چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

سرویس ترکیه - در این یادداشت به بررسی تاریخچه تاسیس حزب خوب و نتایج انتخابات گذشته، همچنین ابعاد کناره گیری مرال آکشنر از رهبری این حزب ملی گرای راست می پردازیم.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب، که پس از شکست سنگین انتخابات 31 مارس به شدت از سوی مقامات حزب و فعالان سیاسی اپوزیسیون ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام کرد که هزینه اشتباهات خود را خواهد پرداخت. او هفته گذشته اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در انتخابات داخلی حزب که در کنگره بزرگ این حزب برگزار خواهد شد، نامزد ریاست باشد. این تصمیم به معنای کناره گیری رسمی این سیاستمدار کهنه کار از رهبری حزب خوب است.

پس از برگزاری انتخابات 31 مارس که حزب خوب یکی از اصلی ترین بازندگان آن بود، آکشنر از سوی فعالان سیاسی و مقامات حزب متهم شد که به دلیل تصمیم او برای اعلام جدایی از ائتلاف اپوزیسیون ترکیه و شرکت مستقل در انتخابات شهرداری ها حزب را متحمل شکست کرده است. 

در این انتخابات آرای حزب خوب در کل ترکیه به 3.77 درصد سقوط کرد و از 81 استان تنها توانست در استان نوشهر در انتخابات محلی پیروز شود. 

چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

آکشنر همچنین با حمله آشکار به متحدان سابق خود در حزب جمهوری خواه خلق (CHP) یعنی اکرم امام اوغلو و منصور یاواش دو شهردار محبوب استانبول و آنکارا، آنها را به دلیل عدم نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می 2023 به جای کمال قلیچدار اوغلو، رهبر پیشین CHP، «بزدل» خواند.

این سخنان باعث خشم در صفوف حزب خوب و استعفای چهره‌های اصلی این حزب شد که دل خوشی از جدایی از CHP و از دست رفتن آرای اکرم امام اوغلو و منصور یاواش، شهرداران محبوب CHP، نداشتند. به این ترتیب شمار زیادی از اعضای ذی نفوذ و رهبران حزب از عضویت در آن استعفا کردند. 

پس از زلزله سیاسی در حزب و استعفاهای پی در پی، به علاوه درخواست های مکرر از سوی فعالان سیاسی برای استعفای مرال آکشنر، او در سخنان خود اعلام کرد که حاضر است بهای تصمیمات اشتباه خود را بپردازد و از نامزدی برای ریاست حزب خودداری کند.

چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

یک روز پس از این اظهارات، در حالی که برخی تحلیلگران سیاسی می گفتند احتمال دارد آکشنر دوباره با پادرمیانی برخی مقامات حزب نامزد ریاست شود، پاپاراتزی ها تصاویری از مقابل ساختمان حزب خوب منتشر کردند که نشان می داد کارمندان آکشنر وسایل شخصی او را از دفتر حزب تخلیه کرده و در صندوق خودرو می گذارند.

چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

دولت باغچه لی: مبادا از رهبری حزب کناره گیری کنی

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و استاد سیاسی مرال آکشنر، که پس از جدایی آکشنر از MHP و تاسیس حزب خوب بارها از او خواسته بود تا به حزب پیشین خود (MHP) بازگردد، در سخنانی در واکنش به تصمیم کناره گیری آکشنر از مقام ریاست حزب خوب، گفت: «جنبش ملی گرای ترکیه در طول فعالیت سیاسی 55 ساله خود بارها چنین روزهایی را پشت سر گذاشته است. اکنون حزبی که پیش تر از MHP جدا شده است، در آستانه کنگره است. حالا همه در تلاش برای رهبری این حزب هستند. اما من به خانم آکشنر پیشنهاد می کنم تا از ریاست حزب کناره گیری نکند. این تعدد نامزدها در حزب ممکن است در آینده باعث ایجاد انشعابات جدید در حزب شود.» 

باغچه لی افزود: «من فکر می‌کنم که خانم مرال آکشنر باید از تصمیم خود دست بکشد و به فعالیت خود در رأس حزب ادامه دهد و سایر افرادی که می‌خواهند نامزد ریاست شوند باید حول محور او و ترکیه متحد شوند.»

تاکنون چهار چهره نامزدی خود را برای رهبری حزب خوب اعلام کرده اند

مساوات درویش اوغلو نماینده ازمیر و رئیس فراکسیون حزب خوب در مجلس ترکیه، و کورای آیدین یکی از اعضای موسس حزب اولین افرادی بودند که آمادگی خود را برا نامزدی در کنگره حزب اعلام کردند. 

مساوات اوغلو گفت که نمی تواند در چنین برهه حساسی به تحولات سیاسی بی تفاوت باقی بماند و از پذیرش مسئولیتی که تاریخ بر دوش او گذاشته است، خودداری کند. 

پس از این دو تن، گونای کوداز یکی از اعضای هیات موسسان حزب و تُلگا آکالین رئیس کمیته سیاست های مهاجرتی حزب خوب نیز، از نامزدی در انتخابات داخلی حزب خبر دادند.

پستی و بلندی های پشت سر گذاشته شده حزب خوب

حزب خوب با انشعاب از MHP در سال 2017 تاسیس شد. این حزب برای اولین بار در سال 2018 در انتخابات شرکت کرد. در انتخابات سراسری که زیر چتر ائتلاف ملت شرکت کرد، با کسب نزدیک به ده درصد آرا، موفق شد 43 کرسی در مجلس ترکیه را به دست آورد و چهارمین حزب مجلس ترکیه شود.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب در انتخابات ریاست جمهوری آن سال 7.29 درصد آرا را به دست آورد. پس از این نتیجه آکشنر از سمت خود به عنوان رئیس حزب خوب استعفا کرد و اعلام کرد که دیگر نامزد نخواهد شد.

او پس از حمایت اعضای حزب، تصمیم خود را تغییر داد و در دومین کنگره فوق العاده که در 12 آگوست 2018 برگزار می شد، مجدداً به عنوان رئیس حزب خوب انتخاب شد.

آکشنر در 20 سپتامبر 2020 یک بار دیگر به رهبری حزب انتخاب شد و در انتخابات شهرداری ها در سال 2019 دوباره در ائتلاف ملت حضور پیدا کرد. حزب خوب در همان زمان هم نتوانست شهرداری را در هیچ استانی به دست آورد و تنها موفق به کسب 8 درصد آرای اعضای شورای شهر در سراسر ترکیه شد. با این حال این حزب نقش مهمی در پیروزی نامزدهای CHP در بسیاری از کلان شهرها داشت.

چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

جدایی های مکرر آکشنر از ائتلاف اپوزیسیون و شکست گفتمان ملی گرایانه 

مرال آکشنر درست یک سال پیش و در حالی که تنها یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مانده بود در تاریخ سوم مارس از میز احزاب ششگانه اپوزیسیون ترکیه برخواست. آکشنر با نامزدی کمال قلیچدار اوغلو مخالف بود و خواستار نامزدی یکی از دو شهردار محبوب CHP در آنکارا و استانبول بود. تصمیمی که از سوی قلیچدار اوغلو و حامیان او رد شد. پس از انتقادات فراوان و اعتراضات گسترده از سوی طرفداران مردمی دو حزب خوب و CHP در نهایت آکشنر به میز اپوزیسیون بازگشت و به ناچار از نامزدی قلیچدر اوغلو حمایت کرد. این حزب توانست با کسب نزدیک به ده درصد آرا یک بار دیگر 43 کرسی مجلس ترکیه را به دست آورد.

چرا مرال آکشنر از رهبری حزب خوب کناره گرفت؛ حالا چه می شود؟

با این حال شکست سنگین اپوزیسیون و کارشکنی های مخفیانه قلیچدار اوغلو از جمله بذل و بخشش سه وزارت خانه کلیدی و امنیتی و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به امید اوزداغ رهبر حزب ظفر در خفا، برای طلب حمایت از این حزب باعث شد تا آکشنر در تصمیمی قاطع از ائتلاف ملت اعلام جدایی کند و به رهبران این حزب بتازد. به این ترتیب آکشنر حمایت های مردمی خود را به شدت از دست داد و همین موضوع سبب شکست قاطع این حزب در انتخابات 31 مارس شد. اما آکشنر تنها بازنده این انتخابات نبود. حزب دولت باغچه لی (MHP) نیز با همه «تدابیر» انجام شده در انتخابات نتوانست نتیجه قابل قبولی از این انتخابات بگیرد. همچنین حزب ظفر با آن همه پروپاگاندای نژادپرستانه علیه مهاجران یکی از نازل ترین نتایج در انتخابات 31 مارس را به دست آورد. نتایجی که نشان می داد گفتمان ملی گرایانه دیگر چیز زیادی برای ارائه به ترکیه معاصر ندارد و مردم از این شعارها خسته شده اند. 

حالا معلوم نیست آیا آکشنر باز هم با پادرمیانی و حمایت دوستانش تصمیم به بازگشت به رهبری حزب را خواهد گرفت یا نه. چیزی که مسلم است، حزب خوب برای این که بتواند روی پای خود باستد نیاز به بازنگری جدی در گفتمان های خود دارد. 

کردپرس- شقایق کمالی 

کد خبر 2769242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha