اجرای طرح جامع مرز شوشمی، شیخ صله و سومار در گرو تایید رسمی  آنها توسط عراق

سرویس کرمانشاه _ فریبرز کرمی گفت: طرح های جامع مرزهای شوشمی، شیخ صله و سومار آماده اجرا است ولی تا زمانی که کشور عراق این سه مرز را به صورت رسمی تایید نکند اجرای این طرح ها امکان پذیر نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: پس از رسمی شدن سه مرز شوشمی، شیخ صله و سومار از طرف ایران، اداره کل راهداری با هماهنگی مدیریت استان نسبت به فراهم کردن زیرساخت های موقت برای استقرار دستگاه‌های خدمات رسان در سه مرز مذکور اقدام کرد.

وی یادآور شد: البته در مرز شوشمی با وجود خرید تجهیزات کانکس، امکانات و سیستم های اداری، بنا به دلایلی مانند استقرار دیگر دستگاه ها در محوطه اختصاصی پایانه و عدم وجود فضا برای استقرار سایت موقت، متاسفانه امکان انجام اینکار میسر نبود.

کرمی ادامه داد: با پیگیری های مجددی که از طریق شورای ساماندهی مرزها صورت گرفت، با هماهنگی معاون سیاسی وقت، فرماندار پاوه و دستگاه‌های متولی، از مرز شوشمی بازدید به عمل آمد و در ادامه عملیات عمرانی و خاکبرداری برای ایجاد فضای مورد نیاز توسط پیمانکار شروع شد و تا یک ماه آینده سایت موقت در مرز شوشمی هم راه اندازی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح آخرین وضعیت طرح جامع سه مرز شوشمی، شیخ صله و سومار پرداخت و گفت: کار تهیه و تدوین طرح جامع سه پایانه رسمی برای این مرزها، سه سال قبل توسط مشاوران اداره راهداری تهیه و طراحی شد و این طرح ها در جلسات متعدد کارشناسی و همچنین در چند جلسه کارگروه ویژه مرز استان بررسی شدند و نظرات تمامی دستگاه‌های متولی در مرز به صورت کتبی اخذ گردید و برای اعمال در طرح جامع به مشاور ابلاغ شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: مشابه این پروسه کارشناسی در سازمان راهداری کشور طی شده و در جلسات مختلف و با اخذ نظرات دستگاه ها، این طرح ها مصوب شد و سپس برای تایید نهایی به شورای ساماندهی مرزها ارسال شده است.

وی یادآور شد: شورای ساماندهی مرزها در وزارت راه و شهرسازی مستقر است اما مسئولیت دبیرخانه آن بر عهده معاون وزیر کشور است.

کرمی گفت: طرح جامع مرزهای شوشمی، شیخ صله و سومار دو سال است در شورای ساماندهی مرزها تعیین تکلیف نشده و پیمانکار پروژه هم بلاتکلیف است.

وی درباره دلیل این بلاتکلیفی دو ساله گفت: متاسفانه این سه مرز هنوز از طرف عراقی به رسمیت شناخته نشده اند و تا آن زمان، امکان تایید این طرح های جامع در شورای ساماندهی مرزها وجود ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: طی این مدت نشست ها، پیگیری ها و مکاتبات متعددی با وزارت خارجه و دیگر مجموعه ها داشته ایم و یک نشست هم در عراق با مسئولین این کشور برگزار کرده ایم و امیدواریم با کمک وزارت خارجه این مرزها هرچه زودتر توسط طرف عراقی به رسمیت شناخته شوند.

وی گفت: پس از شناسایی این مرزها از طرف عراق، آنگاه امکان تصویب این های طرح جامع در شورای ساماندهی مرزها و اجرایی شدن آن ها فراهم می شود. در غیر اینصورت همچنان در سطح بازارچه باقی می مانند.

کد خبر 2756417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha