آقای وزیر در عفرین و باب چه می کنید؟

سرویس ترکیه - بریتان گونش نماینده DEM پارتی از وزیر جوانان ترکیه درباره هدف این وزارتخانه از تاسیس مراکز جوانان در کردستان سوریه پرسید.

به گزارش کردپرس، بریتان گونش، نماینده حزب دموکراسی و برابری خلق ها (DEM)، حزب جایگزین HDP، در نشست بررسی بودجه وزارت ورزش و جوانان در مجلس ترکیه از این وزارتخانه پرسید که هدف آنها از ایجاد مرکز جوانان در برخی شهرهای شمال و شرق سوریه از جمله عفرین و باب چیست و چه فعالیت هایی در این مراکز صورت می گیرد.

بریتان گونش نماینده DEM پارتی از حوزه ماردین، در نطق خود با انتقاد از فعالیت های دولت ترکیه در حوزه جوانان گفت: «وضعیت کنونی با بیکاری، فقر، بی آیندگی، نداشتن سرپناه، تبعیض همراه است. فشارهای سیاسی، فشارهای خانوادگی، خویشاوندی، اعتیاد به مواد مخدر، افزایش آمار تجاوز جنسی، افزایش آمار خشونت، افسردگی و مثال هایی از این دست تصویر جوانی دزدیده شده در این جامعه است.»

گونش دولت ترکیه را متهم کرد که بی صدا و موذیانه  تمام کشور را به تاریکی سپرده است و هدف آن نابودی دستاوردهای جوانان و زنان است. او افزود: «این در بهترین حالت یک ضد انقلاب خاموش است.»

او با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان آمار ترکیه «TÜİK»، گفت: «حتی بر اساس آمار سازمان دولتی ترکیه، بیکاری جوانان 16.3 درصد است. این میزان در مردان 13.8 است و برای زنان به به 21 درصد می رسد. زنان جوان تقریباََ دو برابر مردان بیکاری را تجربه می کنند. بنابراین می بینیم که نابرابری جنسیتی در بین جوانان نیز عمیق شده است.»

گونش در ادامه سخنان خود با انتقاد از عملکرد دولت در استان های کردستان ترکیه، دولت ترکیه را متهم کرد که «نه تنها با قاچاق مواد مخدر و افزایش اعتیاد مبارزه نمی کند، بلکه خواست آن گسترش سوءمصرف مواد مخدر در جامعه است. زیرا نمی خواهد جوانان درگیر مسائل اجتماعی جدی شوند.»

نماینده DEM پارتی با اشاره به فعالیت وزارت ورزش و جوانان در کردستان سوریه گفت: «وزارت ورزش و جوانان به جای مبارزه با مواد مخدر به کارهای دیگری مشغول است. این وزارتخانه مراکز جوانان را در روژاوا و باب باز کرده است. از آقای وزیر می پرسم: آقای وزیر در باب و عفرین چه می کنید؟ آیا کار شما افتتاح مرکز جوانان در باب است؟ در آن مراکز جوانان چه می کنید؟ همه مردم، همه جوانان منتظر پاسخ شما به این پرسش هستند.»

گونش با اشاره به حملات نژادپرستانه علیه بازیکنان آمد اسپور در میدان های ورزشی ترکیه از وزیر ورزش و جوانان خواست تا به جای تاسیس مراکز جوانان در کردستان سوریه برای رفع تبعیض جنسی و نژادپرستی در عرصه ورزشی ترکیه گام بردارد.

گونش با بیان این که در 9 ماه گذشته دست کم 50 هزار جوان به خارج از کشور پناهنده شده اند، گفت: «80 درصد این مهاجران را جوانان کرد ترکیه تشکیل می دهند. آیا این بخشی از سیاست انسان زدایی از منطقه (کردستان ترکیه) است؟»

نماینده DEM پارتی از مردم خواست تا برای مقابله با انسان زدایی از کردستان ترکیه برای بازگرداندن حق خود در انتخابات آتی شهرداری ها بکوشند.

کد خبر 2764642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha