پاسخ تند اتحادیه میهنی کردستان به سخنان رئیس دستگاه قضایی عراق در خصوص تاسیس اقلیم‌های فدرال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- شورای حفاظت از منافع عالی اتحادیه میهنی کردستان، به اظهارات رئیس شورای عالی قضایی عراق در خصوص تاسیس اقلیم‌های فدرال در این کشور، واکنش نشان داد.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، شورای حفاظت از منافع عالی اتحادیه میهنی کردستان، روز سه‌شنبه 2024/2/20 در بیانیه‌ای از فراکسیون خود در مجلس نمایندگان عراق خواست که در خصوص اظهارات فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره موضوع اقلیم‌های فدرال در این کشور، موضع گیری کنند.

شورای عالی قضایی عراق، با انتشار خبری در سایت رسمی خود از دیدار فائق زیدان، رئیس این شورا با استاندار استان سنی نشین الانبار خبر داد و نوشت که زیدان در این دیدار تاکید کرده است تاسیس یک اقلیم فدرالیِ دیگر در عراق قابل قبول نیست، زیرا تمامیت ارضی عراق را به خطر می‌اندازد.

شورای حفاظت از منافع عالی اتحادیه میهنی کردستان، از فراکسیون خود در مجلس نمایندگان خواسته است که در خصوص چهار مورد از اظهارات فائق زیدان، موضعگیری کنند.

در بیانیه آمده است که فائق زیدان، از اقلیم کردستان به عنوان یک "جغرافیای ملی بالفعل" یاد کرده که حاصل شرایط پس از اشغال کویت - ١٩٩٠ است. و نیز تاکید شده که می‌بایست از آن به عنوان یک اقلیم قانونی فدرالی یاد می‌شد، چنانچه در ماده ١١٧ قانون اساسی عراق آمده است.

در بیانیه تاکید شده است که زیدان اقلیم کردستان را "دارای وضعیت خاص" دانسته که از سوی همه عراقی‌ها تائید شده است نه یک کیان قانونی تثبیت شده در قانون اساسی عراق.

بیانیه افزوده است که زیدان شرایط تدوین اصول قانون اساسی عراق را زیر سئوال برده و به طور مطلق می‌گوید که شرایط برای کسانی که به آن اصول باور داشتند تغییر کرده و اکنون به تغییر آن اصول باور دارند. در حالیکه در نظر نگرفته است که کردها در تدون آن اصول قانونی مشارکت داشته‌اند و هیچوقت پیشمانی خود را از تدوین آن اصول اعلام نکرده‌اند.

بیانیه خاطرنشان کرده که زیدان تاسیس اقلیم فدرالی جدید در هر منطقه عراق را مردود و تهدید علیه تمامیت ارضی و امنیت عراق می‌داند. و متذکر شده است رئیس شورای عالی قضایی عراق در نظر نگرفته است که تاسیس اقلیم فدرالی، یک حق قانونی است و در مواد قانونی ١١٧، ١١٨ و ١١٩ تثبیت شده و در قانون شماره ١٣ سال ٢٠٠٨ نیز راهکارهای تاسیس آن شرح شده‌اند.

با توجه به اینکه پس از گذشت بیست سال از تثبیت قانونی نظام فدرالی در عراق، هنوز مخالفت‌های بسیاری با آن صورت می‌گیرد و مقام‌های اقلیم کردستان بارها اعلام کرده‌اند که صاحبان قدرت در بغداد با زیرپا گذاشتن قانون اساسی، اصول نظامی فدرالی را نقض می‌کنند، این اظهار نظر زیدان، می‌تواند بخشی از خصومت‌ها با فدرالیسم و کیان فدرالی اقلیم کردستان به شمار آیند.

کد خبر 2767209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha