محمد حاجی محمود: ترکیه در تعیین استاندار آیندۀ کرکوک نقش خواهد داشت

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دبیرکل حزب سوسیال دمکرات کردستان گفت کردها بدون برنامه در انتخابات شوراهای استانی شرکت کردند که همین باعث کاهش آرای آنها شد، وی افزود انتخاب یک نامزد عرب به عنوان نماینده کرد در خانقین یک نوع توهین است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، محمد حاجی محمود، دبیر حزب سوسیال دمکرات کردستان گفت: نتایج انتخابات شوراهای استانی همان نتیجه ای بود که کردها از آن می ترسیدند، این اولین بار است که کردها تعداد کرسی و رای کسب شدۀ کردها تا این اندازه کم باشد، کردها خودشان سهل انگاری کردند».

دبیرکل حزب سوسیال دمکرات کردستان اعلام کرد که دلایل متعددی پشت کاهش آرای کردها وجود دارد و همچنین گفت: «یکی از این دلایل، به تعویق افتادن انتخابات در کرکوک بود، همچنین کردها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ در کرکوک حضور اشتند، اما عملکرد خوبی نداشتند، اضافه بر آن در طول آن مدت بغداد و احزاب کرد انتخابات کرکوک را به تعویق می انداختند. بغداد به دلیل اینکه می خواست کرکوک را از نظر امنیتی، نظامی و اداری از کردها پس بگیرد و سپس در آنجا انتخابات برگزار کند، انتخابات را به تعویق انداخت».

محمد حاجی محمود اظهار کرد: «درگیری میان احزاب کرد و سیاست تعریب دو دلیل دیگر کاهش آرای کردها در کرکوک است، اما دلیل اصلی آن بی توجهی خود کردها بود و خود مسئول آن هستند».

محمد حاجی محمود تاکید کرد که کردها بدون برنامه در انتخابات شوراهای استانی شرکت کرد که همین سبب کاهش آرای کردها در نینوا و کرکوک شد، در حالی که انتخاب یک عرب برای نمایندگی کردها در خانقین نوعی توهین است. اگر اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان به توافق نرسند، نباید از کرکوک هیچ انتظاری داشته باشیم.

دبیرکل حزب سوسیال دمکرات کردستان درباره پست استانداری کرکوک گفت: «درگیری های زیادی در کرکوک وجود دارد، در انتخابات این دوره کرکوک ترکیه برنده انتخابات در کرکوک است، چون اعراب سنی و ترکمن در کرکوک رای آورده اند، ایران در این انتخابات پیروز نشد، ترکیه در تعیین استاندار بعدی کرکوک نقش خواهد داشت، این احتمال وجود دارد که پست استانداری کرکوک به نفع کردها تعیین شود یعنی شیعیان یا ایران احزاب نزدیک به ترکیه (عرب سنی و ترکمن) را نپذیرند و از کردها حمایت کنند».

کد خبر 2765053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha