کاهش میزان بارش ها در آذربایجان غربی/نیاز آبخوان های استان بسیار بالاتر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: میزان بارش استان در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ نزدیک ۵۲۰ میلی متر بود که این رقم در سال بعد آن یعنی سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ به حدود ۴۲۰ میلی متر کاهش یافت؛ سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ این رقم به ۳۰۰ میلی متر نرسید و در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ نیز این رقم باز به ۲۹۵ میلی متر رسید.

به گزارش کردپرس، از آب منطقه ای؛ مجید رستگاری با اشاره به بارش ۳۳۸ میلی‌متری طی سال آبی گذشته در استان گفت: این میزان، حدود ۱۴.۷ درصد بیشتر از سال گذشته بود ولی نسبت به متوسط درازمدت بازهم کمتر شده است.

رستگاری افزود: در سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ میزان بارش در آذربایجان غربی ۲۹۵ میلی متر بود که این رقم در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ به ۳۳۸ میلی متر افزایش یافت.

او اضافه کرد: البته با توجه به آمار، میزان متوسط بارش درازمدت در آذربایجان غربی ۳۵۷ میلی متر است که در سال آبی گذشته ( ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۱۹ میلی متر معادل پنج درصد کمتر بارندگی کمتری نسبت به درازمدت داشته ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ میزان بارش در سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس به ترتیب ۳۳۳، ۶۸۷ و ۲۶۵ میلی متر ثبت شد.
رستگاری گفت: با توجه به این آمار، میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد، حوضه زاب ۶ درصد و در حوضه ارس ۲۷ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ افزایش داشت. البته با توجه به بررسی های آماری، میزان بارش در سال آبی گذشته نسبت به متوسط درازمدت در حوضه زاب ۶درصد بیشتر شده ولی در حوضه دریاچه ارومیه ۶ درصد و در حوضه ارس ٥درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: باید توجه داشت که طی سه سال آبی، این استان با میزان بارش های کمتر از ۳۰۰ میلی متر روبرو بود و امسال نیز کمی بیشتر از ۳۰۰ میلی متر بارش داشتیم و نیاز آبخوان های استان بسیار بالاتر است و نیازمند بارش های بسیار بیشتری به ویژه در بارش برف هستیم.

رستگاری گفت: در سال آبی گذشته، میزان بارش برف بسیار کم شده بود و حجم قابل توجه بارش ها را باران های بهاری تشکیل می داد که این امر، به ذخایر آبی استان مشکلات جدی وارد کرده است. آذربایجان غربی در سال های نه چندان دور یکی از استان های پربارش و پرآب کشور بود ولی در سال های اخیر با تغییرات اقلیمی، این رقم سال به سال با کاهش مواجه می شود.

او بیان کرد: میزان بارش استان در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷  به نزدیک ۵۲۰ میلی متر می رسید که این رقم در سال بعد آن یعنی سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ به حدود ۴۲۰ میلی متر کاهش یافت؛ سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ این رقم به ۳۰۰ میلی متر نرسید و در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ نیز این رقم باز به ۲۹۵ میلی متر رسید.

کد خبر 2761284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha