ممنوعیت فعالیت تخصصی یک پزشک در قروه

سرویس کردستان- یکی از پزشکان متخصص در قروه به دلیل تخلف پزشکی در حالی از فعالیت تخصصی خود ممنوع شده که سه سال پیش هم برای چنین تخلفاتی تذکر و اخطار دریافت کرده بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مهر ماه ۱۴۰۰ بود که خبر تخلف یکی از پزشکان متخصص قروه مرتبط به ماده ۷ آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته مبنی بر دریافت وجوه اضافی و تحمیل مخارج غیرضروری به بیماران مطرح شد. تخلفی که باعث تشکیل پرونده برای این پزشک در نظام پزشکی گشت و تمامی وجوه اضافی دریافتی هم به بیماران شاکی بازگردانده شد.

حال بعد از گذشت سه سال گرچه انتظار می رفت این پزشک اصلاح شده باشد و تخلفی را مرتکب نشود اما مشخص شد که بازهم تخلف خود را تکرار و ادامه داده است به طوری که این بار با شکایت بیماران پرونده به دادگستری و مراجع قضایی رسید.

در همین زمینه براساس اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان قروه و مطابق حکم قضایی مطب این متخصص به مدت یک ماه پلمب و همچنین به ممنوعیت فعالیت خصوصی تا مدتی محکوم شده است.

مطابق ماده ۷ آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته؛ تحمیل هرگونه مخارج غیرضروری به بیماران توسط پزشکان ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین موردی پزشک متخلف باید مطابق قانون بازخواست شود.

این تحمیل هزینه می تواند به شیوه های مختلف از خرید تجهیزات پزشکی و دریافت مبلغ آن از بیمار گرفته تا دریافت مبلغی اضافه بر تعرفه ویزیت و حتی دریافت زیرمیزی و... انجام شود که در هر صورت همه این موارد به عنوان تخلف به حساب می آیند و نیازمند پیگیری هستند.

حال باتوجه به اینکه این پزشک تخلف خود را تکرار کرده باید دید این گونه محکومیت ها می تواند بازدارنده باشد یا به تکرار مکررات چنین تخلفی منجر می شود!؟

 روند شکایت از تخلفات پزشکی    

هرگونه شکایت از پزشکان اعم از متخصص تا عمومی در بخش خصوصی به نظام پزشکی مربوط است و فرد شاکی باید از طریق شبکه بهداشت شکایت خود را مطرح و سپس توسط نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.

این گونه شکایت ها به دادسرای انتظامی مرتبط ارجاع و با حضور هیئت بدوی پیگیری لازم انجام می شود و بعد از بررسی موارد هیئت بدوی نظر کارشناسی خود را می دهند و حتی شاکی یا شاکیان نسبت به این نظر حق اعتراض دارند که بعد از اعتراض پرونده به شورای تجدید نظر استان می رود و در صورت اعتراض به شورای تجدید نظر هم، پرونده به شورای عالی استان و نظام پزشکی کشور ارجاع داده خواهد شد.

در خصوص اینکه چه نوع مواردی جزو تخلفات پزشکی محسوب می شود بهتر است «آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته» مصوب سال ۷۸ مطالعه شود.

این آئین نامه در دو فصل با دو قسمت شامل (تعاریف و تخلفات) تنظیم شده است که در بخش تخلفات ۲۳ ماده قانونی آمده که تخطی از این ماده ها تخلف به حساب می آید و قابلیت پیگیری را دارند. /

کد خبر 2770968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha