اردوغان خواستار لغو حق وتوی 5 کشور شد/ترکیه کلید حل بحران های خاورمیانه است

سرویس ترکیه - اردوغان در سخنانی طولانی در تحلیل مسئله فلسطین و خاورمیانه، بار دیگر خواستار لغو حق وتوی دائم 5 کشور عضو سازمان ملل شد؛ او ترکیه را دارای نقش کلیدی برای حل بحران های خاورمیانه توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در انتقاد از عملکرد سازمان ملل و آمریکا در برابر کشتار مردم غزه توسط اسرائیل، خواستار به روز رسانی ساختار مدیریت جهانی و برچیده شدن حق وتوی دائم 5 کشور عضو سازمان ملل شد. او همچنین مدعی شد که ترکیه کشوری کلیدی برای حل بحران های منطقه است.

اردوغان که در حال بازگشت از عربستان سعودی در جمع خبرنگارانی که همیشه در هواپیما به همراه او هستند سخن می گفت، بیانیه پایانی اجلاس مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب را مورد ارزیابی قرار داد.

اردوغان گفت: «بیانیه پایانی اجلاس مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، حاوی نکات عملی بسیاری است که قبلا گفته نشده بود؛ شهرک‌نشینان را تروریست تعریف می‌کند و حتی متنی است که حاوی نکات ژئو استراتژیک است.»

اردوغان از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده و بار دیگر تاکید کرد: «نباید آینده جهان و زندگی مردم را در اختیار 5 کشور دارای حق وتو قرار داد.»

او با اشاره به رای‌گیری در سازمان ملل، گفت: «این 121 کشور هستند که قبول دارند جهان از 5 کشور بزرگتر است.»

اردوغان گفت: «به‌روز رسانی ساختاری که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، دیگر الزامی است. سیستم عضویت دائمی و حق وتو در سازمان ملل باید تغییر کند.»

این که من با بایدن تماس بگیرم کار شیکی نیست!

اردوغان از رویکرد آمریکا و کشورهای غربی در قبال جنایات اسرائیل در غزه انتقاد کرد و گفت: «بار دیگر شاهد این بودیم که سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، زمانی که قربانیان مسلمان باشد، کور می شوند.»

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به ترکیه گفت: «بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همین تازگی ها اینجا بود. احتمالا بایدن از این به بعد میزبان ما باشد. این که من با بایدن تماس بگیرم کار "شیکی" نیست.»

او با تاکید بر اینکه غزه سرزمین مردم فلسطین است، گفت: «آمریکا باید این حقیقت را بپذیرد. اگر رویکرد بایدن این باشد که غزه سرزمین مردم فلسطین نیست بلکه سرزمین شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیل است، امکان توافق ما وجود نخواهد داشت.»

ترکیه کلید حل بحران های خاورمیانه است

او ادعا کرد: «ترکیه کاربردی‌ ترین پیشنهادها برای حل مشکل را ارائه می‌کند. ترکیه کشور کلیدی برای حل بحران‌ها و مشکلات منطقه است.»

اردوغان با اشاره به مسائل خاورمیانه گفت: «در این جغرافیا هیچ کس دیگر نمی‌تواند بدون وجود ترکیه، ابتکار عمل را به دست بگیرد و یا (برای اینجا) برنامه‌ریزی کند. جایگاهی که ما روی آن ایستاده‌ایم (ایدئولوژی ما)، نگرش، ارزش‌ها و اصول ما هم مشخص است.»

نقشه راه ترکیه برای تحقق صلح

اردوغان در پاسخ به این پرسش که نقشه راه ترکیه برای دستیابی به صلح از این پس چگونه خواهد بود، گفت: «برای دستیابی به صلح، زمینه‌ای بهتر از تشکیل جلسه‌ای با حضور تمام بازیگران منطقه از جمله طرف‌های متخاصم وجود ندارد. 121 کشوری که در رای گیری در سازمان ملل در کنار فلسطین هستند برای ترکیه مهم هستند. 40 کشور رای ممتنع و 14 کشور رای منفی دادند و آمریکا پیشتاز رای مخالفان بود.

اما ما روی این پرسش تمرکز کردیم که چند کشور دیگر از 40 کشور رای ممتنع را می توانیم به این 121 کشور اضافه کنیم.»

اردوغان اظهار داشت که ممکن است دیپلماسی از طریق تماس های تلفنی یا دیدار با رهبران این کشورها امکان پذیر باشد.

اردوغان با بیان اینکه با مقامات اندونزی دیدارهایی انجام گرفته و مشکلی با گرفتن رای موافق این کشور وجود ندارد، ادامه داد: «به عنوان مثال، مجارستان جزو کشورهای رای ممتنع است. اگر با رهبران آنها ملاقات کنیم، آیا می‌توانیم آنها را به سمت خود جذب کنیم؟ همچنین آیا کشورهای رای ممتنع‌ دیگری وجود دارند که بتوانیم آنها را به سمت خود جذب کنیم یا خیر؟ در جستجوی این، می‌خواهم آن را بررسی کنیم. ما می‌خواهیم این دیپلماسی تلفنی را پس از نشست ریاض آغاز کنیم. امیدوارم که این کار را با جدیت تمام آغاز کنیم.»

او همچنین گفت: «منطقه ما باید فورا از شر کشورهایی که از ده‌ها هزار کیلومتر دورتر آمده و می‌خواهند در اینجا قدرت بگیرند، خلاص شود.»

سفرهای اردوغان برای جمع کردن آرای موافق

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سفر ابراهیم رئیس رئیس جمهور ایران در آینده ای نزدیک به ترکیه گفت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در 28 نوامبر به ترکیه می‌آید. بنابراین، اگر ما بتوانیم این موارد (مذاکره با کشورهای رای ممتنع) را فراهم کنیم، مطمئناً صدای بسیار متفاوتی بلند خواهیم کرد. قاعدتا با کشورهای ترک هم مشکلی نداریم و رای آنها تامین است.»

اردوغان با بیان اینکه در 17 نوامبر به آلمان سفر خواهد کرد، گفت: «در این سفر پیام هایی برای غرب خواهیم داشت. از آنجایی که آلمان قدرتمندترین کشور در اروپا است، این (سفر) هم صدای بلندی در اروپا خواهد داشت.»

اردوغان با تاکید بر اینکه اهمیت زیادی برای سفر خود به الجزایر در 21 نوامبر قائل است، گفت: «چون در بین این کشورها، الجزایر کشوری است که همیشه می تواند موضع خود را به وضوح بیان کند، کشوری با نفوذ گسترده در آفریقا.»

ما دیگر هیچ وقت در دام اتحادیه اروپا نمی افتیم

اردوغان در پاسخ به پرسشی که به گزارش سال 2023 کمیسیون اتحادیه اروپا اشاره داشت و در این گزارش بخشی به طور خاص در مورد حماس وجود داشت، «اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که از اظهارات (مقامات) ترکیه در مورد حماس به شدت ناراحت است؛ و این که آیا اتحادیه اروپا در تلاش است تا موضوع حماس را وارد معادله روابط ترکیه و اتحادیه اروپا کند؟» گفت: «متأسفانه دیدگاه اتحادیه اروپا در مورد ترکیه در هر موضوعی اشتباه است. ما به عنوان ترکیه قطعاً یک بار دیگر در دام اتحادیه اروپا نخواهیم افتاد.»

حماس یک حزب مشروع پیروز شده در انتخابات است

او افزود: «در حال حاضر، متأسفانه با ما اتحادیه اروپا اتفاق نظر نداریم. اما من فکر می کنم سفر به آلمان چیزهای زیادی را آشکار خواهد کرد. اتحادیه اروپا دقیقاً مانند اسرائیل در مورد حماس فکر می کند. اما ما مثل آنها فکر نمی کنیم. زیرا من حماس را به عنوان یک حزب سیاسی می بینم که در انتخابات فلسطین پیروز شده است. من مثل آنها (اتحادیه اروپا) به قضیه نگاه نمی کنم. باید به حماس به عنوان یک حزب سیاسی پیروز در انتخابات نگاه کرد. من اینجوری نگاه می کنم. 

آنها (کشورهای اتحادیه  اروپا) از ما می خواهند که بگوییم حماس یک گروه تروریستی است. نه، حماس گروه تروریستی نیست. آنها مردمی هستند که برای محافظت از سرزمین خود مبارزه کرده و برای میهن خود می جنگند.»

حاضریم با ایران مذاکره کنیم

اردوغان با اشاره دوباره به سفر رئیسی به ترکیه در 28 نوامبر با بیان این که قطعا می توان گام های مشترکی با ایران در مورد مسئله غزه برداشت، گفت: «باید اقدامات مشترکی انجام گیرد. ما نمی توانیم هم به نعل بزنیم و هم به میخ! ما باید از یک سو با مصر مذاکره کنیم و از سوی دیگر با کشورهای حوزه خلیج فارس مذاکره کنیم و آمریکا را هم تحت فشار قرار دهیم. در نتیجه آمریکا، فشار خود را بر اسرائیل افزایش دهد. غرب باید فشار بر اسرائیل را افزایش دهد. هر کدام از کشورهای غربی و کشورهای خلیج فارس با روابطی که دارند باید با اعمال فشار بر اسرائیل، تاثیر خود را بر (کارهای) اسرائیل افزایش دهند.»

اردوغان گفت: «ما حاضریم با ایران یا سایر کشورها برای توقف خونریزی و پایان دادن به کشتار غیر نظامیان گفتگو و کارهای مشترک کنیم. چیز دیگر این که این جنگ به جنگ بین هلال و صلیب (اسلام و مسیحیت -یهودیت) تبدیل نخواهد شد، زیرا این جنگ، جنگ بین خیر  و شر، ظالم و مظلوم، و حق و باطل است.»

اردوغان با تاکید بر اینکه تضمین آتش‌بس برای ترکیه بسیار مهم است، گفت: «کار با آتش‌بس هم پایان نمی‌یابد، برعکس، کار ما جدی تر می شود.»

کد خبر 2763183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha