جمعیت میش مرغ بوکان در مسیر احیا قرار گرفته است

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بدون اشاره به تعداد دقیق سرشماری پرنده میش مرغ در سرشماری اخیر گفت : سرشماری پرنده در معرض خطر انقراض میش مرغ در زیستگاه های استان آذربایجان غربی پایان یافته و نتایج اولیه سرشماری نشان از رشد جمعیت این پرنده نادر است.

به گزارش کردپرس، سعید شهند در گفت و گویی خبری گفت: این سرشماری با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در زیستگاه های این پرنده در شهرستان بوکان خصوصا پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان انجام گرفت.

شهند با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای برنامه های حفاظتی میش مرغ در دو سال گذشته افزود : مشاهدات و نتایج اولیه این سرشماری نشان از رشد جمعیت این گونه ارزشمند دارد و با توجه به پایان مطالعات تعیین توالی یابی ژنتیکی میش مرغ، نقشه راه اقدامات بعدی در راستای احیای جمعیت این گونه هم اکنون در دسترس سازمان حفاظت محیط زیست است.

او  ادامه داد: قرابت ژنتیکی میش مرغ با دیگر هم نوعان این پرنده که در کشورهای مختلف جهان زیست می کنند مشخص شده است و وارد کردن تخم میش مرغ ، تکثیر در اسارت و رهاسازی در زیستگاه می تواند از جمله اقدامات سازمان در راستای احیای جمعیت این گونه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  با بیان اینکه عزم و اراده جدی برای حفاظت از میش مرغ در سطح ملی و استانی وجود دارد، عنوان کرد : اقدامات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری در راستای حفاظت و احیای جمعیت این گونه انجام شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برنامه عمل ملی حفاظت از میش مرغ را با جدیت در سال آتی نیز با جذب اعتبارات ملی بیشتری  دنبال می کند.

گفتنی است؛ آبان ماه امسال مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست در سفر به آذربایجان غربی گفت: تعداد میش مرغ در بوکان به ۲۴ قطعه رسیده و این یک بحران است، ما نیازمند ایجاد سایت تکثیر برای این گونه‌ هستیم.

پرنده میش‌مرغ، در زبان کردی «چیرگ» نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

این پرنده در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

کاهش جمعیت این گونه از دهه ٤٠ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ به‌صورت تدریجی رخ داد. تا اینکه در ابتدای دهه ۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از زیستگاه این گونه را به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخت و حفاظت از آن آغاز شد و در حال حاضر بوکان تنها زیستگاه میش مرغ ایران شناخته می شود.

در سال های گذشته در بوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده بود و به طور عمده زیستگاه‌های این پرنده در "دشت حمامیان"، "سی ‌کانیان"، "اینگیجه" و روستای "بیگ اویسی" هستند، اما این میزان در آخرین سرشماری زمستان ١٤٠١ به ٢٥ قطعه گونه میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت «سوتاو حمامیان» بوکان رسیده است.

کد خبر 2765134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha