جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان برندسازی را در اولویت‌ قرار دهد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل هنرهای نمایشی ایران گفت: دبیرخانه جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان باید موضوع برندسازی و اقتصاد هنر را برای گروه‌های نمایشی در اولویت‌بندی قرار بدهد و امیدوارم از طریق آموزش‌ این‌ گونه نمایش‌ها که یک ژانر تاثیرگذار است، بتوان آن را در کنار نمایش‌های فاخر و بزرگ دید.

به گزارش کردپرس، کاظم نظری در خصوص نحوه میزبانی و برگزاری دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان گفت: خوشحالم که در این سرزمین زندگی می‌کنم، خوشحالم که در کنار مردان، کُردهای قهرمان، پهلوان در دومین جشنواره اتودهای نمایشی، کنارشان هستم. این جشنواره به حمدالله حال و روز آغازین خودش را به هر حال دارد سپری می‌کند، ۱۲ نمایش در حال اجراست که من فکر می‌کنم تا همین الانی که دارم با شما صحبت می‌کنم ۹ نمایش را دیدم فکر کنم سه نمایش دیگر مانده به اتمام برسد و ارزیابی من از این نمایش‌هایی که به اجرا درآمده است، بسیار خوب است.

او تاکید کرد: حضورهنرمندان خانم در این جشنواره بسیار خوب به چشم می‌آید و هنرنمایی بسیار ارزنده‌ای دارند. خیلی اصولی عمل می‌کنند و موقعیت‌های نمایشی خوبی را خلق می‌کنند. به هر حال این اتودهای نمایشی به نوعی استعدادهای ناب این کشور را در یک شهر مرزی نمایان می‌کند و خودش را بروز می‌دهد و به عقیده من بسیار عالی‌ است و باید این جشنواره‌ها به این شکل تقویت بشود و در کنارش هم مسائل آموزشی فراهم بشود که جوانان کشور ما با این‌گونه نمایش‌های کوتاهی که می‌تواند موقعیت‌های خیلی خوبی را در یک مقطع زمانی کوتاه فراهم و بیان ‌می‌کند و با یک شرایط خلاقانه بروز پیدا کند و ما در شکلی عینی‌اش در صحنه تئاتر بتوانیم آن حض لازم را ببریم و در کنارش کاتارسیس و آن تزکیه‌ای که باید فراهم بشود تا روایت و تاثیرگذاری‌اش روی مخاطب ایجاد بشود که قطع به یقین برای منی که با عنوان یک مخاطب در مقابل این‌نوع نمایش‌ها قرار گرفتم، ایجاد شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ایران ادامه داد: ضرورت و اهمیت اجرای این نوع نمایش در شهرهای مرزی به نظرم باید تداوم داشته باشد، بحمدالله این ظرفیت در این استان و به ویژه در شهر بوکان وجود دارد. هنرمندان خیلی خوب، جوانان برومندی که می‌بینم چه قدر تلاش می‌کنند، برای اینکه گروه‌ها به بهترین شکل نمایش‌های خودشان را به اجرا بگذارند، من را به آینده امیدوار می‌کند و امیدوارم که این جشنواره تداوم داشته باشد. به هر حال این جشنواره دومین دوره خودش را دارد می‌گذراند و باید به بلوغ لازم برسد و ما شاهد اجرای بهترین کارهای خوب کشورمان باشیم که از طریق این استعدادهای خوب آن را پیدا بکنیم، برای کارهای بزرگتر، کارهای موثر و اثرگذار.

او تاکید کرد: خوشبختانه این جشنواره ثبت ملی شد و به هرحال حضور ما هم در اینجا نشانگر این است که این جشنواره توانسته است جایگاه خودش را پیدا کند و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اینجا بکشاند. این مهم، مستلزم این نکته است که دست‌اندکاران جشنواره برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد هنری برای سومین سال خودش با برنامه‌ریزی مدون پیش بروند. اگرچه معمولاً، متاسفانه در بعضی از فستیوال‌ها کارهای اجرایی را فقط می‌گذاریم نزدیک‌های زمان برگزاری جشنواره مدیریت کنیم.

نظری اضافه کرد: به عقیده من از روز سومی که این جشنواره به اتمام می‌رسد، تازه آغاز دوره سوم جشنواره‌ است، باید خروجی‌های این جشنواره به استان‌ها داده بشود و من از شما می‌خواهم که دبیرخانه‌ این جشنواره فعالانه به کار خودش ادامه بدهد و با مسئولان استان در ارتباط باشد و گزارش عملکردش را به مدیران ارشد استان و مدیرکل محترم آقای دکتر نوروزی ارائه شود که جایشان خالی است و به‌ هر حال قطع به یقین هم مشغول فعالیت‌های دیگری در استان هستند.

او برای تداوم برگزاری جشنواره اتودهای نمایشی بوکان اظهار امیدواری کرد و گفت: ما باید شاهد شکوفایی بیشتر این جشنواره باشیم. این جشنواره ظرفیت بسیار خوبی دارد. من تاکنون این ۹ اثری را که از استان‌های مختلف همچون مشهد تا کرمانشاه و شهرهای دیگر اینجا حضور دارند و در روز اول، اجرا شده‌اند، به شخصه شاهد هنرنمایی بازیگران تئاتر کشورم هستم که این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود.  امیدوارم انتشار و انعکاس اخبار جشنواره در سطح کشور فعالانه کار شود و ما شاهد تعالی این جشنواره باشیم. چون جشنواره‌ها، درست است که یک جشن می‌باشند، اما در کنارش تولید کار هنری است که این تولیدات نمایشی می‌تواند به آینده تئاتر و تولیدات بیشتر هنری کمک کند و مردم هم با این نمایش‌های کوتاه می‌توانند، آشنا بشوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی ایران بیان کرد: اکنون حرکت دنیا به همین سمت است. شما سریال‌های کره‌ای و سریال‌های خارجی‌ را هم نگاه بکنید، می‌بینید که در بین ۱۵ تا ۲۰ قسمت یک سریال فیلم‌های کوتاهی به صورت وب‌ سری تولید می‌کنند که مردم در فضای مجازی می‌توانند دنبال کنند. این نوع برنامه‌ها می‌توانند در آینده برای تولیدات محتوای فضای مجازی ما مورد استفاده قرار بگیرد.

او افزود: اگر هنرمندان توجه داشته باشند، می‌توانند از پلتفرم‌هایی که نمایش را دنبال می‌کنند، خوراک محتوای تولید را از همین نوع نمایش‌ها تأمین کرده و گردش چرخ اقتصاد تئاتر هم از این طریق شکل می‌گیرد و این جشنواره می‌تواند این‌ موارد را آموزش دهد. من تقاضا می‌کنم دبیرخانه جشنواره حتما اهمیت موضوعات برندسازی و اقتصاد هنر را برای گروه‌های نمایشی در اولویت‌بندی قرار بدهد، وقتی من این نمایش‌ها را می‌دیدم، می‌گفتم چه قدر خوب می‌شود که ما در فضای مجازی و هنگامی که مردم در یک مقطع زمانی کوتاه، چه در اتوبوس و یا در تاکسی‌ هستند و یا حتی در یک کافه‌ نشسته‌اند، یک ‌موقعیت نمایشی را دوست دارند ببینند، این نمایش‌های کوتاه و اتودهای نمایشی برایشان بسیار جذاب خواهد بود، همچنان که برای من هم اجراهای جشنواره خیلی جذاب بود و ویژگی‌های خاص خودش را داشت.

نظری گفت: امیدوارم با آموزش‌های این‌ گونه نمایش‌ها که یک ژانر تاثیرگذار است، بتواند در کنار نمایش‌های فاخر و نمایش‌های بزرگ، جای خودش را پیدا کند و برای همه دست‌اندرکاران و همه عزیزانی که جشنواره را حمایت کردند، از دبیر محترمی که جوان هست و تمام جوانان خوب بوکان را دور خودش جمع کرده ‌است تا یک جشنواره خوب را در سطح ملی برگزار کند، به نوبه خودم تشکر می‌کنم و برایشان آرزوی سلامتی، توفیق و موفقیت دارم/.

گفت و گو؛ ابراهیم عثمانی

کد خبر 2761487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha