقق نشده است».

حسین بخشایشی با اشاره به اینکه شهردار طی هفته گذشته بازداشت شده، پیش از آن درخواست بازنشستگی خود را به استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده بود به ایرنا گفت: «ولی تاکنون این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته و مقدمات عزل نیز فراهم نشده است».

او با اشاره به اینکه اسناد مالی باید به امضای شهردار ارومیه برسد، اضافه کرد: «اسناد لازم در همین راستای به امضای حضرت پور رسیده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد».

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: «پیگیر وضعیت شهردار بازداشت شده هستیم و در صورت رسیدن به وضعیت تثبیت شده دیگری، اقدامات لازم از سوی شورای شهر اجرایی خواهد شد».

با وضعیت به وجود آمده، انتقادات فراوانی از سوی مردم و جامعه مدنی ارومیه متوجه شورای شهر شده و حتی شورای شهر را شورای شهردار هم نامیده اند.

در همین راستا برخی از فعالان مدنی ارومیه معتقدند؛ در نگاه اول انگشت اتهام به سمت همین شورای شهر است، مجموعه‌ای که می‌بایست در امر نظارت و تأیید صورت درآمدهای شهرداری بسیار دقیق و جدی باشد. لیکن با نگاهی به ساختار شورای شهر ارومیه در سه دوره اخیرا به نقش حاشیه‌ای و عمدتاً نمایشی این نهاد می‌توان پی برد.

آزاد یوسفی راد فعال مدنی نوشته بود؛ «تا بدین لحظه صرفا توسط برخی از اعضای شورا، سخنانی در راستای حمایت از فسادستیزی و در قالب بازی با کلمات و استفاده از ادبیاتی که در ذهن مخاطب بی اطلاعی و عدم نقش آنان را تداعی می‌کند، مخابره شده است، لیکن باید به تمام اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، چه آنان که ترجیح دادند سکوت کنند و چه آنان که از خود سلب مسئولیت نمودند، این سخن صریح از حضرت علی (ع) را یادآوری کرد " کسی که ظلم می‌کند و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، «هرسه» شریک‌اند."»

یعقوب حسینی، دیگر فعال مدنی ارومیه نیز در قالب یادداشتی نوشته بود؛«شکی نیست که رسیدگی به پرونده تخلفات شهردار ماه‌ها زمان می‌برد و ممکن است با روشن‌تر شدن ابعاد آن دامانِ افراد دیگر را نیز بگیرد، لذا به هیچ وجه تصمیم جلسه فوق العاده اعضای شورا به مذاق مردمی که نیازمند بازگرداندن اعتماد از دست رفته‌شان به شهرداری هستند، خوش نیامد. شهرداری که بدلیل تضییع حقوق بیت‌المال و جرایم مالی کلان بازداشت شود، آیا لیاقت ماندن بر کرسی ریاست را دارد؟».

اما بهانه شورای شهر ارومیه برای عدم تغییر شهردار بازداشت شده که از زندان شهر را مدیریت می کند! استعلامات قانونی است. مواردی همچون استعفا، دریافت حکم تعلیق از سوی دادگاه، استیضاح از سوی اعضای شورای شهر یا فقدان شرایط احرازی برای مدیریت شهری.

شورای شهر اما هنوز جرات استیضاح شهردار بازداشت شده را به خود راه نداده و این مورد گمانه های زیادی در مورد نقش منفعل نظارتی شورای شهر را دو چندان کرده است.

از سویی دیگر شهردار اوایل دی ماه بدون اطلاع شورا نامه استعفای خود را به استاندار آذربایجان غربی نوشته بود و این مورد پس از بازداشت حضرت پور، تحت عنوان نامه محرمانه شهردار ارومیه به استاندار بر ملا شد. موضوعی که چندان خوشایند شورای شهر نیامد.

در این بین اما مردم نگاهشان به شورای شهر است و شهرداری که قرار است از زندان یک کلانشهر را اداره کند!!

به گزارش کردپرس، پس از بازداشت چندین شهردار منطقه و مدیران میانی در مجموعه مدیریت شهری در ۲ ماه گذشته، دوشنبه هفته گذشته شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد.

کد خبر 3357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha