مستند زیست محیطی «عروس بوکان» رونمایی شد

سرویس آذربایجان غربی- همزمان با افتتاح مرکز آموزش تالابی و خانه محیط زیست گرده قیط و ممیند شهرستان نقده از فیلم مستند زیست محیطی عروس بوکان با حضور مقامات ملی ، استانی و شهرستان رونمایی شد.

به گزارش کردپرس از محیط زیست؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این باره گفت : این فیلم مستند که در مورد پرنده در معرض خطر انقراض میش مرغ است به سفارش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، در ۲۹ دقیقه و به کارگردانی بهروز اسراری ساخته شده است .

سعید شهند افزود : اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی را در راستای حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض  انجام می دهد و تولید این مستند که نمونه ای از اقدامات نرم افزاری این اداره کل است، با هدف آگاهی بخشی ، تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت های عمومی در راستای حفاظت از این پرنده ارزشمند انجام گرفته است.

او با اشاره به وجود تنها ۲۴ تا ۳۰ قطعه از این پرنده در استان ، اظهار کرد : اگر حمایت های سازمان در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند وجود نداشت ، امروز نسل این پرنده در کشور منقرض شده بود اما با تخصیص اعتبارات لازم و اجرای برنامه های حفاظتی ، گام های مثبتی در مسیر احیا این گونه برداشته شده است  و اداره کل حفاظت محیط زیست برنامه عمل ملی حفاظت از این پرنده را با جدیت دنبال می کند.

پرنده میش‌مرغ، در زبان کردی «چیرگ» نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

میش مرغ در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

کاهش جمعیت این گونه از دهه ٤٠ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ به‌صورت تدریجی رخ داد. تا اینکه در ابتدای دهه ۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از زیستگاه این گونه را به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخت و حفاظت از آن آغاز شد و در حال حاضر بوکان تنها زیستگاه میش مرغ ایران شناخته می شود.

در سال های گذشته در بوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده بود و به طور عمده زیستگاه‌های این پرنده در "دشت حمامیان"، "سی ‌کانیان"، "اینگیجه" و روستای "بیگ اویسی" هستند، اما این میزان در آخرین سرشماری زمستان ١٤٠١ به ٢٥ قطعه گونه میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت «سوتاو حمامیان» بوکان رسیده است.

کد خبر 2762654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha