ادامه واکنش ها به مزایده ٢.٥ میلیون تن لجن طلا در زرشوران تکاب

سرویس آذربایجان غربی- قادر ساربانی شیرمرد، دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان تکاب در واکنش به خبر منتشر شده در کردپرس با عنوان «مزایده ۲.۵ میلیون تُن لجن طلا در زرشوران تکاب» و در واکنش به اظهارات مدیر عامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران جوابیه ای اختصاصی در اختیار خبرگزاری کردپرس قرار داد.

به گزارش کردپرس، پس از  اظهارات مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران اخیرا در یک گفت و گوی خبری با عنوان "مزایده ۲.۵ میلیون تُن لجن طلا در زرشوران تکاب جهت سودآوری برای شرکت مذکور، که در کردپرس هم بازنشر شد، انتقادات فراوانی در واکنش به این اظهارات شکل گرفته است.

در همین خصوص قادر ساربانی شیرمرد، دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان تکاب در واکنش به این اظهارات جوابییه ای در اختیار خبرگزاری کردپرس قرار داده که متن آن را در ادامه می خوانید؛

مدیریت محترم خبرگزاری وزین کرد پرس؛

با سلام و تحیت؛

جوابیه در پاسخ به انتشار مصاحبه جناب آقای دکتر پروین سرپرست مدیر عامل  شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در مورخه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ با کد خبر ۲۷۶۴۳۷۱ لطفا جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت در آن خبرگزاری منتشر نمایید.

با عنایت به گزارش مدیر عامل شرکت استحصال طلای زر شوران جناب آقای دکتر پروین در برخی خبرگزاری و خبرنامه های مجازی مبنی بر فروش «لجن طلای» زرشوران مطالبی چند قابل تامل و بررسی هست؛

استفاده از ادبیات غیر فنی و اصول  استحصال و فراوری طلا به نام «لجن طلا» که خود یک واژه جدید در تکنولوژی فراوری میباشد اولاً استحصال طلا زرشوران یک واحد کانی آرایی اسر که در علم فرآوری به مجموعه عملیاتی که برروی یک ماده معدنی انجام می شود تا آن ماده قابل عرضه در بازار گردد کانی آرایی می گویند و در اصطلاح علمی به سه بخش:

A_ Feed(خاک ورودی)

B-Concentrates_ (کنسانتره نهایی)

C_ Tailing(باطله خروجی) که بعد از مراحل خردایش اکسیداسیون و لیچینگ است.

حال جناب آقای دکترپروین منظور حضرت عالی از عنوان «لجن طلا» کدام گزینه می باشد که با توجه به حجم مورد اشاره قطعا منظور اقای دکتر tailing یا همان باطله خروجی میباشد که در تکنولوژی  استحصال سد باطله آن باید ایزوله باشد که paste خروجی حاوی مقدار زیادی از مواد و عناصر شیمیایی (سیانید سدیم) و انواع فلزات سنگین و خطرناک است و متاسفانه سد باطله آن واحدفرآوری بعد از هفت سال تولید بر روی بافت سست و خاکی و ایجاد خسارت سنگین به محیط زیست و اهالی منطقه تاسیس و ایزوله گردیده است.

لذا جناب اقای مدیر عامل؛ اولا جا به جایی  و حمل این حجم باطله شیمیایی نیاز به یک تحقیق علمی و کارشناسی بر پایه اصول زیست محیطی و بهداشتی را می طلبد که اگر انجام شده است لطفا نتیجه تحقیق و گروه کارشناسی را اعلام فرمایید.

ثانیاً فروش این حجم باطله طبق کدامین تجزیه و انالیز آزمایشگاهی نسبت به عیار عناصر موجود در باطله که حاوی طلا و نقره هست و با توجه به حجم و ارتفاع باطله با چه ابزاری و در چه اشلی نمونه برداری و انالیز شده است؟

و در نهایت اقای دکتر در گزارش خود از حجم زیاد خاک برای ٦٠ سال استفاده نموده اند بفرمایند که؛

  • این خاک که امروز به علت عدم نظارت‌ قانونی نهاد های نظارتی به عقد دائمی شرکت ایمیدرو درآمده است جزو انفال و متعلق به کل مردم ایران است و صیانت از نحوه استخراج و استحصال آن به عهده وزارت صمت است که نظارت قانونی و علمی دقیق مورد مطالبه عموم مردم است.
  • جناب اقای دکتر قرار نیست ماده معدنی که زیاد و در دسترس باشد در نحوه استحصال آن کوتاهی نموده و این سرمایه عظیم و این فلز  استراتژیک را بعد از کلی هزینه استخراج، حمل و مراحل استحصال مقدار قابل توجهی از آن را روانه سد باطله نمود. چرا تا امروز نسبت به تأمین کیفیت و تهیه خط اکسیداسیون و لیچینگ استاندارد برای بهینه سازی و بالا بردن راندمان و  جلوگیری از فرار وهدر رفت محصول نهایی (طلا و نقره) هیچ اقدامی انجام نشده است؟

در پایان جناب اقای دکتر پروین هرچند با توجه به  مدیریت حضرت عالی با مدرک غیر مرتبط در این مجموعه علمی و فنی، استفاده از ادبیات غیر فنی دور از انتظار نیست؛ ولی با توجه به اینکه اینجانب به مدت ۱۵ سال با یک اکیپ کارشناسی در حوزه استحصال مواد معدنی چه از نوع خاک اکسیده وسولفوره آسیب‌های آن به محیط زیست  تحقیق نموده ایم برداشت باطله و حمل آن به هیچ عنوان‌ از نظر مسائل زیست محیطی و بهداشتی و خطرات غیر قابل جبران آن قابل توجیه نیست و خواهشمند است نوش دارو بعد از مرگ سهراب در مورد مسائل فوق نباشید.

گفتنی است؛ پیشتر نیز مجمع مطالبه گران تکاب در نامه ای سرگشاده به مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع طلای زرشوران در خصوص موضوع مزایده لجن طلا  به موضوع مذکور واکنش نشان داده بودند.

کد خبر 2764593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha