خرید محصول ۱۶ هکتار مزارع گندم «دشت سوتاو» بوکان برای حفاظت از میش‌مرغ‌ها

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: امسال محصول ۱۶ هکتار از مزارع گندم کشت شده در اراضی پناهگاه حیات وحش «دشت سوتاو حمامیان» این شهرستان برای حفاظت از جوجه میش‌مرغ‌ها خریداری شد.

به گزارش کردپرس، آوات بازیار اظهار کرد: مبلغ لازم برای خرید محصول این اراضی از ردیف بودجه اختصاص یافته به احیای جمعیت میش‌مرغ که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و با تلاش و پیگیری‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی تامین اعتبار شده، پرداخت شده است.

او ادامه داد: با خرید گندم مزارع این منطقه، کار برداشت محصول در این اراضی برای حفاظت از جوجه میش‌مرغ‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، دیرتر و در آخر مرداد انجام خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان افزود: میش‌مرغ‌ها پس از انتخاب جفت در فصل بهار، اواسط اردیبهشت ماه شروع به تخمگذاری می‌کنند که تقریبا چهار هفته زمان برای تفریخ تخم‌ها و بعد از آن برای اینکه جوجه‌های میش مرغ بتوانند پرواز کنند، حدود ۲ ماه زمان لازم است.

بازیار اضافه کرد: همزمان بودن این اتفاق با برداشت محصولات کشاورزی در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو باعث شده تا سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه جوجه‌های میش‌مرغ از آسیب شکارچیان طبیعی خود و گزند آسیب‌های انسانی بویژه هنگام برداشت محصول به دور بوده و پناهگاهی برای استتار و استراحت و تغذیه داشته باشند، نسبت به خرید محصول گندم اقدام کند.

او گفت: خریداری محصول گندم در سال‌جاری و زمین‌های کشاورزی که سال گذشته خریداری شده دستاوردی بزرگ برای خانواده محیط زیست ایران است.

بازیار گفت: دوره‌های توجیهی برای کشاورزان و کمباین‌داران این منطقه نیز برگزار شده و کمباین‌ها در این منطقه هنگام شب حق فعالیت ندارند و در مزارعی که احتمال وجود کلونی میش‌مرغ‌ها وجود دارد قبل از درو کشاورزان یا اعضای انجمن‌های زیست محیطی یا محیطبانان مسیر رفت و برگشت کمباین را بررسی می‌کنند.

به گزارش کردپرس از ایرنا؛ سال گذشته نیز در راستای حفاظت و صیانت از گونه در خطر انقراض میش‌مرغ، ۳۸ هکتار از زمین‌هایی کشاورزی واقع شده در زیستگاه این پرنده در روستای "حمامیان" و منطقه دشته سوتاو این شهرستان خریداری شده بود.

کد خبر 2757945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha