۱۶ شهر استان کرمانشاه دارای تنش آبی هستند

سرویس کرمانشاه مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمانشاه گفت: ۱۶ شهر استان کرمانشاه دارای تنش آبی هستند که برای رفع تنش آبی آنها تا قبل از تابستان آینده برنامه های در دست اقدام داریم.

به گزارش خبرنگار کردپرس رضا داودی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در ادامه عنوان کرد:  شهرهای سرمست، بانه‌وره، میرآباد و نوسود را از جمله شهرهای اولویت‌داری هستند که بیشترین مشکل را دارند و تا قبل از آغاز تابستان ۱۴۰۳ مشکل آنها برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان پیشرفت طرح‌های تامین آب پایدار این چهار شهر بین ۷۰ تا بیش از ۹۰ درصد است.

داودی گفت: شهرهای هرسین، جوانرود، کرندغرب و کنگاور از دیگر شهرهای اولویت‌دار برای تامین آب پایدار هستند که طرح های رفع تنش آبی آن ها در دست اقدام هستند.

تامین نیاز آبی جوانرود با افق 25 ساله

وی از اتمام حفر چاه تامین آب شرب جوانرود تا پایان فروردین ماه خبر داد و عنوان کرد: مشکلات آب شرب این شهر تابستان سال آینده کاهش می یابد. برای بلندمدت نیز شش حلقه چاه برای جوانرود در نظر گرفته شده که می‌تواند نیاز آبی ۲۵ سال آینده جوانرود را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در ادامه از برنامه های این شرکت برای رفع تنش آبی هرسین خبر داد و گفت: طرح اجرای مخزن و خطوط انتقال شهر هرسین ۸۰ درصد پیشرفت دارد. همچنین برنامه حفر هشت حلقه چاه برای تامین آب هرسین در دست اقدام است که می‌تواند ۵۰ درصد نیاز آبی این شهر را برای شرایط خاص تامین کند.

۴۰ درصد شبکه آب کرمانشاه فرسوده است

وی در ادامه به فرسودگی 40 درصدی شبکه آب کرمانشاه اشاره کرد و گفت: ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه آب در شهر کرمانشاه وجود دارد که حدود هزار کیلومتر آن نیازمند اصلاح و بهسازی است که از این میزان حدود ۳۵۰ کیلومتر آن دارای  فرسودگی جدی است و برای اصلاح آن نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی  در مورد وضعیت تنش آبی در شهر کرمانشاه گفت: مصرف آب کرمانشاه در شرایط عادی بین سه هزار تا ۳۷۰۰ لیتر در ثانیه است که در ایام پیک مصرف تا پنج هزار لیتر بر ثانیه می رسد و برای مدیریت تامین آب این شهر طرح های مهمی مانند تکمیل خطوط بین مخازن با هدف توزیع مناسب آب را در دست اقدام داریم که مهمترین آنها اجرای خطوط بین مخزن چمن و جمهوری است.

داودی به  کمبود ۵۰ درصدی مخازن آب در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که انجام شده امیدواریم در تابستان سال ۱۴۰۳ شاهد قطعی آب روزانه نباشیم و قطعی شبانه هم به حداقل ممکن برسد.

تنش آبی در روستاهای کرمانشاه تا 1405 رفع می شود

وی در مورد وضعیت آبرسانی به روستاهای کرمانشاه، گفت: در استان حدود ۲۶۰۰ روستا داریم که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ روستا هنوز تحت پوشش شرکت آبفا نیستند که برای تامین آب پایدار برای همه روستاها برنامه اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمانشاه عنوان کرد: مهمترین طرح‌ آبرسانی روستایی، پروژه‌های محرومیت زدایی با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) است که نزدیک به ۸۵ درصد پروژه‌های آبرسانی روستایی را به خود اختصاص می‌دهد. در قالب قرارداد اول به ۳۴۹ روستای استان آبرسانی می شود که این بخش نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی یادآور شد: کرمانشاه در بستن قرارداد دوم از استان‌های پیشتاز بوده و در قالب این قرارداد آبرسانی به ۵۱۱ روستا با اعتبار۱۹۲۰ میلیارد تومان انجام می شود و با اجرای آنها تقریبا طی سه سال آینده هیچ روستایی دارای تنش آبی نخواهد بود.

داودی به پروژه آبرسانی به ۷۰۳ روستای استان طی ۱۸ ماه اخیر اشاره کرد، گفت: آبرسانی به این تعداد روستا در ۲۰ سال اخیر بی سابقه است و از این میان آبرسانی به حدود ۳۲۰ روستا تا قبل از پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در مجموع تا قبل از فصل گرمای سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ روستای استان دارای آب پایدار خواهند شد.

کد خبر 2768044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha