تخصیص هزار میلیارد تومان برای احیا/مساحت دریاچه ارومیه ٦٠٦ کیلومتر مربع شد

سرویس آذربایجان غربی- علیرغم تخصیص ۱ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به تداوم کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه در سال جاری، گفت: اکنون مساحت آب دریاچه ارومیه هم اکنون ۶۰۶ کیلومتر مربع و حجم آن ۵۸۰ میلیون مترمکعب است

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان افزود:دولت سیزدهم با تمام توان بر تکمیل پروژه‌های سخت‌افزاری و پیشبرد برنامه‌های نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه متمرکز شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف برای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: ۲۶ برنامه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیش از این برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و دولت سیزدهم به دنبال اتمام این پروژه‌هاست.

او در ادامه به تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در یک سال اخیر اشاره کرده و افزود: دولت سیزدهم در کنار اتمام این دو پروژه، می کوشد تا پایان سال جاری برنامه های دیگری چون تکمیل سد چپرآباد و انتقال آب بادین آباد به کانی سیب را به سرانجام برساند.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به توسعه ۱۴۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی در منطقه در طول سال‌های اخیر نیز اشاره کرده و گفت: با توسعه اراضی کشاورزی، ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب مازاد از حوضه آبریز دریاچه ارومیه برداشت شده و ۹۰ درصد آب این حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، افزود: اولویت دولت سیزدهم در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در کنار حمایت از کشاورزان است.

استاندار آذربایجان‌غربی از بهره‌برداری از باغ گردوی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتاری در حوضه دریاچه ارومیه در راستای اصلاح الگوی کشت خبر داد و تاکید کرد: با تغییر الگوی کشت و کاشت محصولاتی چون گردو و پسته، در کنار کاهش مصرف آب، شاهد افزایش درآمد مردم منطقه خواهیم بود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در پایان با اعلام اینکه در سال گذشته ۱ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته، افزود: دولت سیزدهم در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه مصوب کرده است.

کد خبر 2761779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha