بروز تخلف پزشکی در قروه؛ تحمیل هزینه مازاد به بیماران

سرویس کردستان- اخذ وجه مازاد بر تعرفه و یا تحمیل هزینه به بیمار؛ تخلفی که توسط یکی از پزشکان متخصص قروه صورت گرفته و با شکایت تعدادی از بیماران پرونده به نظام پزشکی ارجاع داده شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مطابق ماده 7 آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته؛ تحمیل هرگونه مخارج غیرضروری به بیماران توسط پزشکان ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین موردی پزشک متخلف باید مطابق قانون بازخواست شود.

این تحمیل هزینه می تواند به شیوه های مختلف از خرید تجهیزات پزشکی و دریافت مبلغ آن از بیمار گرفته تا دریافت مبلغی اضافه بر تعرفه ویزیت و حتی دریافت زیرمیزی و... انجام شود که در هر صورت همه این موارد به عنوان تخلف به حساب می آیند.

درست همانند اقدامی که یکی از پزشکان متخصص در قروه انجام داده که با شکایت تعدادی از بیماران و پیگیری توسط شبکه بهداشت و نهادهای نظارتی شهرستان، تخلف ماده 7 مطرح و پرونده این پزشک در دست پیگیری قرار گرفته است.

براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار کردپرس در خصوص این تخلف حتی از طرف معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم تذکر کتبی به پزشک مرتبط در کنار اخطار لازم داده شده بود و حالا پس از شکایت بیماران این بار پرونده در نظام پزشکی قروه مورد بررسی قرار گرفته و سپس در کمیسیون ماده 11 تغزیرات حکومتی دانشگاه علوم پزشکی مطرح خواهد شد.

در این زمینه هرچند هیچکدام از متولیان مرتبط حاضر به گفت و گو و ارائه توضیحات نشدند، اما بررسی های خبرنگار کردپرس نشان می دهد که تا به این لحظه حدود 10 میلیون تومان از وجوه مازاد دریافتی توسط پزشک مربوط به بیماران شاکی بازگردانده شده و همچنان پرونده در دست پیگیری است.

روند شکایت از تخلفات پزشکی

روند پیگیری تخلفات پزشکی را شاید کمتر کسی بداند لذا در همین زمینه به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی قروه هرگونه شکایت از پزشکان اعم از متخصص تا عمومی در بخش خصوصی به نظام پزشکی مربوط است و فرد شاکی باید از طریق شبکه بهداشت شکایت خود را مطرح و سپس توسط نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.

«انور میهمی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه این گونه شکایت ها به دادسرای انتظامی مرتبط ارجاع و با حضور هیئت بدوی پیگیری لازم انجام می شود، افزود: بعد از بررسی موارد هیئت بدوی نظر کارشناسی خود را می دهند و حتی شاکی یا شاکیان نسبت به این نظر حق اعتراض دارند که بعد از اعتراض پرونده به شورای تجدید نظر استان می رود.

مطابق سخنان او حتی در صورت اعتراض به شورای تجدید نظر هم، پرونده به شورای عالی استان و نظام پزشکی کشور ارجاع داده می شود.

در خصوص اینکه چه نوع مواردی جزو تخلفات پزشکی محسوب می شود بهتر است «آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته» مصوب سال 78 مطالعه شود.

این آئین نامه در دو فصل با دو قسمت شامل (تعاریف و تخلفات) تنظیم شده است که در بخش تخلفات 23 ماده قانونی آمده که تخطی از این ماده ها تخلف به حساب می آید و قابلیت پیگیری را دارند./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 19198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha