نجات پرنده نادر میش مرغ از طریق همکاری های بین المللی

سرویس آذربایجان غربی- جلسه همفکری با موضوع بررسی امکان تکثیر و پرورش گونه میش مرغ با حضور کارشناسان و متخصصین حوزه تنوع زیستی و حیات وحش از کشور های ایران و ترکیه ، ظهر امروز بصورت برخط( وبیناری ) برگزار شد.

به گزارش کردپرس از حفاظت محیط زیست، در این جلسه غلامرضا ابدالی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارائه گزارشی اجمالی در خصوص تنوع زیستی و حیات وحش ایران ، به خلاصه ای از اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از گونه در معرض خطر انقراض میش مرغ اشاره کرد.

در ادامه سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، گزارشی از آخرین وضعیت این گونه در استان آذربایجان غربی به عنوان زیستگاه اصلی این پرنده ارائه کرد و به چگونگی فراهم آوری زمینه جهت انتقال مولدین با توجه به قرابت های ژنتیکی این گونه اشاره کرد. 

کارشناسان کشور ترکیه  نیز گزارشی از وضعیت حیات وحش و زیستگاه های این کشور را  با اولویت گونه میش مرغ  بیان کردند . کارشناسان هردو کشور  با بیان اینکه  حفاظت از محیط زیست موضوعی فراملی و فرا مرزی است ،بر لزوم و اهمیت  همکاری و هم افزایی در راستای حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض تاکید کردند و  مقرر گردید تیم کارشناسی با حضور متخصصین  و کارشناسان حوزه حیات وحش و تنوع زیستی هردو کشور تشکیل شود تا راهکارهای فنی ، تخصصی و علمی در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است؛ تنها ۲۴ قطعه از پرنده در معرض خطر انقراض میش مرغ در استان های آذربایجان غربی و کردستان زیست می کند که در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند اقدامات مختلفی در قالب برنامه عمل ملی حفاظت از میش مرغ ، توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی صورت گرفته  و در حال انجام است که از جمله آنها انجام مطالعات تعیین توالی ژنتیکی میش مرغ است.

پرنده میش‌مرغ، در زبان کردی «چیرگ» نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

میش مرغ در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

کاهش جمعیت این گونه از دهه ٤٠ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ به‌صورت تدریجی رخ داد. تا اینکه در ابتدای دهه ۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از زیستگاه این گونه را به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخت و حفاظت از آن آغاز شد و در حال حاضر بوکان تنها زیستگاه میش مرغ ایران شناخته می شود.

در سال های گذشته در بوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده بود و به طور عمده زیستگاه‌های این پرنده در "دشت حمامیان"، "سی ‌کانیان"، "اینگیجه" و روستای "بیگ اویسی" هستند، اما این میزان در آخرین سرشماری زمستان ١٤٠١ به ٢٥ قطعه گونه میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت «سوتاو حمامیان» بوکان رسیده است.

کد خبر 2761800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha