تخلفات گسترده معدن طلای «آق دره» تکاب و لزوم ورود رییس کل دادگستری

سرویس آذربایجان غربی- شنیده حاکی از آن است که پرونده تخلفات در شرکت معدن طلای پویا زرکان تکاب از سال ۹٤ تاکنون در مراجع قضایی تکاب و مرکز استان در دست بررسی است اما متاسفانه به دلیل کارشکنی های انجام گرفته و دست های پشت پرده میزان جریمه های این معدن برای تخلف اضافه برداشت، طی احکام تجدید نظر به یک سوم مبلغ جریمه اولیه کاهش یافته است.

بر اساس اخبار رسیده به کردپرس؛ طبق پروانه بهره برداری معدن پویا زرکان تکاب اجازه استخراج ۴ هکتار را دارد، اما اضافه برداشت در مرحله اول که درسال ۹۴ با شکایت منابع طبیعی و نظر کارشناسی به ١١٢ هکتار رسیده بود با جریمه ای معادل ۴۴ میلیارد تومان روبه رو شد.

در مدت ٧ سال از تشکیل پرونده و بعد از اعتراضات طرفین در آخرین کارشناسی شهرستان تکاب مقدار خارج از پروانه استخراج به ۲۱۲ هکتار رسیده! و رقم ۴۸ میلیارد تومان هم به عنوان جریمه کارشناسی این تخلف معدن کار تعیین شد، اما با اعتراض مجدد شرکت پویا زرکان، پرونده دوباره در بین محاکم قضایی و استان و تکاب رد و بدل شده است.

اکنون بر اساس رای هیئت سه نفره کارشناسان که یکی از انها کارمند اداره کل صنعت، معدن تجارت آذربایجان غربی است، این مبلغ در مرحله تجدید نظر به ۱۸ میلیارد تومان رسیده است!

متاسفانه علیرغم خساراتی که این معدن به محیط زیست وارد کرده، تورم های موجود، افزایش قیمت جهانی طلا، جریمه تخلف اضافه برداشت در این معدن کاهش یافته و این مورد منطقی به نظر نمی رسد بنابراین لازم است رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی به این پرونده ورود کند.

گفتنی است؛ تخلفات گسترده این شرکت در سال های ۸۳ تا ۹۴ در حال انجام بوده و پرونده کنونی هم از سال ۹٤ تاکنون در مراجع قضایی تکاب و استان در جریان است.

از سوی دیگر موضوع اضافه برداشت خاک نیز در این معدن مطرح است مجوز برداشت خاک از این معدن تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده و هنوز برداشت قبلی به مصرف نرسیده که مجددا مجوز دوباره برداشت را دریافت کرده اند! این موضوع نیازمند رسیدگی مراجع قضاییاست که چرا معدن دار اضافه بر حد استاندارد نباید برداشت خاک داشته باشد.

همچنین موضوع مدیران بازنشسته ای است که در این شرکت در عین حال که بازنشسته هستند و با عنایت به ماده ۲۸ و۳۰ قانون منع به کارگیری بازنشستگان حقوق بازنشستگی دریافت می کند، همچنان در این شرکت مشغول به کار هستند و در عین حال حقوق های بالای میلیونی می‌گیرند.

معدن طلای آقدره تکاب، در مراتع روستاهای آق دره علیا، و آق دره وسطی واقع شده و توسط شرکت معدنی پویازرکان آق دره (سهامی خاص) اداره می‌شود و اولین شرکت معدنی فعال در زمینه طلا در ایران است که فعالیت خود را در سال ١٣٨٢ آغاز کرد.

اکتشاف اولیه این معدن طلا در زمان حکومت پهلوی، توسط شرکت مین پرک آلمان انجام گرفت، اما به علت وجود عنصر زیاد جیوه کنار گذاشته شد. هنوز هم مشخص نیست چگونه و توسط چه کسانی به شرکت پویازرکان آقدره واگذار شد؟ از دیگر سو هنوز تکلیف پرونده تخلف ۴۴ میلیارد تومانی تخریب منابع طبیعی این معدن که از سال ۱۳۹۴ در محاکم استان بررسی و منجر به حکم شده، نهایی نشده است.

سالانه مجوز برداشت خاک برای معدن در حد مجازی تعیین شده، اما برداشت های این شرکت معدنی متاسفانه بیشتر از حد قانونی و مجازی است که برایش تعیین شده است!

کد خبر 33363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha