از سرمایه گذاری و خریدن ملک در ترکیه دست بردارید

سرویس ترکیه - انتشار تصاویر ضرب و شتم یک توریست کویتی در رسانه های مجازی خشم گسترده شهروندان کشورهای عربی را به همراه داشت و به ایجاد کارزار توقف سرمایه گذاری در ترکیه انجامید.  

به گزارش کردپرس، انتشار تصاویر ضرب و شتم یک توریست عرب از شهروندان کویت در ترابزون باعث خشم شهروندان عرب در ترکیه علیه موج جدید نژادپرستی علیه شهروندان کشورهای عربی در این کشور شد.

ضرب و شتم یک توریست کویتی مقابل چشمان خانواده اش

این ماجرا از آنجا آغاز شد که دو شب پیش در حالی که پلیس ترابزون در حال آرام کردن دو توریست عرب در یک خیابان در ترابزون بود، که با یکدیگر بحث می کردند، یک شهروند ترکیه به توریست عرب حمله کرد و با زدن یک مشت محکم به سر این فرد، او را نقش زمین کرد. این در حالی بود که اعضای خانواده این فرد در صحنه حاضر بودند. 

انتشار این تصاویر در صفحات مجازی باعث واکنش گسترده شهروندان کشورهای عربی علیه موج جدید نژادپرستی در ترکیه شد. این موضوع همچنین به طور گسترده در رسانه های دنیای عرب بازنشر شد.

تاجر کویتی: سرمایه های خود را از ترکیه خارج می کنم

پس از این ماجرا یک تاجر کویتی مشهور اعلام کرد که تصمیم دارد اموال خود را در ترکیه بفروشد و سرمایه های خود را از این کشور خارج کند. این تاجر در پستی در حساب های شبکه اجتماعی خود نوشت:

«من یک شهروند کویتی هستم که دارای املاک و سرمایه گذاری در ترکیه هستم و همچنین روابط تجاری با این کشور دارم. من قصد خود را برای فروش همه املاک خود در ترکیه و به پایان رساندن تمام معاملات تجاری خود با این کشور اعلام می کنم.»

این تاجر عرب با بیان این که دلیل خروج سرمایه هایش از ترکیه عدم احساس امنیت در این کشور است، گفت: «زیرا مردم ترکیه به مردم عرب و مردم کشورهای حوزه خلیج فارس توهین می کنند و خشونت آنها به مرز ایجاد وحشت عمومی رسیده است. به بستگان و هموطنانم توصیه می کنم که به ترکیه سفر نکنند و در اسرع وقت سرمایه های خود را از این کشور خارج کنند.»

برخی دیگر از شهروندان نیز با اشاره به افزایش خشونت های نژادپرستانه علیه خارجی ها در ترکیه از تصمیم برای خروج سرمایه ها از این کشور استقبال کردند.

چرا مردم ترکیه همین رفتار را نسبت به توریست های غربی ندارند؟

یکی از شهروندان کشورهای عربی با اشاره به این که شهروندان و توریست های کشورهای غربی با حوادث مشابهی در ترکیه مواجه نمی شوند، نوشت: «با وجود سکوت دولت ترکیه، آیا شما همچنان می خواهید به ترکیه بروید، حتی به قیمت اینکه در مقابل خانواده و دوستان خود مورد توهین، ضرب و شتم قرار بگیرید یا حتی کشته شوید؟»

او افزود: «بایکوت اجناس ترکیه ای و سفر توریستی به این کشور دیگر یک وظیفه است. چرا ما در ترکیه شاهد حمله به مردم کشورهای غربی نیستیم؟»

در روزهای اخیر کارزار منع خرید اجناس ترکیه ای همچنین خروج سرمایه ها از کشور ترکیه از سوی شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس ترند شده است.

توهین یک نویسنده مشهور کویتی به مؤسس ترکیه نوین

در این میان پست های یک نویسنده کویتی علیه ترکیه باعث واکنش گسترده مقامات اپوزیسیون ترکیه شد. 

این نویسنده به نام عبدالعزیز ضویحی بن رمیح، با انتشار پستی تحقیر آمیز با تصویری از پاسپورت ترکیه نوشت: «تنها با 400 هزار دلار می توانید یکی از این ها بگیرید. من از هر کسی که یکی از این ها را بگیرد و نامزد ریاست جمهوری شود  همه تصاویر و مجسمه های آتاترک را نابود کند، استقبال می کنم.»

واکنش مقامات اپوزیسیون ترکیه به اظهارات نویسنده کویتی

این سخنان خشم بسیاری از مقامات از جمله امید اوزداغ رهبر ملی گرای افراطی حزب ظفر، اوزگور اوزل نماینده ارشد CHP و رئیس فراکسیون این حزب در مجلس ترکیه، همچنین محرم اینجه رهبر حزب میهن را بر انگیخت. 

امید اوزداغ با بیان این که مخالف تحصیل دانشجویان خارجی در ترکیه و سفر توریست های خارجی به این کشور نیست با مخاطب قرار دادن وزارت دادگستری ترکیه نوشت: «تنها خواستار این هستم که این فرد را به این کشور راه ندهید.»

حزب میهن و رئیس آن محرم اینجه با انتشار بیانیه ای خواستار مصادره شدن اموال این فرد در ترکیه شدند. 

ضویحی در پاسخ به این سخنان اعلام کرد که از امید اوزداغ به دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.

تنها واکنش از سوی مقامات AKP

عبدالرحمن قورت، عضو شورای مرکزی تصمیم گیری حزب عدالت و توسعه (AKP) در واکنش به این اخبار، رفتارهای نژادپرستانه علیه شهروندان عرب در ترکیه را «احمقانه» توصیف کرد و نسبت به انزوای احتمالی ترکیه و قطع روابط تجاری این کشور با کشورهای عربی در صورت ادامه این گونه رفتارهای نژادپرستانه هشدار داد.

کشته شدن جوان عرب سوری در قونیه

گفتنی است، خشونت علیه شهروندان عرب سوریه ای و عراقی همچنین دیگر شهروندان خارجی خاورمیانه در ترکیه در سال های اخیر هر روز بیشتر می شود. 

دو روز پیش (شنبه) «عمار ابراهیم تبوش» پناهجوی ۲۲ ساله سوریه ای به دلیل طلب کردن مزد خود از صاحب کارش در منطقه صنعتی آناتولی در قونیه توسط او از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. سال پیش نیز اتفاقات مشابهی در نقاط دیگری از ترکیه از جمله آنکارا رخ داد. درگیری های نژادپرستانه در منطقه آلتین داغ آنکارا تا حدی بالا گرفت که اداره مهاجرت ترکیه دیگر به هیچ فرد خارجی به ویژه اتباع سوری و عرب، اجازه اقامت در این منطقه را نمی دهد.

کد خبر 2760926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha