هدیه روز خبرنگار کارخانه پویا زرکان به  خبرگزاری کردپرس!

نام شهرستان تکاب با محرومیت عجین شده، در کنار آن اما، وجود معدن طلای پر حاشیه پویا زرکان آق دره تکاب، قرار دارد که تمام این سال ها نه تنها چیزی از محرومیت این شهرستان طلایی نکاسته است، بلکه هر بار با ایجاد حواشی عجیب و غریب خبر ساز هم می شود. 

کرد پرس_ معدنی که در سال های بعد از انقلاب و در دولت اصلاحات، توسط وزارت صنعت و معدن وقت، با لابی گری هایی چند به یک شرکت به اصطلاح کانادایی-ایرانی واگذار شده و هنوز هم نحوه واگذاری آن جای بررسی و پیگیری دارد!
این معدن از سال ۱۳۷۵ تا کنون با گسترش حوزه کاری و احداث چندین شرکت در منطقه فعال بوده و حسب شواهد موجود، مجموعه معدنکاری و فرآوری طلای آق دره بدون عوارض زیستی و انسانی نبوده است!
مجموعه مدیریتی این معدن در این سال ها با وجود درآمدهای کلانی که داشته است اساسا توجهی به مطالبات مردم این منطقه نداشته و از برآورد کردن حداقل مطالبات آنان خودداری کرده است.
از اخراج و شلاق زدن، عدم توجه به مطالبات حقوقی و سلامت کارگران گرفته تا برداشت غیر مجاز حق آبه کشاورزان روستاهای اطراف، ایجاد تغییرات زیست محیطی در معدنکاری طلای آق دره، نبود سد باطله مجهز به عایق غیر قابل نفوذ  و برداشت بیش از حد مجاز خاک طلا، آلودگی ناشی از زهاب های اسیدی و آزاد شدن عناصری چون آرسنیک، جیوه، کادمیوم، سرب و روی و نفوذ آنها به آب های زیرزمینی و سطحی، وجود بیماری در بین روستاییان و دام های آن ها و ... همه و همه برکات وجود معدن و کارخانه طلای آق دره تکاب است.
کارخانه ای که پرونده شفافی در نحوه مدیریت و فروش تولیدات و همچنین عقبه اقتصادی ندارد، بلای جان منطقه و روستاییان اطراف شده و  تاب و تحمل کوچک ترین انتقادی را هم ندارد و با هر بار انتقاد مردم محلی با شدیدترین نحو با آنها برخورد می کند. از سویی دیگر عدم تاب آوری و نبود سواد رسانه ای مسئولان کارخانه پویازرکان باعث شده تا با انتشار هر گزارش انتقادی از این مجموعه  به جای انتشار جوابیه بلافاصله اقدام به شکایت کرده است.
مسئولان کارخانه پویازرکان تا کنون در پی انتقادات مستند خبرگزاری کردپرس، ٢ بار اقدام به طرح شکایت از این خبرگزاری کرده اند که آخرین مورد آن  در روز خبرنگار به ثبت رسانده اند و شکایت آنها به نحوی هدیه روز خبرنگار به این خبرگزاری بوده!! که رسالت خود را بر مردمی بودن، بیان حقیقت و راستی آزمایی بنا نهاده است.
از معدن و کارخانه پویا زرکان که به جای شنیدن مطالبات کارگران با شلاق جوابشان را می دهند و به جای وعده استخدامی که داده بود در مراجع قضایی از کارگران  جویای کار شکایت می کند، انتظار بیشتری نمی رود، اما انتظار می رود مسئولین نظارتی و اجرائی و دستگاه قضا، بدون ملاحظات سیاسی ضمن تقویت بنیان های تولید، منافع مردم محروم منطقه و اشتغال آنان را در اولویت داشته باشند و موارد و مستندات موجود در خصوص این معدن و کارخانه را در راستای احقاق حقوق عامه بررسی کنند و نتایج آن را از طریق رسانه های معتبر در اختیار مردم بگذارند.
این رسانه افتخار دارد در عرصه های مطالبه گری  مردمی از جمله چنین پرونده هایی در کنار دستگاه های اجرائی و نظارتی و قضایی پایدار بماند.

کد خبر 2759322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha