بایک نسل کشی و کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

سرویس ترکیه - «جمیل بایک» رئیس مشترک شورای اجرایی KCK ضمن محکوم نمودن نسل‌کشی مردم نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و مشروع دانستن مقاومت و مبارزات مردم فلسطین از ساکنین نوار غزه خواست که سرزمین خود را ترک نکنند.

به گزارش کردپرس، «جمیل بایک» رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع خلق(KCK) در مصاحبه‌ای ضمن محکوم کردن نسل‌کشی مردم نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، مقاومت و مبارزات مردم فلسطین را مشروع دانست و از ساکنین نوار غزه خواست که سرزمین خود را ترک نکنند.

به نوشته آژانس خبری فرات، «جمیل بایک» رئیس مشترک شورای اجرایی KCK در مصاحبه خود اظهار داشت که جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها مسئله جدیدی نیست، جنگ و سیاست‌های نسل‌کشی ده‌ها سال است که ادامه دارد. اعلان جنگ توسط دولت اسرائیل ممکن است به منظور اجرای طرح آماده شده، توجیه اقدامات و جلب حمایت از آن در داخل و خارج باشد. جدا از این، اعلان جنگ معنای دیگری ندارد. این اعلان جنگ فقط برای قدرت‌های هژمونیک و سلطه‌گر مانند ایالات متحده آمریکا، ناتو و همچنین برای برخی از کشورهای منطقه‌ای که به دنبال قدرت هستند، دارای معنی باشد. دولت اسرائیل نیز در میان این نیروهای سلطه‌گر قرار دارد.

جمیل بایک در ادامه تاکید کرد که اعلان جنگ اسرائیل برای فلسطین و فلسطینی‌ها معنایی ندارد. ملت فلسطین ده‌ها سال است که در برابر اشغالگری و ظلم مقاومت می‌کنند و برای آزادی و رهایی می‌جنگند. مبارزات مردم فلسطین نیز مانند مبارزه کردها صد سال است که ادامه دارد. صد سال است که در فلسطین جنگ است و این جنگ هرگز تمام نشده است. به نظر ما به طور کلی نتیجه‌ای پدید می‌آید و این بن‌بست نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. حل مسئله از هر لحاظ الزامی است. این را نباید نادیده گرفت. بایک افزود که این واقعیت را نمی‌توان با اعلام جنگ و تاکید بر قتل‌عام و کشتار جمعی از بین برد. نیروهای سلطه‌گر مشکلات را تشدید می‌کنند و راه حل را دشوار می‌کنند. اهداف سنتی دولت اسرائیل روشن است. می‌خواهد فلسطینی‌ها را در قلمرو تاریخی فلسطین از بین ببرند. حملات کنونی به غزه نیز در همین چارچوب است. دولت اسرائیل تاکنون خارج از این سیاست عمل نکرده است. هم ذهن سنتی دولتی و هم بازی و مداخله نیروهای داخلی و بین‌المللی مانعی در برابر رویکردی جدید و در برابر حل مسئله است. آنچه در غزه روی می‌دهد نتیجه این ذهنیت، این مداخله و بازی است. اگر اینطور نبود باید اقداماتی برای حل مسئله انجام می‌شد. نتایج کنونی روی نمی‌داد. 

بایک تصریح کرد که مردم فلسطین هرگز با یهودیان دشمنی نداشته‌اند. آن‌ها با ذهن و دولتی که مشغول اشغالگری و نسل‌کشی است مبارزه کرده و آزادی خود را در شکست دادن این ذهن یافتند. این فعالیت‌های مردم فلسطین برای حل مسئله فلسطین بسیار مهم است.

بایک در ادامه گفت که شرایط فعلی نوار غزه بسیار دردناک و غم‌انگیز است. قتل‌عام بسیار ظالمانه و دردناکی در غزه در حال انجام است. ما به شدت از این موضوع انتقاد می‌کنیم و آن را محکوم می‌کنیم. به صراحت می‌گوییم که مردم قطعا از این تفکر و این دولت‌های نسل‌کش حسابخواهی خواهند کرد. ما از نیروهایی که از این سیاست‌های نسل‌کشی دولت اسرائیل حمایت می‌کنند به شدت انتقاد کرده و آن‌ها را محکوم می‌کنیم. ما همین موضع را در قبال نیروهایی که موضع دروغین نشان می‌دهند و وانمود می‌کنند طرفدار مردم فلسطین هستند، ابراز می‌کنیم. رویکرد تمامی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی مذکور ماهیت مشابهی دارد. آنها دوست مردم فلسطین نیستند. هر کدام برای اجرای سیاست‌های خود به مسئله نزدیک می‌شوند. این رویکرد غیرقابل قبول است. همه باید درست برخورد کنند، هیچکس نباید در مقابل آرمان مشروع مردم فلسطین‌ و مبارزات مردم بایستد و از سیاست‌های نسل‌کشی حمایت کند. دولت اسرائیل باید فورا رویکرد فعلی خود را تغییر داده و حملات را متوقف کنند. جنگ، نسل‌کشی و سیاست‌های قتل‌عام باید کنار گذاشته شود. سناریوهایی که الان از آنها صحبت می‌کنیم خطرناک هستند و هرگز پذیرفته نمی‌شوند. هیچ مردم و جامعه‌ای را نمی‌توان از جای خود آواره کرد. این نسل‌کشی است. دلیلی برای توجیه این موضوع وجود ندارد. این چیزی است که تاکنون بر مردم فلسطین تحمیل شده است. مردم فلسطین آواره شدند، سرزمین آنها مورد تهاجم و مصادره قرار گرفته است. میلیون‌ها فلسطینی هنوز در تبعید به سر می‌برند. اکنون همین امر بر مردم غزه تحمیل شده است. 

بایک در پایان گفت که همین امر بر مردم کرد نیز تحمیل شده است و همان کاری است که دولت ترکیه در شمال و شرق سوریه تلاش می‌کند انجام دهد. این وضعیت هرگز قابل قبول نیست. ما آنچه را برای مردم کرد می‌خواهیم، برای مردم فلسطین نیز می‌خواهیم. در هر صورت مردم باید در سرزمین خود بمانند.

کد خبر 2763524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha