مزایده ۲.۵ میلیون تُن لجن طلا در زرشوران تکاب

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران گفت: هم اکنون ۲.۵ میلیون تُن لجن طلا در این معدن انباشت شده که به زودی طی مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش کردپرس، از ایرنا؛ محمد پروین اظهار کرد: پس از انتقال خاک برای فرآوری و استحصال طلا، بخشی از پسماند که حاوی هشت دهم p.p.m طلا است، در مجموعه انباشت می شود که در اصطلاح به آن لجن طلا می گویند.

او اضافه کرد: لجن طلا در واقع می تواند دوباره به چرخه تولید بازگردد اما شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران به دلیل در اختیار داشتن خاک اصلی، لجن طلا را دوباره فراوری نمی کند.

مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران گفت: کارشناسان این معدن به این نتیجه رسیده اند که با توجه به اینکه این لجن طلا می تواند برای برخی صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد و برای شرکت سودآوری داشته باشد، آن را از طریق مزایده به فروش برسانند.

او افزود: شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران یکی از شرکت های مهم صنعتی معدنی در شمال غرب کشور است که مساحت معدن آن ۵۹ کیلومتر مربع و کارخانه فرآوری و پایین دستی آن نیز ۱۵۰ هکتار مساحت دارد.

پروین اظهار کرد: هم اکنون در این مجموعه یک هزار و ۲۰۰ نفر در سه شیفت کاری مشغول فعالیت هستند و سالانه بیش از یک هزار کیلوگرم شمش طلای ۱۸ عیار تولید می کند و برای پنج هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع و برای تولید سالیانه ۱.۵ تُن شمش طلا طراحی شده است.

به گزارش کردپرس، پیشتر وزیر صمت گفته بود: «برندسازی طلای استحصال شده از معدن طلای زرشوران تکاب در جنوب آذربایجان غربی باید در اولویت برنامه های توسعه ای این واحد بزرگ صنعتی و معدنی قرار گیرد. نه اینکه طلا در تکاب تولید و در در سایر شهرها از جمله قم و تهران اقدامات برندسازی و صنایع جانبی آن صورت گیرد».

تکاب با داشتن معادن غنی طلا، همچنان از فقر و محرومیت تاریخی رنج می برد و در کنار انتقادهای فراوان مردمی به عملکرد معادن  طلا در خصوص عدم همکاری آنها در رفع محرومیت منطقه، خبری از بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به شهرستان هم نیست و با گذشت مدت ها، هنوز نتیجه پرونده معدن زرشوران تکاب در دیوان محاسبات کشور ارائه نشده است؟

کد خبر 2764371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha