قالیچه نفیس میش مرغ در موزه بوکان رونمایی شد

سرویس آذربایجان غربی- با همت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان و با حضور مسئولان و جمعی از فعالان و دوست داران محیط زیست مراسم رونمایی از قالیچه نفیس منقش به تصویر میش مرغ در موزه مفاخر این شهر برگزار شد.

به گزارش کردپرس، در این مراسم رحیم عبدالکریمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در مراسم رونمایی از قالیچه نفیس منقش به تصویر میش مرغ با تاکید بر جایگاه ارزشمند مشارکت های مردمی در پروسه حفاظت از میش مرغ و سایر گونه های حیات وحش، گفت: تلاش می کنیم پیوندی عمیق و وسیع میان مردم، هنر و محیط زیست ایجاد کنیم.

او افزود: این تابلو فرش نفیس در ١٠٢ رنگ و تماما با نخ ابریشم بافته شده است و هزینه بافت این اثر ارزشمند توسط کمیته بقای هوبرهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  تامین شده  است.

عبدالکریمی تاکید کرد: این تابلو فرش در اروپا به فروش خواهد رسید و مبلغ آن پس از بازگشت توسط قالیبافان بومی بوکان در طرح های دیگری از میش مرغ بافته خواهد شد تا این اقدام به پیوند « هنر، مردم و محیط زیست» در بوکان منجر شود.

خشایار صنعتی، فرماندار بوکان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از عملکرد اداره حفاظت محیط زیست و انجمن های مردم نهاد ، خلق آثار هنری توسط جوامع محلّی را اقدامی موثر در حفاظت از گونه های زیست محیطی عنوان کرد.

او بیان کرد: خلق چنین فرش نفیس و آثار مشابه آن نشان از تنگاتنگی و ارتباط موثر مردم، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد با محیط زیست و حفاظت از آن  دارد.

قالیچه نفیس میش مرغ در موزه بوکان رونمایی شد

پرنده میش‌مرغ، در زبان کردی «چیرگ» نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

این پرنده در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

کاهش جمعیت این گونه از دهه ٤٠ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ به‌صورت تدریجی رخ داد. تا اینکه در ابتدای دهه ۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از زیستگاه این گونه را به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخت و حفاظت از آن آغاز شد و در حال حاضر بوکان تنها زیستگاه میش مرغ ایران شناخته می شود.

در سال های گذشته در بوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده بود و به طور عمده زیستگاه‌های این پرنده در "دشت حمامیان"، "سی ‌کانیان"، "اینگیجه" و روستای "بیگ اویسی" هستند، اما این میزان در آخرین سرشماری زمستان ١٤٠١ به ٢٥ قطعه گونه میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت «سوتاو حمامیان» بوکان رسیده است.

کد خبر 2763778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha