آیین رونمایی از اثر ماندگار «خیام سما» برگزار می شود

سرویس کرمانشاه _ آیین رونمایی از اثر ماندگار «خیام سما» روز پنجشنبه ۲۵ آبان در مجمع فلاسفه ایران با حضور استادان فلسفه وهنر و ادب و علاقه مندان رونمایی می شود و در جمعه ۲۶ آبان در گالری لاجورد آبی، نمایشگاه تابلوها برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ بنیاد علمی و فرهنگی دکتر محمد علی سلطانی طی اطلاعیه اعلام کرد؛ «خیام سما» که پروژه ای فرهنگی هنری و ملی بود پس از طی پنج سال کار هنری و فرهنگی و ادبی در داخل و خارج کشور با موفقیت به پایان رسید و در تهران چاپ و منتشر گردید.

 این اثر نفیس متفاوت که به زبان فارسی و انگلیسی تدوین شده است با تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نگارگری خانم سما سلطانی، بخط استاد فریبا مقصودی و با ترجمه انگلیسی پرفسور حسین صادقی و با مقدمه استاد دکتر اسماعیل بنی اردلان به صورت نفیس و در قطع رحلی چاپ و منتشر شده است.

 این اثر ماندگار روز پنجشنبه ۲۵ آبان در مجمع فلاسفه ایران با حضور استادان فلسفه وهنر و ادب و علاقه مندان رونمایی می شود و در جمعه ۲۶ آبان در گالری لاجورد آبی نمایشگاه تابلوها برگزار خواهد شد.

آیین رونمایی از اثر ماندگار «خیام سما» برگزار می شود

«خیام سما»

آموخته های اولیه هنرمند گرچه در طی مسیر هنری کمرنگ می شود اما همواره و تا پایان عمر سایه روشن خود از دست نمی دهد. سما سلطانی گام های نخستین تکاپوی هنری خود را از نقش آرایی قطعات تحریری مادرش آغاز کرد که هنرمندی بنام و یگانه در عرصه خوشنویسی معاصر و خلق کتابت های منحصر از آثار جاویدان ادب فارسی و کردی است. این تلاش ها از سوی سما که هنرجویی نوپا بود توشه ای به ارمغان آورد که در آفرینش های هنری هیچگاه فضای هنرهای سنتی و پیوند آن با ادبیات بیکرانه سرزمین مادری را از یاد نبرد. تحصیل در هنرستان هنرهای تجسمی و ورود به دانشگاه هنر تهران بخشی از تحصیل و تجربه آکادمیک او در ایران بود. در سال ۱۳۸۴ به عنوان هنرجوی نمونه از هنرستان هنرهای تجسمی برگزیده و برای شرکت در ورکشاپ مشترک ایران و انگستان به لندن فرستاده شد، سفری که زمینه عزیمت و اقامت او را در سال های بعد به آن کشور مهیا کرد.

آیین رونمایی از اثر ماندگار «خیام سما» برگزار می شود

سما سلطانی در سال ۱۳۹۱ پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هنر تهران راهی کمبریج انگلستان گردید و در آن شهر ماندگار شد، همراه با ادامه تحصیل با بخش شاهنامه شناسی دانشگاه کمبریج به همکاری پرداخت که فعالیت در این مرکز به برگزاری سه نمایشگاه گروهی انجامید. مجموعه اثار نگارگری شاهنامه که در این برهه از هنرمند دیده شده است ترکیبی از هنر غرب و نگارگری ایرانی است که بعدها پنجره ای برای دست یابی و رسیدن به آثار او شده است. تابلوهای هنری وی در این که با سفارش مراکز علمی و ادبی و هنری آن سو چهره نمود روند تکاملی و زبان تصویری شیواتر را ارائه کرده است. سه نمایشگاه انفرادی با حمایت مؤسسه هنری Light of Music شکل گرفت که هدف این نهاد شناسایی و شناساندن استعدادهای جوان هنر ایران در انگلستان است.

این سه نمایشگاه در Cadogan Hall London  و  Candid Art Trust Galleryو  Newnham College Cambridge برگزار شد. در نوروز ۱۳۹۵ ورکشاپی در موزه Victoria&Albert در لندن برپا کرد که وی از هنرمندان فعال و موفق آن تکاپوی هنری بود در سال ۱۳۹۸دانشگاه کمبریج کنسرتی را برگزار کرد که شامل شش قطعه و هر قطعه بر اساس یکی از آثار جاویدان ادب فارسی ساخته شده بود. کل پروژه توسط Dr Oliver Rudland رهبری شد و سما سلطانی به عنوان هنرمند نگارگری ایرانی در این مجموعه برای هر قطعه تابلویی ساخت که زبان و بیان تصویری رباعیات (خیام سما) را پایه ریزی کرد و از همان سال تصویر سازی یکایک رباعیات خیام را با ساختاری ابداعی و ابتکاری آغاز کرد که این آفرینش هنری پنج سال به طول انجامید تا خیام سما خلق شد، خیامی متفاوت از تمامی نسخه هایی که تا امروز دیده ایم با تصاویری برگرفته از جوشش معنایی رباعیات که طرحی نو در انداخته است. هنرمندی که در غربت غریبه تمام دغدغه و فکر او جاودانگی و پیوستگی و حال هنر سرزمینش بوده است. با هراس از گسستن ها و غروب ها، پنج سال پر فراز و نشیب همراه با تحصیل و تعلیم و تدریس و ابداع و آفرینش که با سیر و سلوک هنری حاصلی ارزشمند و ماندگار به بار آورده است و این توفیق جز با تشویق و تایید و رهنمودهای دکتر اسماعیل بنی اردلان استاد فلسفه هنر و ریاست دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر به انجام نمیرسید که به دانه های پرداز تصاویر به سال های زندگی درخشانشان افزوده باد، ایدون باد.

آیین رونمایی از اثر ماندگار «خیام سما» برگزار می شود

سما سلطانی

متولد شهریور ۱۳۶۵ کرمانشاه، دیپلم گرافیک هنرستان هنرهای تجسمی تهران لیسانس نقاشی دانشگاه هنر تهران

تحصیلات تکمیلی هنرهای زیبا از دانشگاه راسکین کمبریج انگلستان

فعالیتهای هنری و پژوهشی ورکشاپ مشترک ایران و انگلستان در ایران ۱۳۸۳

ورکشاپ مشترک ایران و انگلستان در انگلستان ۱۳۸۴

جوان ترین نگارگر برگزیده دوسالانه نگارگری ۱۳۸۵

 برگزیده دوسالانه نگارگری ۱۳۸۷

عضو هنری با ارائه ی تابلوهای نگارگری در نمایشگاه گروهی زیر نظر مرکز شاهنامه شناسی دانشگاه کمبریج، ۱۳۹۴،۱۳۹۳ انگلستان

نمایشگاه گروهی "شاهنامه برای هر زمان" زیر نظر مرکز شاهنامه شناسی دانشگاه کمبریج، ۱۳۹۵

نمایشگاه انفرادی "تاریک خانه شاهنامه" در گالری کاندید ارت تراست Candid Art Trust در لندن ۱۳۹۵ ورکشاپ نوروز در موزه ویکتوریا و البرت Victoria and Alberta لندن ۱۳۹۵

نمایشگاه انفرادی "موازی" در کالج نیونام Newnham دانشگاه کمبریج ۱۳۹۶

نمایشگاه انفرادی در کداگن هال Cadogan Hall لندن ۱۳۹۸

نمایشگاه انفرادی به سفارش فیتز ویلیام کالج Fitzwilliam College دانشگاه کمبریج ۱۳۹۸

نمایشگاه انفرادی گالری لاکر Locker کمبریج ۱۳۹۸

نگارگری تذهیب تشعیر و گل و مرغ متن کامل رباعیات خیام ۱۴۰۲

ترجمه ها

نقوش اسلامی اوا ویلسون، ۱۳۸۵ ، گوران مینورسکی ،۱۳۹۴ نخستین ترجمه به فارسی در ایران

 اهل حق کردستان ،ایوانف ،۱۳۹۶، نخستین ترجمه به فارسی در ایران

کد خبر 2763156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha