آیدینلیک: انکار موضوع پایگاه کوره جیک از سوی اردوغان

سرویس ترکیه - اردوغان یک بار دیگر استفاده از رادارهای ترکیه برای رهگیری موشک های ایران را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه (AKP)، یک بار دیگر همکاری این کشور در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران در شب 13 آوریل  را رد کرد. 

هفته گذشته، روزنامه آیدینلیک یکی از رسانه های نزدیک به احزاب حاکم ترکیه در گزارشی با عنوان «حزب عدالت و توسعه نمی تواند از زیر بار این مسئولیت فرار کند» مدعی شد که پایگاه راداری کوره جیک در مالاتیا در جریان عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل با رهگیری موشک ها به یاری اسرائیل شتافته است. آیدینلیک از دولت AKP خواست تا این موضوع را روشن کند.

بلافاصله پس از انتشار این گزارش «دایره مبارزه با اطلاعات نادرست» وابسته به مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه ای ادعای منتشر شده در این گزارش را تکذیب و اعلام کرد: «اطلاعات دریافتی از پایگاه راداری کوره جیک تنها در چارچوب قوانین ناتو و با اعضای این ائتلاف و برای اهداف دفاعی ائتلاف به اشتراک گذاشته می‌شود. به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با کشورهایی مانند اسرائیل که عضو ائتلاف ناتو نیستند، اصلا محل بحث نیست.»

آیدینلیک: انکار موضوع پایگاه کوره جیک از سوی اردوغان

اما پس از این بیانیه، اردوغان که در پنجمین کنفرانس بین المجالس پلتفرم بیت المقدس با موضوع «آزادی و استقلال فلسطین» در هتلی در استانبول برگزار شد، شرکت می کرد، در حمایت از فلسطین در واکنش به این ادعاها گفت: «پایگاه راداری کوره جیک مالاتیا با هیچ کشوری به جز در مواردی که پای امنیت ترکیه در میان باشد و در راستای ائتلاف ناتو باشد، هیچ رابطه، پیوند یا تماسی ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

او گفت: «اکنون می بینیم که همان محافل (؟) دروغ های مشابهی را در مورد پایگاه راداری کوره جیک می پذیرند. آنها سعی می کنند از این موضوع که بارها توضیح داده ایم و بارها همه جوانب آن را روشن کرده ایم، سوء استفاده کنند.»

اردوغان تأکید کرد که ترکیه روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با اسرائیل قطع کرده و محدودیت‌های تجاری بیشتری را اعمال خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که «از نظر تجاری، تنها کشوری که محدودیت‌های صادراتی را در 54 گروه کالایی بر اسرائیل اعمال می‌کند، ترکیه است.»

آیدینلیک: انکار موضوع پایگاه کوره جیک از سوی اردوغان

روزنامه آیدینلیک که پیشتر در گزارش مفصلی از AKP خواسته بود تا درباره این موضوع روشنگری کند، گزارش دیگری با عنوان «انکار کوره جیک از سوی اردوغان» منتشر کرد و اظهارات اردوغان درباره پایگاه راداری کوره جیک را «انکار موضوع» توصیف کرد.

آیدینلیک، در ادامه گزارش خود مدعی شد که این کشتی‌های در حال انجام وظیفه در اسپانیا بودند که کوره جیک را لو داده اند. «در شب 13 آوریل، زمانی که ایران 331 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد، برخی از موشک ها توسط ناوشکن های یو اس اس کارنی (DDG-64) و یو اس اس آرلی بورک (DDG-51) سرنگون شدند. با این حال، این کشتی ها در اسپانیا در محدوده دفاع موشکی بالستیک ناتو خدمت می کردند. نه اردوغان و نه وزارت دفاع به این جزئیات واکنش نشان نمی دهند.»

آیدینلیک: انکار موضوع پایگاه کوره جیک از سوی اردوغان

رسانه هایی مانند آیدیلیک و اُدا تی وی تا کنون چندین گزارش مفصل درباره موضوع پایگاه راداری کوره جیک و رابطه آن با شب 13 آوریل منتشر کرده اند. این که چرا روزنامه ای مانند آیدینلیک که از ارگان های رسانه ای نزدیک به دوغو پرینچک و طرفدار دولت ترکیه است، اخیرا چنین گزارش هایی منتشر می کند نیز در جای خود تامل بر انگیز است. به نظر می رسد، اردوغان به این زودی ها نمی تواند از این پرسش خلاصی یابد. 

کد خبر 2769971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha