فراز و فرودهای توسعه‌ بر باند فرودگاه‌ها

سرویس کرمانشاه _ کردستان به عنوان اولین استان کردنشین، روز گذشته دومین فرودگاه خود را در سقز با حضور رییس جمهور افتتاح کرد. استان ایلام هم در تدارک ساخت دومین فرودگاه بزرگ خود در آبدانان است. در این میان کرمانشاه همچنان به فرودگاه قدیمی‌اش بسنده کرده است. خبرگزاری کردپرس به این بهانه، به بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای زیرساخت های فرودگاهی در استان های کردنشین پرداخته است که در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ در استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان ۴ فرودگاه فعال و یک فرودگاه در دست ساخت وجود دارد. با افتتاح فرودگاه سقز، کردستان اولین استان غرب کشور است که دو فرودگاه فعال همزمان دارد. استان ایلام هم در کنار فرودگاه اصلی، در تدارک ساخت دومین فرودگاه در شهر آبادانان و استقرار ایلام ایرلاین است. در این میان تنها استان کرمانشاه است که همچنان به یک فرودگاه بسنده کرده است.

فراز و فرودهای توسعه‌ بر باند فرودگاه‌ها

سقز سکوی پروازی برای پیشرفت کردستان

ساخت فرودگاه سنندج به عنوان اولین فرودگاه استان کردستان به  اوایل دهه ۱۳۳۰ برمی گردد که در آن سال ها دارای یک باند خاکی بود. در سال ۱۳۵۰ این مجموعه صاحب یک باند استاندارد برای پرواز هواپیماهای فوکر F-۲۷ شد و در ادامه در دهه ۷۰ و ۸۰ زیرساخت های آن توسعه یافت و در اوایل دهه ۹۰ به مدت دو سال پرواز سنندج به سلیمانیه از این فرودگاه برقرار بود. به گفته مدیرکل فرودگاه استان کردستان هم اکنون سه شرکت هواپیمایی آسمان، ایران ایر و قشم ایر در برنامه زمستانی این فرودگاه فعالیت می کنند و ۱۲ پرواز (۲۴ پرواز رفت و برگشت) در این فرودگاه به مقصد تهران انجام می شود.

فرودگاه سنندج به دلیل قرار گرفتن میان ۲ رشته کوه مرتفع آوالان و خلیجیان و محدودیت شیب پرواز، امکان فرود هواپیماهای پهن پیکر را ندارد و در شرایط فعلی شرکت های هوایپمایی فعال در این فرودگاه از هواپیماهای متوسط و کوچک ATR و فوکر ۱۰۰ برای پروازهای خود استفاده می کنند. و شاید همین محدودیت باعث تلاش مسئولین این استان برای ساخت دومین فرودگاه این استان در سقز شد.

مطالعات فرودگاه جدید کردستان در سال ۷۵ آغاز شد و عاقبت در سال ۸۴ عملیات اجرایی آن کلید خورد ولی دو دهه طول کشید تا به بهره برداری رسید. فرودگاه سقز در مساحت ۱۸۰ هکتار ساخته شده و دارای یک باند اصلی به طول ۲۶۰۰ متر، باند تاکسی وی به طول ۴۵۰ متر است.

این فرودگاه به دلیل همجواری با منطقه آزاد بانه و مریوان و فاصله نزدیک تا سلیمانیه و اربیل در آینده ای نزدیک، نقش بسیار مهمی در توسعه تجاری و گردشگری کردستان و ارتقای نقش منطقه ای این استان ایفا خواهد کرد.

فراز و فرودهای توسعه‌ بر باند فرودگاه‌ها

از راه اندازی «ایلام ایر» تا ساخت «فرودگاه آبدانان»

آغاز تلاش ها برای ساخت فرودگاه ایلام به مصوبه هیئت دولت در ۲۷ فروردین سال ۶۸ و اختصاص ۵۰ میلیون تومان جهت احداث این فرودگاه باز می گردد. عملیات اجرایی این طرح در سال ۷۰ آغاز شد و پس از چهار سال، فرودگاه این شهر در فروردین ۷۴ به بهره برداری رسید.

در خرداد سال ۸۹ با اجرای طرح توسعه فرودگاه ایلام، طول باند اصلی آن از ۲۸۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر افزایش یافت و امکان فرود هواپیماهایی با ظرفیت مسافری بیشتر در این فرودگاه فراهم شد. با توجه به دور بودن ایلام از مرکز کشور، فرودگاه نقش بسیار مهمی در برقراری تعاملات مسافری و تجاری با مرکز کشور داشته است.

در حال حاضر در فرودگاه ایلام ۱۷ پرواز در هفته به مقصد ایلام - تهران و بالعکس انجام می‌گیرد که هم اکنون شرکت های هواپیمایی ایران ایر، قشم ایر، ماهان و آسمان در خطوط هوایی ایلام به تهران و مشهد فعالیت دارند. همچنین با رایزنی‌های مدیران ارشد این استان قرار است هلدینگ سرمایه‌گذاری فولاد یگانه سپهر پدیده یزد، شرکت هواپیمایی ایلام‌ایر را در این استان راه اندازی کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام  در اینباره گفت: طبق قول های مساعد مدیر عامل شرکت ایلام ایر، این شرکت تعداد ناوگان هواپیمایی خود را به ۱۰ فروند افزایش داده و هم اکنون دوفروند هواپیما را نیز خریداری کرده و درحال نهایی کردن دو هواپیمای دیگر است.

دیگر برنامه مهم مدیران ارشد ایلام، راه اندازی فرودگاه آبدانان است. این فرودگاه در هشت کیلومتری شمال شرق آبدانان قرار دارد که از سال ۱۳۵۰ به منظور مقابله با تهدیدات عراق در مرزهای غربی کشور و با کارکرد نظامی احداث شد و تا سال ۸۶ نیز مورد استفاده هواپیماهای جنگی و برخی هواپیماهای سبک مسافربری بوده است.

مجوزهای احداث باند مسافری این فرودگاه با قابلیت نشست برخاست هواپیماهای سبک و متوسط گرفته شده و این پروژه مهم در سفر آتی رئیس جمهور به استان ایلام رسماً کلید خواهد خورد. با توجه به سرمایه گذاری های عظیم و بسیار گسترده صنعتی استان ایلام در بخش های جنوبی این استان، اجرای آزادراه امیرالمومنین و همچنین حجم ورودی زوار در سال های آتی، فرودگاه آبدانان می تواند نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای مسافری و گردشگری این استان باشد.

فراز و فرودهای توسعه‌ بر باند فرودگاه‌ها

تنها فرودگاه کرمانشاه، گرفتار برنامه بازسازی

فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه از دهه ۴۰ تاکنون مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه در منطقۀ غرب کشور بوده و دارای ۲ ترمینال هوایی ویژهٔ پروازهای خارجی و داخلی است. در سال ۷۵ با توسعه باند اصلی این فرودگاه از ۲۷۰۰ متر به ۳۴۰۰ متر، امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر ایرباس در این قرودگاه فراهم شد.

نمایندگان و مدیران ارشد کرمانشاه طی این سال ها نه تنها در تعریف دومین فرودگاه استان در شهرهایی مانند قصرشیرین - برای پشتیبانی از منطقه آزاد تجاری - ناکام بوده اند بلکه در بهسازی باند اصلی فرودگاه هم غفلت های نابخشودنی داشته اند. عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه قرار بود در سال ۹۶ انجام شود ولی به دلایل و بهانه هایی مانند زلزله و انداختن بار بر دوش مدیران بعدی، به عقب افتاد.

فرودگاه کرمانشاه که روزگاری پروازهای کرمانشاه - کیش، کرمانشاه - سلیمانیه، کرمانشاه – استانبول و کرمانشاه - مکه در آن برقرار بود  و بیش از ۱۰۰ پرواز در هفته داشت، در سال های اخیر حتی برای تامین پروازهای معمول کرمانشاه - تهران هم با چالش ها و تنگناهای جدی مواجه شده است. البته خوشبختانه پس کش و قوس ها و پیگیری های بسیار مدیران ارشد استان، اوایل اردیبهشت امسال عاقبت عملیات نوسازی باند اصلی آغاز شد و با توجه به حجم گسترده کار و آغاز فصل سرما، اجتمالا این پروژه در اواخر بهار ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

استان های ایلام و کردستان طی دو دهه اخیر تصمیمات مهم و تحول آفرینی در حوزه فرودگاهی خود گرفته اند ولی متاسفانه مدیران ارشد و نمایندگان استان کرمانشاه در همین فاصله زمانی _ و به ویژه در یک دهه گذشته _ به دلیل فقدان کلان‌نگری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فرودگاهی، از نقش آفرینی‌ها و تصمیم سازی‌های متناسب با جایگاه منطقه‌ای کرمانشاه عاجز و ناتوان بودند. البته این عقب ماندگی ها و پس رفت‌های منطقه ای در حوزه های آزادراهی، بزرگراهی، تجاری و بازرگانی، صنعتی و کشاورزی هم آشکارا قابل مشاهده است.

استان کرمانشاه باید توسعه بیشتر فرودگاه فعلی و ارتقای جایگاه منطقه‌ای آن و جانمایی یک فرودگاه جدید در جوار منطقه آزاد قصرشیرین یا منطقه ویژه اسلام‌آباد و استقرار یک ایرلاین اختصاصی در کرمانشاه را جزو اولویت‌های جدی توسعه‌ای خود قرار دهد و الا جایگاه لغزان و لرزان فعلی را هم از دست خواهند داد. هرچند در شرایط اقتصادی فعلی کشور، جبران این عقب ماندگی ها بسیار دشوار است.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 2762804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha