پروژه های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ منابع آبی کردستان دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: پروژه های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ منابع آبی و تقویت خاک و توسعه کشاورزی داشته و باید با جدیت ادامه یابد.

به گزارش کرد پرس، کیومرث حبیبی در دومین نشست مدیریت جامع حوضه های آبخیز استان کردستان در سنندج، گفت: در صورت بی توجهی به عرصه های طبیعی و تخریب آن، باید منتظر مهاجرت جمعیت از منطقه زاگرس به دیگر نقاط کشور باشیم، بنابراین باید همه نسبت به حفظ منابع طبیعی احساس مسئولیت کنند.

وی به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان و اختصاص اعتبارات مناسب برای اجرای طرح های آبخیزداری اشاره کرد و افزود: نیاز است سازمان امور اراضی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، به صورت ویژه تر پیوست بودجه ای برای اجرای پروژه های آبخیزداری را در نظر بگیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: عملکردهای ۲ گانه سازه های مکانیکی آبخوانداری اقدام بسیار خوبی است اما صرف حفظ آب، کافی است و باید با ایجاد طرح های گردشگری، قایق سواری و پرورش ماهی به تقویت گردشگری نیز کمک کرد.

حبیبی ادامه داد: از حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، پنج هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است؛ بنابراین تخصیص میانگین کل استان همین بوده و کم کسری نبوده است و این اعتبارات تخصیصی هم بیشتر به پروژه های اولویت دار اختصاص یافته است.

لزوم کمک همه دستگاه ها برای اجرای پروژه های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در این جلسه بر لزوم اجرای روش های پایدار آبخیزداری و آبخوانداری برای به تعادل رساندن شرایط زمین و خاک در استان تاکید کرد و بیان کرد: اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری بهترین راه برای حفظ منابع آبی و خاکی و جلوگیری از بیابان زایی است و همه دستگاه ها باید در این راستا کمک کنند.

بهزاد شریفی پور خواستار جدیت برای انجام مدیریت جامع حوضه های آبخیز استان شد و یادآور شد: پروژه های آبخیزداری باید در بالادست سدها و برای تقویت پوشش گیاهی انجام شود.

کسری ۷۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن آب زیرزمینی دشت های شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این جلسه از کسری ۷۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن آب های زیرزمینی دشت های شرقی استان خبر داد و گفت: این رقم سه و نیم برابر حجم آب سد قشلاق است.

آرش آریانژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در حوضه سفید رود و سد تلوار هنوز دچار افت مخزن نشده ایم، باید در این حوضه طرح های آبخیزداری به صورت ویژه اجرا شود.

کد خبر 2760720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha