تلاش های جدی برای به تعویق انداختن انتخابات در کرکوک

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نشست دادگاه فدرال برای بررسی تعویق انتخابات شورای استان کرکوک امروز برگزار خواهد شد. کارشناسان حقوقی معتقدند تعویق انتخابات هیچ توجیه قانونی ندارد، اما تلاش هایی جدی جهت به تعویق انداختن انتخابات در کرکوک صورت گرفته است و اقلیتهای ترکمن و اهل سنت بر آن اصرار می ورزند. کمیسیون با رأی گیری تصمیم قطعی خود را گرفته است، دولت هفته آینده گزارش خود را به کمیسیون و دادگاه فدرال ارائه خواهد کرد، ترکیه نیز از طریق متحدان خود سعی دارد انتخابات را به تعویق بیاندازد.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، دادگاه فدرال عراق روز سه شنبه (12/12/2023) برای بررسی به تعویق افتادن انتخابات شورای استان کرکوک تشکیل جلسه می دهد، این شکایت توسط یکی از نامزدهای ائتلاف (القیاده) سنی در کرکوک ثبت شده است.

نجاح حسن ابراهیم، ​​نامزد ائتلاف (القیاده) اهل سنت برای انتخابات شورای استان کرکوک، در دادگاه عالی فدرال علیه رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق شکایت کرده است، وی از کمیسیون خواست انتخابات شوراهای استانی کرکوک را تا بازبینی فهرست ثبت نام رای دهندگان به تعویق بیاندازد.

د. یوسف محمد نماینده سابق مجلس عراق، رئیس اسبق پارلمان کردستان و کارشناس قانون اساسی در یادداشتی به این موضوع اشاره کرد: «درخواست به تعویق انداختن انتخابات محلی استان کرکوک نه تنها هیچ وجاهت قانونی ندارد، بلکه تصویب آن وضعیت کرکوک را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد و مانع از روی کار آمدن یک قدرت باثبات منتخب که نماینده تمام اقلیت های منطقه باشد، خواهد شد».

د. یوسف محمد تصریح کرد: «در مدت اخیر دو دادخواست به شماره های 256 و 264/فدرال/2023 در دادگاه عالی فدرال ثبت و تنظیم شد. محتوای هر دو دادخواست شامل مکلف کردن کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق برای به تعویق انداختن انتخابات شورای استان کرکوک تا پایان فرایند بازبینی ثبت نام رأی دهندگان بر اساس ماده (13) اصلاحیه سوم قانون انتخابات مجلس نمایندگان و شورای استانی و شهری بە شماره 4 سال 2022 است. محتوای متن این دادخواست ها درباره به تعویق انداختن انتخابات کرکوک تا زمان اجرای کامل بند اول ماده 13 قانون نام برده شده است.

تلاش برای بە تعویق انداختن انتخابات

تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات در کرکوک نه تنها از طریق دادگاه فدرال، بلکه از هر راهی درحال انجام است.

یک منبع آگاه در بغداد در گفت و گو با دراو میدیا گفت: «تلاش ها برای به تعویق انداختن انتخابات در کرکوک جدی است. اعمال فشارهایی به کمیسیون، دولت و حتی چهارچوب هماهنگی در این زمینە وجود دارد».

این منبع همچنین اشاره کرد که اعضای کمیسیون عالی انتخابات نیز هفته گذشته نشستی درباره انتخابات کرکوک برگزار کرده است. در مورد انتخابات شورای استان کرکوک از افراد حاضر در این جلسه چهار نفر به تعویق و چهار نفر به برگزاری انتخابات رای داده اند. اما به دلیل اینکه رئیس کمیسیون موافق برگزاری انتخابات بود، رأی وی برای برگزاری انتخابات در کرکوک از سوی کمیسیون تعیین کننده بود.

این منبع در رابطه با فشارهای داخلی و بین المللی گفت که هر دو اقلیت اهل سنت و ترکمن موافق به تعویق افتادن انتخابات هستند و بیم آن دارند که احزاب کردی بیشتر کرسی های شورای استان کرکوک را کسب کنند. در همین حال ترکیه نیز در تلاش است انتخابات را به تاخیر بیاندازد و بر این امر اصرار دارد. تاکنون چارچوب هماهنگی موافق برگزاری انتخابات در تمامی استان ها بوده است اما معلوم نیست موضع خود را تغییر خواهد داد یا خیر.

خالد شوانی، وزیر دادگستری عراق در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «انتخابات در زمان مقرر برگزار خواهد شد و شایعه به تعویق افتادن انتخابات شوراهای استان کرکوک و درخواست ارائه شده به دادگاه فدرال هیچ مبنای قانونی برای عدم برگزاری انتخابات در کرکوک ندارد».

این منبع همچنین تصریح کرد که اگر می خواهند انتخابات کرکوک را به تعویق بیندازند، ده ها راه و بهانه برای به تعویق انداختن دارند، محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق قرار است گزارش خود را درباره روند انتخابات در کرکوک به کمیسیون، دادگاه فدرال و احزاب مربوطه ارائه کند. با این حال، معلوم نیست که دولت در گزارش خود در مورد انجام یا به تعویق انداختن آن چه تصمیمی خواهد گرفت.

شایان ذکر است انتخابات شوراهای استانی از جمله شورای استان کرکوک که 19 سال است برگزار نشده است، قرار است در 18 دسامبر سال جاری برگزار شود.

کد خبر 2764283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha